طرز تهیه چنگمال کرمان خوراکی خوش مزه استان کرمان

آشپزی و خوراکیغذاها

- 98/05/07
طرز تهیه چنگمال کرمان خوراکی خوش مزه استان کرمان

مواد لازم برای دستور تهیه چنگمال کرمان :


خرمای هسته گرفته شده :حدود 10 عدد
گردو خرد شده : یک استکان
نان خورد شده : 4 کف دست
زیره سبز و زیره سیاه : به مقدار دلخواه
روغن : به مقدار لازم
در صورت تمایل کره یا روغن حیوانی
در صورت تمایل پودر هل و زنجبیل و دارچین : هرکدام به مقدار کم

آموزش تهیه چنگمال کرمان :


1.برای درست کردن آن باید در یک تابه مقداری روغن یا کره بریزید تا داغ شود. سپس خرمای هسته گرفته شده را داخل آن تفت دهید .در حین تفت دادن خرما ،گردوی خرد شده را هم اضافه کنید و همچنان تفت دهید تا رنگ خرما تغییر کند بعد زیره و ادویه های گفته شده را به همراه نان خرد شده به خرماها اضافه کنید و هم بزنید تا جایی که روغن به خورد نانها برود.

2.در این مرحله تابه را از روی حرارت بردارید و پس از کمی سرد شدن مواد ، آن را با دست ورز دهید و به شکل توپک های کوچکی در بیاورید. اگر دوست داشتید میتوانید کمی تخم گشنیز و تخم شنبلیله هم به آن اضافه کنید تا طبع گرم خرما و گردو کمی خنک تر شود. روی توپک ها کمی نارگیل یا پودر پسته بریزید و آن را در ظرف مورد نظرتان بچینید.

نکات لازم نحوه آماده کردن چنگمال کرمان :


1.چنگمال ؛ خوراکی ساده در عین حال خوش مزه است که بیشتر در کرمان استفاده میشود و مناسب برای وعده های سحر و افطار و صبحانه و وعده غذایی مناسب برای همه افراد خصوصا سالمندان و کودکان میباشد . در صورت تمایل میتوانید کمی تخم گشنیز و تخم شنبلیله هم به آن اضافه کنید که هم معطر و خوشمزه و هم طبیعت گرمش کمی خنک تر خواهد شد. در صورت تمایل میتوانید در انتها توپک ها یا لقمه ها را در پودر نارگیل یا پودر پسته بغلتانید تا مجلسی تر شوند .اندازه نان ها هرچه ریزتر باشد لقمه ها صاف تر و یکدست تر خواهند شد.

2.چنگمال کرمان جزو غذاهای رژیمی میباشد . زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15دقیقه و زمان پخت و انتظار آن در حدود 15دقیقه میباشد.

3.چنگمال کرمان را می توانید در وعده نهار - شام - سرو کنید . همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری - افطار - میل کرد .توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب می باشد.
advertising