چگونه و از چه طریق می توان سرمایه مورد نیاز کسب و کار را تهیه کرد

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/09/23
چگونه و از چه طریق می توان سرمایه مورد نیاز کسب و کار را تهیه کرد

آشنایی با روش های تهیه سرمایه مورد نیاز برای شروع کسب و کار



از طریق خانواده و دوستان (Family & Friends) می توان سرمایه مورد نیاز را تهیه کرد


یکی دیگر از روش های تامین مالی استقراض از خانواده و خویشاوندان خود بوده است. توانایی متقاعد کردن دیگران برای جلب کمک آنان مهم است. یعنی هر چقدر نفوذتان در اطرافیان بیشتر باشد، به همان مقدار نیز در جلب حمایت های مالی دیگران برای راه اندازی کسب وکارتان موفق خواهیدشد.این عده شامل کسانی هستند که در واقع باید به شما ایمان داشته باشند؛ حتی بدون نیاز به صبر کردن و دیدن عملی بودن ایده‌ی شما یا پیدا شدن مشتری واقعی. باور کنید چنانچه ایده محوری جذابی داشته باشید و مدل اجرای کسب و کارتان را نیز بخوبی توضیح دهید در محافل دوستانه و خانوادگی از تجمیع پس اندازهای خرد براحتی منابع اولیه لازم برای شروع کسب و کار فراهم می شود. از مزایای این کار: سود به آن تعلق نمی گیرد ، نسبتا سهل الوصول است و بروکراسی اداری ندارد و از معایب ان : بعضا منت دار است ، بایستی تقریبا در موعد مقرر بازپرداخت شود ، میزان آن هم محدود است.

از طریق منابع شخصی می توان سرمایه مورد نیاز را تهیه کرد


تحقیقات نشان می دهد که بیشترین منابع مالی کارآفرینان برای راه اندازی کسب و کار، پس انداز های شخصی است. اگر تمام امکانات و منابع مالی خود را لیست کنید، می بینیدمنابع مالی بسیاری برای استفاده در عملی کردن ایده تان دارید. از اتومبیل و طلا گرفته تا سیم کارت موبایل. مزایای این کار: دسترسی به آن آسان است، بی منت است ، سود به آن تعلق نمی گیرد.و معایب این کار: میزان آن محدوداست،رفاه زندگی شخصی شما را کاهش می دهد.

از طریق قرض همتا به همتا (Peer-to-peer lending) می توان سرمایه مورد نیاز را تهیه کرد


روشی‌ است که در آن گروهی از افراد دور هم جمع می‌شوند تا به هم‌دیگر پول قرض بدهند. این روش سال‌ها برقرار بوده و استفاده شده است. برای مثال گروه‌های کسب و کار کوچک یا گروه‌های قومی که از همدیگر به شکل‌های مشابه حمایت می‌کنند. در حوزه‌ی کسب و کارهای نوپا به دنبال کارآفرینِ هم سطحِ موفقی بگردید که حاضر است برای ایده‌های مشابه سرمایه‌گذاری کند.

از طریق گرفتن وام از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری می توان سرمایه مورد نیاز را تهیه کرد


یکی دیگر از روش های تامین مالی طرح از طریق بدهی یا اخذ وام از بانک ها و موسسات مالی یا قرض گرفتن از دوستان و آشنایان است. اگرچه تامین سرمایه از طریق بدهی و استقراض، باعث می شود مالکیت شرکت در انحصار خود کارآفرین باقی بماند ولی چون منابع قرض گرفته شده می بایست در سررسیدهای مشخصی بازپرداخت شود و در صورت عدم بازپرداخت به موقع اقساط، شرکت با خسارت های زیادی از جنبه های مالی و اعتباری مواجه خواهد شد لذا استفاده از این روش از ریسک بالایی برخوردار است. از مزایای این کار : میزان و مبلغ آن قابل توجه است ، بی منت است ، در استفاده از این منابع استقلال عمل وجود دارد و از معایب آن : بایستی تقریبا در موعد مقرر بازپرداخت شود ، سود به آن تعلق می گیرد ، بروکراسی اداری دارد

از طریق تامین جمعی سرمایه (Crowdfunding) می توان سرمایه مورد نیاز را تهیه کرد


جذب سرمایه جمعی از دو واژه ی crowd به معنای انبوه مردم و funding به معنای تامین سرمایه تشکیل شده است. جذب سرمایه جمعی در واقع کمپینی جهت دریافت حمایت مالی افراد مختلف جامعه به خصوص کاربران اینترنت از یک پروژه ازطریق پرداخت بخشی از سرمایه ی مورد نیاز برای اجرای آن پروژه می باشد. در این روش از قدرت اینترنت برای پیدا کردن گروه‌هایی با افکار مشابه استفاده می‌کنید. بدین ترتیب که هر یک از افراد این گروه‌ها با اهداء مقدار کمی پول از تلاش‌های شما حمایت می‌کنند.

