طرز تهیه آبگوشت قنبید قم

آشپزی و خوراکیغذاها

- 97/09/05
طرز تهیه آبگوشت قنبید قمآبگوشت قنبید از غذاهای بومی و سنتی استان قم بوده و سابقه بسیار طولانی دارد و قدیمی ترین سندی که تا کنون یافت شده و در آن به این غذا اشاره شد، مربوط به دوره قاجار است که این غذا در بین قمی ها معمول بوده است‌.طرز تهیه آبگوشت قنبید قم عنوان این غذای بسیار خوشمزه و عالی میباشد که با استفاده از کلم قمری تهیه می گردد.

مواد لازم آبگوشت قنبید


گوشت سر دست گوسفند 500 گرم
گندم پوست کنده 100 گرم
لوبیا سفید 200 گرم
پیاز 3 عدد
زرد چوبه و ادویه کاری به میزان لازم
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذا خوری
کلم قمری درشت یا قنبید 2 عدد
پودر لیمو عمانی 1 قاشق غذا خوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه آبگوشت قنبید قم


1. لوبیا سفید و گندم را از شب قبل خیس می کنیم و چند بار آب آن را عوض می کنیم (تا بهتر و سریع تر پخته شود و معده را ناراحت نکند) و با 4 تا 5 لیوان آب، می گذاریم بپزد.
2.پیاز ها را شسته و خرد می کنیم. کمی روغن در تابه داغ می کنیم و پیاز ها را تفت می دهیم، سپس زرد چوبه را اضافه و کمی به هم می زنیم.
3. 2 دقیقه بعد پودر کاری را اضافه می کنیم و هم می زنیم.
4.پیاز سرخ کرده را به لوبیا و گندم می افزاییم. گوشت سر دست گوسفند( با استخوان) را هم به نخود و گندم اضافه می کنیم تا همه با هم بپزند. (از گوشت سر دست گوسفند با استخوان استفاده می کنیم، تا چربی ها و اضافات کنار گوشت که به استخوان چسبیده هم در آبگوشت حل شود و آبگوشت مان خوشمزه تر شود).
5.دقت کنید که آب باید روی مواد را کاملاًبگیرد، پس اگر آب کم بود کمی آب اضافی می کنیم.
6.گوشت که نیم پز شد، کلم قمری ها را چند تکه می کنیم و در ظرف آبگوشت می ریزیم.
7.نمک و فلفل را اضافه می کنیم.
8.رب گوجه‎فرنگی را هم اضافه می کنیم و در آخر که گوشت و کلم پخت، لیمو عمانی را اضافه می کنیم و می گذاریم 10 دقیقه بماند.( لیمو عمانی را حتماً بعداز پختن گوشت و کلم اضافه کنید تا مانع پختن و دیر پز شدن آنها نشود)
9.سپس آبگوشت را آماده سرو می کنیم. می توانیم آبِ آن را برای تیلیت، در ظرفی مجزا سرو کنیم و مواد را در ظرفی دیگر یا اینکه تمام مواد و آبِ آبگوشت را با هم سرو کنیم.
advertising