روش هایی موثر برای ایجاد اعتماد بین همکاران در محیط کار

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/09/15
روش هایی موثر برای ایجاد اعتماد بین همکاران در محیط کارافراد با استعداد در هر صنعت و حرفه ای همه جا خواهان دارند و آنها گرینه های زیادی برای انتخاب محلی که در آن کار می کنند خواهند داشت. محیط کاری پر از اعتماد باعث پرورش ایمنی روانی خواهد شد و نتیجه ی آن فرهنگ باز در کار و همکاری بیشتر گروهی خواهد شد. “تحقیقات نشان می دهد که ایمنی روانی کلید موفقیت است به ویژه در سطح تیمی.”

برای ایجاد اعتماد بین همکاران به نامه ‌ها و تماس ها بی درنگ پاسخ بدهید


همه کارهایی دارن که باید انجام بدن. اگه تصدیق یا بازخورد شما برای پیشبرد پروژه توسط یکی از همکاراتون مورد نیاز و ضروریه، اونها رو منتظر نگذارین. ایجاد توقف بی‌مورد و تاخیر در مسیر پروژه نه تنها ناامید کننده‌ست، بلکه می‌تونه تاثیر مهمی روی قابلیت‌های فردی و همچنین توانایی کل تیم برای رسیدن به اهداف بزرگ شرکت بذاره.

برای ایجاد اعتماد بین همکاران ، خود را به دیگران معرفی کنید


به اشتراک گذاشتن اینکه شما چه کسی هستید، به طور محدود، می تواند بسیار مفید باشد. مخصوصا برای رهبران و مدیران، تعریف کردن داستانی از زمانی که شکست خوردید و درسی که از آن گرفتید، باعث همدلی و اعتماد می شود. اینکار شما را انسانی عادی نشان می دهد که تمام و کمال نیست.

برای ایجاد اعتماد بین همکاران در محیط کار از غیبت کردن دوری کنید


شما ممکنه وسوسه بشین که این شایعات اجتناب ناپذیر رو استراق سمع کنین یا حتی توی این بحث‌ها مشارکت کنین ، اما بهتره که به هر قیمتی که شده ازش اجتناب کنین. درگیری در غیبت‌های اداره نه تنها پرخطر و غیرحرفه‌ایه ، بلکه می‌تونه باعث ایجاد موقعیت‌های ناجوری بشه. پس به‌ جای اینکه به آتیش شایعات بی‌اساس دامن بزنین، تلاشتون رو بکنین تا شایعات آزاردهنده رو محدود کنین و تحت کنترل بگیرین. بهترین راه محدود کردن چرخش شایعات اینه که راه ارتباط و معاشرت رو باز بذارین. هرچقدر شما و تیمتون بیشتر باهم صادق و شفاف و روشن باشین جای کمتری برای حدس و گمان و خیال پردازی باقی میذارین.

برای ایجاد اعتماد بین همکاران تلاش کنید که شایسته باشید


کارمندان باید تلاش کنند که در نقش خود صلاحیت داشته باشند و شایسته باشند.” این به معنی داشتن دانش، مهارت ها و توانایی های لازم در کارشان است. کارمندان همچنین باید مجموعه ای از ارزش های حفظ شده نسبت به دیگر اعضای سازمان داشته باشند. اگر کارکنان دیگر زود سرکار می آیند و دیر می روند، آیا شما هم همین کار را انجام می دهید؟ این گونه رفتارها نشان دهنده ی ارزش همبستگی است. کارکنان باید بر شایستگی، ارزش ها و نوع دوستی خود برای ایجاد اعتماد متمرکز شوند.

برای ایجاد اعتماد بین همکاران در محیط کار متواضع و فروتن باشید


فروتن بودن به معنی کم ارزش کردن خودتون نیست. این به این معنی نیست که شما منفعل و متزلزل هستین. در واقع خضوع و فروتنی نشون دهنده اینه که شما دید باز دارین و خودآگاه هستین ، که نشانه ای از میزان هوش احساسی شماست. توی محیط اداری این توانایی در شناخت محدودیتها و نقاط ضعفتون می‌تونه کمک کنه که راحت‌تر روابط معنادار با همکاراتون برقرار کنین. این به همکاراتون نشون می‌ده که شما نصیحت، ایده و عقاید دیگران رو پذیرا هستین، و همچنین در نهایت کمک می‌کنه نیازهای خاص رو مشخص و رفع کنین. این یک معامله برد برده.

برای ایجاد اعتماد بین همکاران انتظارات خود را مدیریت کنید


کارمندان باید انتظارات را به طور مناسب مدیریت کنند و اطمینان حاصل کنند که دیگران از حمایت مناسبی برخوردارند. انتظارات واقع بینانه را مشخص کنید و به صلاحیت دیگران اعتماد کنید. انتظارات ضمنی را روشن کنید و برای وضوح در مورد آنچه که از دیگران انتظار دارید و از آنچه که از شما انتظار دارند، تلاش کنید.

