ویژگی های ضروری که رهبران امروزی باید داشته باشند

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/11/09
ویژگی های ضروری که رهبران امروزی باید داشته باشندعمل کنید و در این کار الهام‌بخش دیگران باشید.برای این‌که رهبر خوبی شوید، باید دست‌به‌کار شوید و برخیزید. هیچ‌کس با نشستن و دستوردادن، رهبر فوق‌العاده‌ای نخواهدشد.به‌خاطر داشته‌باشید رهبران خوب برای مدیریت و رهبری، به عنوان و مقام‌شان اتکا نمی‌کنند. بلکه از انرژی خود بهره می‌گیرند و آن را با نفوذ درمی‌آمیزند- این تعهدات، آنها را موثر، فعال و آماده برای هدایت و رهبری دیگران می‌کند.

در ارتباطات خود محترمانه رفتار کنیدمی‌گویند ارتباط کلید موفقیت است. این مسئله درمورد رهبران بزرگ نیز صدق می‌کند زیرا آنها با زیردستان و همکاران خود فقط ارتباط ندارند، بلکه ارتباط محترمانه دارند .فرقی نمی‌کند که آنها در جلسات تیمی باشند، مکالمه‌ی یک‌به‌یک داشته باشند، پای تلفن باشند یا حتی پیام متنی ارسال کنند.

متعهد باشید.آیا دوست دارید به تمام توانایی‌های خود برسید و احترام همکاران و همین‌طور زیردستان خود را به‌دست بیاورید؟ پس باید نسبت ‌به کاری که در دست دارید کاملا متعهد باشید و خود را وقف کارتان کنید.این یعنی شما باید اهداف‌تان را دنبال کنید، درست عمل‌کنید و کارتان را (چه بزرگ و چه کوچک) با حداکثر توانایی‌های‌تان انجام‌دهید.به‌علاوه، تعهد به کار و وظیفه‌تان نشان می‌دهد شور و شوق واقعی و همین‌طور هدفی برای انجام آن دارید. به این شکل شما در هنگام کار ایجاد اشتیاق می‌کنید و درعین‌حال توانایی‌تان را برای رسیدن به هدف افزایش می‌دهید.

با تغییر سازگار باشید.این‌که جهان با چنین سرعتی درحال رشد است، یک حقیقت آشکار است. این موضوع به نوبه‌ی خود، افراد و سازمان‌ها را ملزم می‌کند نیازهای مشتریان را برآورده کنند و آگاه بمانند.رهبران خوب می‌دانند تغییر دائمی است و به‌همین دلیل زیردستان‌ و همکاران‌شان و حتی سازمان‌ها را به داشتن طرز فکر درست در زمان رخ‌ دادن تغییر تشویق می‌کنند.استراتژی ها و راهکارهایی که امروز جواب می دهند، ممکن است فردا به درد نخورند، و یک رهبر باید خیلی سریع این مسئله را تشخیص دهد. همانطور که شرکت باید خود را وفق دهد، مدیر و رهبر هم باید بتواند. او باید بطور مداوم مهارت های تازه بیاموزد و رویکردهای تازه ای را امتحان کند.رهبر نباید حتی لحظه ای هدف خود یا هدف زیردستان خود را فراموش کند. اگر اینکار را بکند، منسوخ و قدیمی خواهد بود و دیگران را هم با خودش پایین خواهد کشید. از اینرو مهم است که رهبر بتواند خود را با تغییرات هماهنگ کند و دیگران نیز به آن سو هدایت کند.

تخصص و ظرافت فنی ایجادکنید.بیش‌تر رهبران با مهارت‌هایی مثل فروش، طراحی و حسابداری و غیره کار خود را شروع می‌کنند. اما بهترین‌ها آن را به نقطه‌ای برای تکمیلِ مهارت‌های کسب شده در طی زمان تبدیل می‌کنند.در دراز مدت آنها تبدیل به کارشناسانی فوق‌العاده در رشته‌ی خود و درنتیجه رهبر می‌شوند.

خلاقانه فکرکنید.در شرایط رقابتنی کسب و کار امروز، بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها صریح و قطعی نیستند. اتخاذ چنین تصمیماتی تقریبا مردان را از پسران متمایز می‌کند، زیرا رهبران خوب از یک مجموعه راهبرد می‌گذرند و به‌ سرعت یک تصمیم مهم اتخاذ می‌کنند.لازم است به این نکته توجه داشته باشید، اگر می‌خواهید رهبر خوبی باشید، خلاقانه فکر کنید و زمانی که تحت تنش هستید مبتکر باشید.

