کاریزما کیست و کاریزماتیک ها چه ویژگی هایی دارند

پزشکی و سلامتروانشناسی

- 97/10/04
کاریزما کیست و کاریزماتیک ها چه ویژگی هایی دارندکاریزما توانایی جذب و نفوذ شما در سایر افراد است. البته شخصیت کاریزماتیک انواع مختلفی دارد. برخی با متانت شبیه جکی کندی هستند و برخی با شور و اشتیاق شبیه اوپرا وینفری. معمولا گفته می‌شود که کاریزما یک کیفیت وصف ناشدنی و مرموز است؛ یا آنرا دارید یا ندارید. اما در حقیقت می‌توان آن را به عوامل کلیدی تقسیم کرد تا ببینیم چه چیزی یک شخصیت کاریزماتیک می‌سازد؟ به عنوان مثال اعتماد به نفس، سرزندگی، خوش بینی، آماده برای لبخند زدن، زبان بدن شیوا و یک صدای دوستانه و پرشور از جمله این عوامل است.

کاریزما چیست؟


با این وجود که برسر تعریف کاریزما اختلافاتی وجود دارد، اما به طور کلی همه می‌توانند یک شخص کاریزماتیک را تشخیص دهند و بر سر آن توافق داشته باشند. وقتی از مردم می‌پرسیم که شخصیت‌های کاریزماتیک را تعریف کنید چند نفر را نام ببرید، جان اف کندی، مارتین لوتر کینگ پسر، گاندی، بیل کلینتون و باراک اوباما معمولا در این لیست حضور دارند؛ و اگر بپرسید کدام ستاره‌های تلوزیون یا سینما کاریزماتیک هستند حتما نام اپرا وینفری، کلارک گابل، هامفری بوگارت و مریلین مونرو را خواهید شنید.
وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم در ظاهر افرادی با شخصیت کاریزماتیک، مثل اپر وینفری، گاندی، بیل کلینتون، اشتراکات رفتاری زیادی دارند (علاوه بر اینکه همه در موقعیت رهبری و تاثیرگذاری هستند)، اما همه آن‌ها را به گونه‌ای می‌شناسند که «چیز ویژه‌ای» دارند که همان کاریزماست.

من (نویسنده مقاله، رونال‌ای ریگو)، بیش از ۳۰ سال است که این موضوع را مطالعه کرده ام و اعتقاد دارم که درک خوبی از ویژگی‌های شخصیت کاریزماتیک دارم. شخصیت کاریزماتیک، مساوی با رهبری کاریزماتیک نیست. هرچند بسیاری از رهبران، اگر نگوییم همه، بیشتر فاکتور‌های سازنده‌ی شخصیت کاریزماتیک را دارند.
کاریزما مجموعه‌ای از مهارت‌های اجتماعی و احساسی پیچیده و پیشرفته است. این ویژگی‌ها شخصیت‌های کاریزماتیک را قادر می‌سازند که در سطوح عمیقی بر احساسات عاطفی افراد اثر بگذارند، به طور موثر با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و تعاملی بسیار قوی با آن‌ها بر قرار کنند.
کاریزما کیست و کاریزماتیک ها چه ویژگی هایی دارند

ویژگی ‌های شخصیت کاریزماتیک چیست؟



برون گرایی:


شخص کاریزماتیک احساسات خود را خالصانه و خود به خودی ابراز می‌کند. این کار به او این قدرت را می‌دهد که بر خلق و خو و احساسات دیگران تاثیر بگذارد. همه ما کسانی را می‌شناسیم که وقتی وارد جایی می‌شوند انگار فضا جان تازه می‌گیرد. آن‌ها نوعی احساسات و انرژی مثبت از خود بروز می‌دهد. اما این تاثیرگذاری فقط در احساسات مثبت خلاصه نمی‌شود. کافیست که یک شخصیت کاریزماتیک عصبانی یا ناراحت باشد... همه چیز از هم می‌پاشد.

حساسیت عاطفی:


این توانایی حدس زدن و درک زیاد از احساسات دیگران است که به شخصیت کاریزماتیک اجازه می‌دهد تا با نشان دادن واکنش احساسی نسبت به احساسات دیگران، با آن‌ها ارتباط عاطفی قوی برقرار کند. درست همین دیروز بود که شنیدم یک نفر، برای بار صدم، می‌گفت: بیل کلینتون توانایی خاصی در برقراری ارتباط احساسی با دیگران دارد. «او کاری می‌کند که انگار فقط او در اتاق است.»

کنترل عاطفی:


شخصیت کاریزماتیک قادر است بیان احساسات خود را کاملا کنترل و تنظیم کند. احساسات آن‌ها هرگز از دستشان در نمی‌رود، مگر اینکه خودشان بخواهند. آن‌ها از بازیگرانی هستند که می‌توانند هروقت بخواند احساساتشان را کنترل کنند و هروقت بخواهند جذاب باشند.

بیانگری اجتماعی:


این مورد به معنای مهارت ارتباط کلامی و توانایی مداخله دادن سایرین در تعاملات اجتماعی است. شخصیت کاریزماتیک قادرند یک مکالمه یا سخنرانی سرگرم کننده ارایه دهند. قطعا این بیانگری احساسی است که بر ما تاثیر گذار است، اما علاوه بر آن قدرت بیان بالای این افراد بسیار با نفوذ است. تقریبا می‌توان گفت که همه‌ی رهبران کاریزماتیک، سخنگویان ماهر و توانمندی هستند.

حساسیت اجتماعی:


این مهارتی در فهمیدن و تفسیر شرایط اجتماعی، توانایی گوش دادن به دیگران و سازگاری با آنهاست. این ویژگی به شخصیت کاریزماتیک کمک می‌کند نسبت به محیط اطراف حساس باشد و بسیار بامتانت و آرام رفتار کند.

کنترل اجتماعی:


این یک مهارت اجتماعی پیچیده و کلیدی است که برای رهبران کاریزماتیک بسیار حائز اهمیت است. کنترل اجتماعی را می‌توان اینطور دید که رهبر یا به طور کلی شخصیت کاریزماتیک رفتاری با وقار و ظریف از خود نشان می‌دهد؛ بنابراین آن‌ها می‌توانند در میان هر قشری ارتباط احساسی و اجتماعی قوی برقرار کنند؛ و اینگونه می‌شود که تمایز آنان با سایرین کاملا قابل تشخیص می‌شود.

همان طور که این ۶ فاکتور، از ویژگی‌های کلیدی شخصیت کاریزماتیک هستند، و هر چه بیشتر داشتن آن‌ها باعث جذابیت بیشتر می‌شود، مهم است که افراد در مهارت‌های مختلف تعادل برقرار کنند. به عنوان مثال، بیان بیش از حد احساسات، بدون توانایی کنترل احساسات، ممکن است از کاریزمای فرد کم کند.
advertising