از خواص زرده تخم مرغ چه می دانید

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/09/26
از خواص زرده تخم مرغ چه می دانیدزرده تخم مرغ، یکی از معدود خوراکی‌هایی است که بدون تغییر دادن میزان گرمی، سردی، تری یا خشکی بدن، در صورت هضم کامل در فرد سالم، می‌تواند به خونی معتدل و مفید تبدیل شود البته به شرطی که زرده آن بیش از حد حرارت نبیند و سفت نشود.
کسانی که خون غلیظ دارند به هیچ وجه مجاز به مصرف تخم مرغ سفت شده نیستند زیرا این شیوه پختن تخم مرغ موجب می‌شود که خون غلیظی از آن تولید شود.
زرده تخم مرغ نیم برشت (عسلی) غذای لطیفی به شمار می‌رود بدین معنی که در فرد سالم دارای مزاج معتدل، هضم آن دشوار نیست، - ماده مغذی آن به سرعت در بدن توزیع می‌شود، خون معتدلی از آن تولید می‌گردد، - فضولات اندکی از آن در بدن بر جای می‌ماند.
زرده تخم مرغ نیم برشت یکی از بهترین خوراکی‌ها برای نیرو بخشیدن به سیستم عصبی مرکزی و دستگاه گردش خون (قلب و شریان‌ها) است.
کسانی که مدام در حال کار با کامپیو‌تر هستند می‌توانند از این خوراکی ساده و نیروبخش بهره‌مند شوند تا به تدریج دچار ضعف سیستم عصبی و خستگی و فرسودگی آن نشوند یا دست کم روند آن را کندتر کنند.
تخم مرغ خام منبع ارزان و سرشار از مواد مغذي با ارزشي است که ممکن است به کمبود آنها دچار شويم ، به خصوص چربي و پروتئين. تخم مرغ يکي از مواد غذايي حساسيت زا است، ولي من معتقدم که اين خاصيت تخم مرغ به دليل پختن آن است.
حرارت دادن به پروتئين تخم مرغ، باعث تبديل آن به شکل ماده اي مي شود که منجر به ايجاد حساسيت در فرد مي شود.
بنابراين اگر بدن شما به تخم مرغ حساسيت نشان مي دهد، خام آن را مصرف کنيد و نتيجه را مشاهده کنيد. فقط تنها نگراني که هنگام مصرف تخم مرغ خام وجود دارد، باکتري سالمونلا است.
سالمونلا باعث عفونتي خطرناک در بدن مي شود و مصرف تخم مرغ آلوده خطرناک است.

زرده تخم مرغ و مغز گردو موثر در درمان عفونت های بدن


زرده تخم مرغ و مغز گردو خاصیت ضد عفونی کننده دارد و برای درمان و مقابله با عفونت های بدن موثر است. افراد مبتلا به بیماری های عفونی باید مواد غذایی که ایمنی و مقاومت بدن آنان را افزایش می دهد، مصرف کنند.
امگا 3، آنتی اکسیدان ها، ویتامین های c، a و روی برای عدم ابتلا به بیماری های عفونی مفید است.
گوشت مرغ و ماهی نیز خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد.
انواع مرکبات، سیب زمینی، آب پرتقال، کیوی، جوانه گندم، کاهو و هویچ نیز برای درمان عفونت ها موثر است.
اگر برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، مصرف چربی‌های اشباع شده را محدود کرده‌اید چربی‌های اشباع نشده تاثیر مفیدی برکلسترول خون دارند و در این برنامه غذایی نقش بسزایی دارند.
برای افرادی که رژیم گیاه‌خواری دارند تخم‌مرغ از منابع اصلی پروتئین محسوب می‌شود چرا که این افراد در رژیم غذایی‌شان نباید گوشت مصرف کنند.

گرچه ، هم سفیده و هم زرده تخم مرغ حاوی این مواد معدنی هستند،اما باید گفت که فواید زرده تخم مرغ ویژه است و دارای بیشترین مقدار مواد مختلف معدنی است.
تخم مرغ حاوی انواع مواد مغذی مهم و حیاتی است که اکثر افراد آن را در برنامه غذایی خود دارند و مرتب مصرف می کنند. البته میزان مصرف تخم مرغ در افراد متغیر است. تخم مرغ دارای سه قسمت جداگانه؛ پوسته، سفید و زرده است.
هنگامی که یک تخم مرغ خام را باز می کنید، زرده، به شکل یک بخش دایره ای است و سفیده هم دور تا دور زرده و به صورت محافظی برای جنین رو به رشد ، قرار گرفته است. زرده و سفیده تخم مرغ هر یک دارای فواید زیادی برای بدن هستند.
کاروتنوئید های موجود در زرده تخم مرغ، به ویژه کاروتنوئید لووتیان و زاکسنتین از مواد ضروری برای سلامت چشم است.
به گفته محققان، این کاروتنوئیدها، که به صورت رنگدانه های رنگارنگی هستند و در زرده تخم مرغ وجود دارند، خطر ابتلا به آب مروارید مرتبط با سن را کاهش می دهند و این از فواید زرده تخم مرغ است.

فواید زرده تخم مرغ برای نوزاد


زرده تخم مرغ حاوی کلسترول است که برای بدن بسیار مفید است. کلسترول برای توسعه و رشد مغز بسیار مهم است (به همین دلیل است که شیر مادر حاوی مقدار زیادی کلسترول است)
زرده تخم مرغ غنی از ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A، D، E و K است که این ویتامین ها برای تقویت ساختار قوی و محکم استخوان های نوزاد ضروری است. همچنین این ویتامین ها به طور چشمگیری بر ساختار چهره کودک تاثیر می گذارند.

خواص زرده تخم مرغ برای کبد


عقیده عموم بر این است که زرده تخم مرغ به علت کلسترول، باعث افزایش چربی کبد می شود اما باید گفت که مصرف منظم و به اندازه تخم مرغ و زرده آن، تاثیر بدی در این موضوع ندارد. اما افرادی که کبد چرب دارند، بهتر است در مصرف آن احتیاط کنند.

فواید زرده تخم مرغ برای کودکان


زرده تخم مرغ در تقویت استخوان ها و رشد کودکان تاثیر گذار است. از جمله مواد مغذی موجود در زرده تخم مرغ برای کودکان می توان به ویتامین ب، موثر در رشد هوش و عملکرد مغز، پروتئین، اسید های چرب امگا۳ برای رشد کودک در مراحل اولیه زندگی، فولات، برای حفظ و نگهداری سلول های جدید، اشاره کرد.

مضرات زرده تخم مرغ


افراط در مصرف هر نوع ماده غذایی ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. زرده تخم مرغ از جمله مواد غذایی مفیدی است که به طور طبیعی ضرری برای بدن نداشته و به شرط عدم افراط در مصرف آن می تواند در بدن به مواد غنی و سودمندی تبدیل شود.
advertising