چگونه سرمایه گذاری کنیم

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/10/20
چگونه سرمایه گذاری کنیمراه های مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارند : می توانید پول خود را در سهام، اوراق قرضه، صندوق های سرمایه‌گذاری مشترک، صندوق های قابل معامله در بورس، مسکن و مستغلات بگذارید و یا حتی از آن برای تاسیس کسب و کار خود استفاده کنید.

هر کدام از این ابزار نقاط مثبت و منفی دارند . درک کارکرد هر کدام از آنها برای موفقیت شما ضروری است. برای نمونه صندوق سرمایه‌گذاری مشترک در چه چیزی سرمایه‌گذاری می کند؟ مدیر آن صندوق کیست؟ هزینه ها و مخارجش چقدر است؟ آیا برای برداشت پول جریمه هم می کند؟ همه ی این سوالات را باید قبل از سرمایه‌گذاری جواب بدهید. با اینکه واقعیت این است که در سرمایه‌گذاری ضمانتی برای خلق پول وجود ندارد اما اگر تلاش کنید شانس موفقیت خود را به عنوان سرمایه‌گذاری افزایش می دهید. تحلیل، تحقیق و مطالعه به شما کمک می کنند. حالا که فهمیدید سرمایه‌گذاری چیست باید این نکته را گوش زد کنیم که بهتر است تا جوانتر هستید سرمایه‌گذاری و پس انداز کنید.

در سرمایه گذاری هم مثل همه ی زمینه ها باید خودتان را بشناسید. هر سرمایه گذاری به دلایل مختلف سرمایه گذاری می کند و اهداف مختلفی دارد. مهم این است که پارامترهای خودتان را یادداشت کنید.اهداف پولی که می خواهید سرمایه گذاری کنید چیست؟ آیا امن بودن سرمایه با مقدار بازگشت، کافی است؟ آیا پول را دارید برای هدف بلندمدت تری مثل هزینه ی دانشگاه فرزند یا بازنشستگی آسوده ی خودتان کنار می گذارید؟

ممکن است برای اهداف مختلف سرمایه‌گذاری های مختلف انجام دهید. نکته این است که قبل از اینکه تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیرید بدانید که چرا دارید سرمایه‌گذاری می کنید و نتیجه ی نهایی چیست؟اهداف را نباید در خلا ایجاد کنید. باید مقاومت در برابر ریسک و افق زمانی خود را هم به عنوان بخشی از هدفگذاری بشناسید.

مقاومت در برابر ریسک. همه ی سرمایه‌گذاری ها به طرق مختلف ریسک دارند. اوراق سهام در بازه های زمانی گوناگون می توانند ارزش خود را از دست بدهند – مثل رکود اقتصادی سال 2008. در حالی که این کاهش ارزش بازار سهام یکی از بدترین ها در طول تاریخ بود، اما باید مراقب موارد ملایم تر هم بود.البته در مورد مقاومت در برابر ریسک باید این نکته را هم خاطر نشان کرد که فردی 25 یا 35 ساله نگرانی کمتری در مورد کاهش ارزش سرمایه خود دارد تا فردی ۵۶ ساله. فرد 65 ساله به بیان دیگر در برابر ریسک نوسانات ارزش سرمایه مقاومت کمتری دارد.

سرمایه گذاری هایتان باید با افق زمانی که به پول نیاز دارید منطبق باشند مخصوصا اگر سرمایه‌گذاری تان هدف مشخصی را نشانه رفته است. برای نمونه اگر تازه بچه دار شده اید و در آینده می خواهید برای بچه ی خود خانه بخرید یا هزینه ی تحصیلش را بپردازید وقت بیشتری برای ریسک کردن دارید. اما وقتی بچه ی شما به دبیرستان رفت باید حواستان باشد. نکته ی مهم دیگر این است که باید بدانید که در چه چیزی سرمایه گذاری می کنید. باید نسبت به آن چیز آگاهی و معلومات داشته باشید.

نوسانات تجاری. اگر وارد سرمایه گذاری شدید برای چه مدت می خواهید بر روی یک نوع سرمایه گذاری باقی بمانید و تمرکز کنید؟ البته این موضوع کاملا به شرایط بستگی دارید.هیچ وقت همه ی تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذارید” خب اگر تخم مرغ ها را سرمایه مالی خود و سبد ها را مکان هایی برای سرمایه گذاری بدانیم شما هم باید سرمایه خود را در مکان های مختلف سرمایه گذاری کنید تا با از دست دادن سرمایه در یک سرمایه گذاری گزینه و سرمایه های دیگری هم داشته باشید و از این طریق ریسک را هم تقسیم خواهید کرد.البته نکته اینجاست که این جمله بیش تر برای افراد با تجربه و دارای سرمایه بزرگ استدلال می کند و برای افراد مبتدی و تاره سرمایه گذار شده شاید به خوبی صدق نکند.

در برخی سرمایه گذاری ها شما احتیاج به دانش، اطلاعاتی و تجربه ای در حد و اندازه یک فیلسوف دارید و در برخی دیگر شاید دانش مقدماتی و صرفا عکس العمل به موقع به دلیل زمان کم بتواند شما را به موفقیت برساند.به هر حال دقت داشته باشید که حجم و مقدار سرمایه گذاری شما در هر زمینه ای باید با دانش و اطلاعات و البته تجربه شما در این مورد در ارتباط باشد تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.البته ایده ای وجود دارد که شما می توانید برای شروع بر روی سرمایه‌گذاری های مختلف و متنوع البته با حجم کم تمرکز کنید تا با این کار تجربه کافی را در زمینه های مختلف و البته اکسپرت شدن در سرمایه‌گذاری پیدا کنید. چرا که سرمایه گذار شدن به تجربیات و البته اطلاعات در زمینه های مختلف نیازمند است.

به هر حال کمتر پیش می آید با دانش و اطلاعات کامل نسبت به یک موضوع سراغ سرمایه گذاری در ان بروید و همیشه کمبود های اطلاعاتی و دانشی وجود دارد. متوجه نقص های دانشی خود باشید.برای یک سرمایه گذار بسیار مهم است که بداندچه کاری انجام می دهد و در این رابطه چه مواردی را نمی داند. البته باید مد نظر داشته باشید که سرمایه گذاری در مورد بازار هایی که چیزی در موردشان نمی دانید و یا توانایی درک ان را ندارید یک اشتباه بزرگ است.

نکات مهم قبل از شروع سرمایه گذاری که باید با آنها آشنا شوید


اهداف دراز مدت
تنوع در سرمایه گذاری
دوری از ریسک و سرمایه گذاری های پر خطر
صبر و شکیبایی

نکات اساسی در مورد سرمایه گذاری که باید با آنها آشنا شوید


سرمایه گذاری همیشه دارای ریسک است .
در بازار سهام رفتار گذشته مسیر آینده را نشون نمی دهد .
شروع به موقع فواید بزرگی در پیش دارد .
برای سرمایه گذاری تخصص خاصی لازم نیست .
سرمایه گذاری روی کل پول یعنی دنبال دردسر گشتن.
قبل از هرچیزی به هدف مشخص نیاز دارید .
نوع سرمایه گذاری بستگی به زمانی که در دست دارید تفاوت دارد.
به سرمایه گذاری تان فرصت دهید.
هر نوع سرمایه گذاری هزینه های مختص به خودش را دارد.
مالیات سود خود را باید بپردازید.
گزینه ی مشاوره ی اتوماتیک سرمایه گذاری در برخی نقاط دنیا پیش روی شما قرار دارد.
بعد از انجام سرمایه گذاری نباید آن را از یاد ببرید.
advertising