چه میوه ها و سبزیجاتی موجب پیشگیری از کرونا می شوند

پزشکی و سلامتتغذیه

- 98/12/26
چه میوه ها و سبزیجاتی موجب پیشگیری از کرونا می شوندمیوه ها و سبزیجات مفید برای کرونا موضوع مورد بحث ماست. سید مرتضی صفوی متخصص تغذیه، درباره «مهم‌ ترین مواد غذایی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا»، گفت:‌ ابتدا باید سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد تا بتوانیم در مقابل این ویروس مقاومت کنیم. وی با اشاره به نقش بسیار مهم آنتی‌ اکسیدان‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن، افزود: آنتی‌ اکسیدان‌ها مانند ویتامین C بسیار مفید هستند؛ این مواد در مرکبات مانند پرتقال، لیموترش، لیمو شیرین، نارنگی و گریپ فروت وجود دارد؛ ضمن اینکه مردم می‌ توانند لیموی ترش را هنگام صرف صبحانه بر روی لقمه غذایی خود بریزند و آن را مصرف کنند.

میوه ها و سبزیجات مفید برای پیشگیری از کرونا



1. پرتقال برای پیشگیری از کرونا


پرتقال دارای ترکیبات تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین ب ۶، فولات، پانوتنیک اسید، فسفر، منیزیم، منگنز، سلنیوم و مس است. همچنین به دلیل بالا بودن مقدار ویتامین ث (بیش از دو برابر نیاز روزانه) می‌توان این میوه را به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرماخوردگی و دیگر مشکلات ایمنی دانست.

2. نارنگی برای پیشگیری از کرونا


مواد مغذی که موجب افزایش قدرت دفاعی سیستم ایمنی بدن می‌گردد، ویتامین‌ ها و اغلب مواد معدنی هستند. نارنگی به عنوان مرکبات و هم‌ خانواده پرتقال، مقدار مناسبی ویتامین در خود دارد تا سیستم ایمنی را در جهت شناسایی بهتر باکتری‌ها و سلول های بیماری‌ زا (پاتوژن) بهبود ببخشد. این خاصیت در مرکبات به علت وجود بیوفلانوئیدها هستند.

3. لیموترش برای پیشگیری از کرونا


لیمو یک منبع خوب ویتامین C است که یک ماده مغذی مهم مرتبط با افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن است. در واقع، مقدار یکسانی ویتامین C در لیمو و پرتقال وجود دارد. نه تنها این، بلکه لیمو غنی از آنتی اکسیدان ها نیز می باشد که می تواند به مبارزه با التهاب کمک کند و ایمنی را بهبود بخشد. مصرف کافی ویتامین C می تواند به کاهش مدت زمان و شدت عفونت های دستگاه تنفسی کمک کند. ویتامین C همچنین می تواند به جلوگیری از مالاریا، اسهال و ذات الریه کمک کند و حتی می تواند نتایج را برای افرادی که از این شرایط رنج می برند بهبود بخشد.

7. سیب برای مقابله با بیماری کرونا


بررسی نشان می دهد آن هایی که بیشتر سیب می خورند کمتر دچار سرما خوردگی یا عفونت های قسمت های فوقانی دستگاه تنفسی شده و عموماً کمتر بیمار می شوند. برخی بر این باورند که آب سیب ویروس های عفونت زا را می کشد. پس یکی از بهترین میوه ها برای مقابله با کرونا سیب است.

4. هویج برای مقابله با کرونا


یکی دیگر از سبزیجات مفید برای مقابله با کرونا هویج است. هویج از جمله مواد خوراکی است که ریشه گیاهی محسوب می‌ شود و دارای خواص سلامتی زیادی برای بدن است. هویج تازه، ترد، خوشمزه و مغذی است. همچنین هویج دارای منابع غنی از بتاکاروتن، فیبر، ویتامین K، پتاسیم و آنتی اکسیدان های مختلف است.

