سوغات و صنایع دستی نطنز استان اصفهان

گردشگریصنایع و سوغات

- 98/01/03
سوغات و صنایع دستی نطنز استان اصفهان

تحفه نطنز


نطنز از باغ‌ شهرهای تاریخی و مرکزی ایران در استان اصفهان است که به دلیل قدمت چندین هزارساله و قرارگیری در شاهراه شمال به جنوب کشور از دیرباز مورد توجه مسافران بوده است. گردشگران بسیاری به این منطقه که جاذبه‌های دیدنی متعددی دارد، سفر می‌کنند. به همین دلیل سوغات و صنایع‌دستی نطنز نیز به شدت مورد توجه گردشگران واقع شده است. شاید تحفه نطنز را در فرهنگ عامیانه مردم ایران بارها شنیده باشید که کنایه از نمونه‌ای نادر و کمیاب است که می‌تواند در مورد هر شخص یا هر شی مصداق پیدا کند.اما در حقیقت تحفه نطنز چیست؟
سوغات و صنایع دستی نطنز استان اصفهان

سفال و سرامیک


یکی از محبوب ترین صنایع دستی و معروف نطنز ,سفال، سرامیک و چینی‌ها می باشد که بصورت سنتی با دست تولید می شود.قدمت ساخت این نوع محصولات در اصفهان به ۷۰۰ سال میرسد.

قالی بافی


تولید قالی در نطنز بسیار رواج دارد که بسیاری از این قالی های دست باف به بازار فرش کاشان فرستاده می شود و در بازار فرش کاشان بفروشد میرسد.

الگ


یکی از میوه هایی که فقط در نطنز وجود دارد,الگ می باشد.این میوه که از خانواده هلو و طعم بسیار خوشمزه و شیرینی دارد.الگ را بصورت خشکبار و همچنین با مخلوط جوز قند استفاده می‌کنند.

جوز قند


یکی دیگر از سوغاتی های سنتی اصفهان و نطنز جوز قند می باشد.جوز قند که از مغز گردوی آسیاب شده و خاک قند تهیه می شود برای طعم‌دار کردن نوعی محصول خشکبار که متشکل از میوه‌ای به نام الگ بیشتر استفاده می شود.در بعضی موارد هم به جوز قند ترکیباتی ماننده دارچین و هل نیز اضافه می‌کنند.

گلابی


اما آنچه اکثر مردم بر آن توافق دارند این است که تحفه نطنز چیزی نیست جز گلابی خوش طعم و رنگ نطنز که در تعداد محدود اما با کیفیت فوق العاده در این شهر کشت می شود. عطر و طعم گلابی نطنز حقیقتا منحصر بفرد است و عجیب نیست اگر منظور از تحفه نطنز همین میوه باشد. اگر در فصل مناسبی به این شهر سفر کنید می توانید از باغ ها و میوه فروشی های شهر آن را تهیه کنید.

انار و گردو


از دیگر مرکبات معروف نطنز که به سایر شهر ها صادر می شود,انار با پوست سیاه یا سفید رنگ می باشد .همچنین گردو نطنز اصفهان بسیار با کیفیت و مناسب می باشد.
advertising