در زمان مواجهه با تنش خونسردی خود را حفظ کنید.در یک دنیای کامل همه چیز طبق برنامه جلو می‌رود. متاسفانه ما دریک دنیای کامل زندگی نمی‌کنیم و گاه‌ و بی‌گاه با اشتباهاتی مواجه می‌شویم، فارغ از این‌که چقدر تلاش می‌کنیم.در چنین موقعیت‌هایی برای یک رهبر، مهم است که مضطرب نشود چون اضطراب او ممکن است تاثیر منفی بر روحیه‌ی کل تیم بگذارد. به همین دلیل، او باید اعتمادبه‌نفس داشته باشد و به همه اطمینان بدهد که وجود برخی موانع طبیعی است و بهترین کار این است که آرامش خود را حفظ کنیم، کارمان را انجام دهیم و رو به جلو حرکت کنیم.

به غریزه و احساسات درونی خود اعتماد کنید.رهبری یک تیم، در کسب و کار، مسائل شخصی یا هرچیز دیگری، مانند گذر از دریاهای ناشناخته و متلاطم است- هیچ نقشه‌ای موجود نیست. به عبارت ساده‌تر، همه‌چیز نامشخص است، اما خبر خوب این است که هرچه میزان فشار و خطر بالاتر باشد، پاداش هم بزرگ‌تر است.برای رسیدن به این هدف، باید به شم و شهود یا غرایز خود تکیه کنید. این موضوع زمانی خیلی درست است که اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ می‌دهد. در نهایت، این تصمیم‌گیری‌های دشوار است که شما را شکل می‌دهد و آب‌دیده می‌کند اما ابتدا باید یاد بگیرید به خودتان اعتماد‌کنید و با این کار، پیشرفت خواهیدکرد.

مهارت‌های حل مسئله را پرورش دهید.به‌طور کلی، برای تجزیه‌و‌تحلیل و حل مسائل سازمانی دائما به رهبران مراجعه می‌شود. براساس این موضوع، مهم است به یاد داشته باشیم رهبران خوب در تجزیه‌و‌تحلیل ماهر هستند و از حل مسائل و مشکلات نمی‌ترسند.

شوخ‌طبع باشید.رهبری یک موضوع جدی است، اما این بدان معنا نیست که جایی برای خنده وجود ندارد. یادتان باشد کمی شوخی به داشتن یک فضای کاری سالم کمک می‌کند. پس ضروری است هرازگاهی جوکی بگویید و بحث‌های کوتاه و شخصی را ترویج کنید. با این کار می‌توانید روحیه‌ی افراد را تقویت کنید و سطح بهره‌وری‌شان را افزایش دهید.

شما به عنوان یک رهبر باید بتوانید تصمیمات دشواری را که دیگران از گرفتن آن ترس دارند را با قطعیت بگیرید. رهبرانی که خیلی نرم و ملایم باشند معمولاً قادر به اتمام کارها نخواهند بود و اغلب مورد سوء استفاده قرار می گیرند. باید بتوانید در مواقعی که کارتان ایجاب می کند حتی بی رحم هم باشید و همچنین بر تصمیماتتان استوار باشید.رهبران معمولاً با همه ی جنبه های کارشان آشنا هستند و می دانند هر کاری چطور انجام می گیرد. این دیدگاه وسیع، اگر با باریکبینی و توجه به جزئیات همراه شود، آنان را قادر می سازد تا مسائل را بهتر و سریعتر از دیگران تشخیص دهند.

یک رهبر واقعی اگر تشخیص داده است که فواید آن کار بیشتر از خطرات احتمالی آن است، باید بتواند سایرین را هم هدایت کند. اما در این صورت هم باز خیلی از ما جرات و جسارت خطر کردن را نداریم، اما همیشه افرادی که همیشه بیشترین ریسک را می کنند، از امن ترین موقعیت برخوردارند.اگر خطر را بررسی کرده اید و تشخیص داده اید که ارزش ریسک کردن دارد، باید بتوانید بر این مانع ذهنی غلبه کنید. اگر اینکار برایتان دشوار است، طرحریزی کنید. هرچه آمادگیتان بیشتر باشد، موقعیت هم برایتان کم خطرتر خواهد بود.
advertising