برای ایجاد اعتماد بین همکاران در محیط کار از عادات آزار دهنده دوری کنید


تاخیر داشتن همیشگی همکاراشون خیلی کلافه‌کننده‌ست . اما فقط این نیست : بیش از 20 درصد افراد از اینکه همکارانشون اقلام تموم شده تو اداره (مثل قهوه، کاغذ پرینتر و …) رو جایگزین نمی‌کنن بدشون میاد. و تقریبا 21 درصد افراد اقرار کردند که با کسایی که با تلفن بلند حرف می‌زنن مشکل دارن . ...نسبت به دیگران باملاحظه باشیم. اگه دارین از یک فضای مشترک ، مثل اتاق جلسات استفاده می‌کنین مطمئن بشین که پشت سرتون همه‌چی رو جمع می‌کنین و بیشتر از زمانیکه اتاق رو رزرو کردین نمونین. اگه محیط کاری‌تون به صورت فضای باز و بدون دیوار هست حواستون به صدای موسیقی که گوش می‌دین یا بلندی صدای خودتون موقع صحبت کردن با تلفن باشه.

برای ایجاد اعتماد بین همکاران مرز های خود را مشخص کنید


مرزها نقطه ارتباط و فرصت های همکاری را فراهم می کنند. برای روشن کردن مرزها، نقش ها و مسئولیت ها را به وضوح تعریف کنید و مطمئن شوید افراد درک کرده اند که چه مسئولیتی دارند.

برای ایجاد اعتماد بین همکاران با همکاران جدید به خوبی رفتار کنید و آنها را بپذیرید


برای اینکه عضو جدید احساس راحتی کنه تلاش کنین و کمکش کنین تا روزهای اول توی کار جا بیفته ، حتی اگه کارها و ملاحظات کوچکی باشه مثلا یه احوالپرسی ساده و یا راهنمایی کردنشون توی اینکه کجا می‌تونن نهار بگیرن. وقتی جایی تازه‌ کارهستی و وارد اتاقی پر از آدمهای ناآشنا می‌شی حس خیلی ناجوری بهت دست می‌ده، پس توی جلسات کنار تازه‌واردها بشینین. همین حرکت کوچک باعث می‌شه که احساس پذیرفته شدن بکنن.

برای ایجاد اعتماد بین همکاران برای همکاران خود الگوی خوبی باشید


کارکنان باید رفتارهایی که از دیگران انتظار دارند را مدل سازی کنند. یعنی خودشان ابتدا آن رفتارها را بروز دهند. این بدان معنی است که نظرات دیگران را گوش کنید و به آنها رسیدگی کنید. با ذهنی باز فکر کنید، بر مسائلی که در دست دارید تمرکز کنید نه بر شخصیت ها، و به همه ی همکاران تان احترام بگذارید. رهبر باید مانند الگویی در انجام وظیفه ها باشد. او باید معتبر باشد. به عنوان مثال آنچه می گوید انجام خواهد داد را انجام دهد، تعهدات و اطلاعات محرمانه خصوصی را حفظ کند ودر مورد کارکنانش در مقابل دیگران بدصحبت نکند.

برای ایجاد اعتماد بین همکاران در زمان مرخصی همکاران تا می توانید کار های آنها را سبک کنید


هروقت مجبور بشین چند روزی سر کارتون حاضر نشین، چه برای مسائل شخصی باشه یا مسافرت یا یه بیماری، به راحتی ممکنه دچار استرس بشین. شما به خاطر ایمیل‌هایی که نمی‌تونین دریافت کنین، جلساتی که باید کنسل کنین و ساعتهایی که طول می‌کشه تا عقب‌افتادگی‌ها رو جبران کنین نگران می‌شین. بهشون پیشنهاد کمک بدین و بعضی از کارهاشون رو براشون انجام بدین تا وقتی برمی‌گردن با توده‌ای از کار مواجه نشن و وقتی سرکار نیستن نگرانی انجام دادن کارها رو نداشته باشن.

برای ایجاد اعتماد بین همکاران در محیط کاری اگر کسی احتیاج به گوش شنوا دارد شما همدلانه گوش کنید


اگه کسی نیاز داره که خودشو خالی کنه گوشهاتون رو بهش قرض بدین. بعضی وقتها بهترین کمکی که می‌تونین به همکارتون بکنین اینه که بذارین درد دل کنه. گوش دادن فعال یک مهارت همدلانه است که به شما کمک می‌کنه تا به واقع بفهمین که همکارتون چه مشکلی داره و بتونین کمکش بکنین که مشکلش رو حل کنه. میزان توانایی‌ ما در تشخیص دادن، فهمیدن و درک کردن احساسات، روی شکل‌دهی روابط و تقویت ارتباطات ما تاثیر می‌ذاره. همین حرکت کوچیک مهربانانه ، به ایجاد و ساخت اعتماد و حس همکاری کمک خیلی زیادی می‌کنه .

برای ایجاد اعتماد بین همکاران در محیط کار منابع خود را به اشتراک بگذارید


و صرف نظر از توانایی‌های منحصربه ‌فرد و عناوین خاص ، به اشتراک گذاشتن منابع به صورت غیر قابل انکاری مفیده و می‌تونه به نفع کل تیم باشه. آیا چیزی پیدا کردین که الهام‌بخش و تفکربرانگیزه؟ ممکنه مطلبی توی یه بلاگ باشه یا یه طرح جذاب، اما می‌تونه دقیقا همون چیزی باشه که همکارتون نیاز داره تا پروژه بزرگش رو باهاش شروع کنه.” می‌تونین از اتاق‌های گفتگو برای به اشتراک گذاشتن مطالب و منابع با اعضای تیم خود استفاده کنید.
advertising