5. کدو حلوایی برای کنترل بیماری کرونا


کدو حلوایی می‌ تواند شما را روئین‌ تن کند. هر چند اینکه آیا واقعا ویتامین C سرماخوردگی را دور می‌کند یا نه، هنوز هم جای بحث دارد اما به هر حال کدو حلوایی سبزی است که منبع نیرومند این ویتامین و مواد مغذی ضروری به شمار می‌ رود. اما کدو حلوایی برای مقابله با کرونا مفید است. یک فنجان کدو حلوایی پخته حاوی بیش از ۱۱ میلی‌گرم مواد مغذی است و نزدیک به ۲۰ درصد از ۶۰ میلی‌گرم مواد مغذی ضروری را که یک زن روزانه به آن نیاز دارد، تأمین می‌کند. این مقدار برای مردان حدود ۷۵ میلی‌گرم در نظر گرفته شده است.
چه میوه ها و سبزیجاتی موجب پیشگیری از کرونا می شوند

6. پیاز برای پیشگیری از کووید 19


روزانه باید یک پیاز خام دارای رنگ بنفش (پیاز قرمز) همراه با ناهار و شام مصرف شود؛ از غذاهای کنسروی به دلیل داشتن افزودنی‌ ها و پرنمک بودن پرهیز شود. مردم باید سوسیس و کالباس مصرف نکنند؛ البته خوردن عدسی و خوراک لوبیا نیز مفید است.

8. چغندر یا لبو برای پیشگیری از کرونا


ما می‌ دانیم کمبود آهن سبب کم‌ خونی می‌شود. مشاهده شده‌ است لبو سرشار از آهن است و جذب آهن از لبو بهتر از سبزیجات دیگر صورت می‌گیرد. بر اساس گزارشی از سوی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، برگ چغندر نیز سرشار از آهن است و می‌ تواند برای مبارزه با کم‌ خونی مفید باشد. همچنین گفته می‌شود فولات موجود در لبو نیز برای کم‌ خونی مفید است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

9. فلفل قرمز ضد ویروس کرونا


یک از خوراکی های ضد ویروس کرونا فلفل قرمز است ! اگر فکر می کنید مرکبات دارای بیشترین ویتامین C از هر میوه یا سبزی است، اشتباه فکر می کنید. فلفل قرمحاوی دو برابر ویتامین C مرکبات است. آن ها همچنین منبع غنی بتا کاروتن هستند. علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت هایی مانند کرونا، ویتامین C ممکن است به حفظ سلامت پوست کمک کند. بتا کاروتن به سلامتی چشم و پوست شما کمک می کند.

10. کلم بروکلی ضد ویروس کرونا


کلم بروکلی دارای ویتامین ها و مواد معدنی فوق العاده است. کلم بروکلی با داشتن ویتامین های A ، C و E و همچنین بسیاری آنتی اکسیدان ها و فیبر یکی از سالم ترین سبزیجاتی است که می توانید روی میز خود بگذارید. برای حفظ ویتامین های آن، پختن آن در حد امکان کم و یا اصلا به صورت خام مصرف شود. کلم بروکلی یکی از مواد غذایی ضد عفونت و ویروس و برای بالا بردن سطح سیستم ایمنی بدن می باشد. کلم بروکلی به عنوان یک ماده غذایی ضد سرطان نیز شناخته شده است.

11. سیر برای مقابله با ویروس کرونا


تمدن های باستانی ارزش آن را در مبارزه با عفونت ها تشخیص داده اند. طبق گفته مرکز ملی منبع تغذیه، سیر ممکن است به کاهش فشار خون و کندتر شدن سختی شریان ها نیز کمک کند. به نظر می رسد خواص تقویت کننده سیستم ایمنی سیر از غلظت سنگین ترکیبات حاوی گوگرد مانند آلیسین ناشی می شود. بنابراین می توان از سیر به عنوان یک خوراکی ضد ویروس کرونا نام برد. خواص سیر موجب مبارزه با انواع بیماری های مرتبط با نقص سیستم ایمنی می شود.

12. اسفناج برای پیشگیری از ویروس کرونا


اسفناج نه تنها سرشار از ویتامین C است، بلکه دارای آنتی اکسیدان ها و بتا کاروتن های زیادی نیز هست، که می تواند توانایی ضد عفونی سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد. مشابه با کلم بروکلی، اسفناج وقتی در حد کم طبخ می شود، سالم تر است به طوری که مواد مغذی خود را حفظ می کند. با این حال، پخت و پز با حرارت کم نیز ویتامین A اسفناج را فعال می کند و باعث می شود مواد مغذی دیگر از اسید اگزالیک آزاد شوند.
advertising