از طریق شرکا و صاحبان سهام می توان سرمایه مورد نیاز را تهیه کرد


یکی دیگر از روش های تامین مالی طرح از طریق شراکت و فروش سهام است. البته این شراکت بهتر است شکل حقوقی به خود بگیرد. بسته به تعداد شرکا و میزان اعتمادی که بین آنها وجود دارد، یکی از شرکت های سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی، مختلط سهامی، مختلط غیرسهامی و یا تعاونی را می توان به عنوان ماهیت حقوقی کسب وکار انتخاب کرد. هر یک از این شرکت ها تعهدات خاصی را برای شرکا ایجاد می کنند.از مزایای آن : برخلاف وام بانکی که بایستی در موعد مقرر سود پرداخت شود، می توان پرداخت سود را به تعویق انداخت. در صورت ضرر شرکت، شرکا و سهامداران در ضرر شریک بوده و میزان بار ضرر اقتصادی بر دوش کاهش پیدا می کند. میزان و مبلغ تامین مالی از طریق شریک و سهام می تواند زیاد باشد. و از معایب آن : استقلال تصمیم گیری کاهش پیدا می کند، بروکراسی زیاد می شود.

از طریق شرکت های سرمایه گذاری خطر پذیر می توان سرمایه مورد نیاز را تهیه کرد


سرمایه گذاران خطرپذیر شرکتهای سرمایه گذاری هستند که بر روی ایده های نوین سرمایه گذاری می کنند. چنانچه از نظر مدیران شرکت ایده شما اقتصادی و قابل اجرا تشخیص اده شود، در ازای درصد مشخصی از سهام شرکت شما، منابع مالی لازم را در اختیارتان قرار می دهند. این البته در صورتی است که ایده شما به اندازه کافی جذاب بوده باشد و آینده خوبی برای آن متصور باشند.

از طریق سرمایه‌ ی فروشنده (Vendor financing) می توان سرمایه مورد نیاز را تهیه کرد


اگر برای موجودی خود به کالاهای ملموس (tangible product) نیاز دارید، می‌توانید تولیدکننده یا پخش کننده‌های زیادی را قانع کنید تا موعد پرداخت را تا زمانی که شما محصولتان را به فروش میرسانید به تأخیر بیاندازند. مدت زمان این تمدید موعد پرداخت، به اعتبار شما در نزد فروشنده بستگی دارد. در این موارد البته می‌توان از مشوق‌های دیگری نیز استفاده کنید.

از طریق مراجعه به صندوق های حمایتی می توان سرمایه مورد نیاز را تهیه کرد


در حال حاضر تعداد کثیری از صندوقهای حمایتی در کشور وجود داشته که با شرایط بسیار آسانتر از بانکها، تسهیلات لازم را در اختیار شما قرار می دهند. صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق کارآفرینی و امید، صندوقهای پژوهش و فناوری از جمله این صندوقهای حمایتی می باشند.

از طریق سرمایه ‌گذاری سفارش خرید (Purchase order financing) می توان سرمایه مورد نیاز را تهیه کرد


یکی از بزرگ‌ترین مشکلات توسعه‌ی کسب و کارهای نوپا، ناتوانی در پذیرش سفارشات بزرگ است؛ به این دلیل که معمولاً در ابتدای کار نقدینگی لازم برای آماده کردن و تحویل محصول وجود ندارد. اگر در فرآیند تولید یا عرضه با کسب و کار دیگری کار می‌کنید، شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سفارش، اغلب نقدینگی لازم را مستقیماً به دست آن‌ها می‌رسانند و از این طریق کامل شدن قرارداد و ایجاد جریان سود به کسب و کار شما را تسهیل می‌کنند.
advertising