خانه تاریخی توسلیان اقامتگاه بوم گردی نطنز استان اصفهان

گردشگریآثار تاریخی

- 98/01/02
خانه تاریخی توسلیان اقامتگاه بوم گردی نطنز استان اصفهان

اقامتگاه بوم گردی توسلیان


نطنز از شهرهای تاریخی و مرکزی ایران است،که در استان اصفهان واقع و در میانه راه کاشان اصفهان قرار گرفته است.این شهر با آب و هوایی پاک و لطیف بمانند مرواریدی سرسبز در دل کویر گرم اصفهان خودنمایی می کند. در میانه این شهر اما اقامتگاهی به قدمت دیرین باقیمانده از دوره قاجاریه وجود دارد که چند سالی است میزبان گردشگران اصفهانی شده است. این خانه سنتی به نام خانه تاریخی توسلیان در دل کوچه پس کوچه های نطنز در محله کهنو قرار دارد.
خانه تاریخی توسلیان اقامتگاه بوم گردی نطنز استان اصفهان
اقامتگاه بوم گردی توسلیان نطنز خانه ای قدیمی به مساحت 500 متراست که قدمت آن به اوایل دوران قاجار باز می گردد. این خانه دارای یک طبقه و 7 باب اتاق است که در فروردین ماه سال 1396 با انجام عملیات مرمت و بازسازی به عنوان اقامتگاه بوم گردی به بهره برداری رسید. خانه توسلیان نطنز از دو حیاط اصلی و حیات خلوت برخوردار است که حال و هوای سنتی و باصفای روزگار قدیم را به خوبی به مهمانان این اقامتگاه القا می کند.

درهای چوبی با پشت دری های سنتی، حیاط نقلی خانه با حوض آبی در وسط که آب قنات هنوز در آن جریان دارد و اتاق های کاهگلی با سقف های چوبی و بوی گاه و بیگاه پخت نان تازه همه و همه خاطرات سالهای نه چندان دور را برایتان زنده خواهد کرد. جالب است بدانید 4 نسل از مالکین خانه سنتی توسلیان در کار تولید سرامیک سنتی و نقاشی روی سفال و سرامیک بوده اند که جزو سوغاتی های بی نظیر شهر نطنز حساب می شوند.

ویژگی دیگر خانه تاریخی توسلیان نطنز، وجود جوی آب دائمی در این خانه است که از قنات داخل مسجد جامع که در نزدیکی این مجموعه واقع است، نشأت می گیرد. حوض آب داخل حیاط این خانه از این جوی سیراب می شود. به دلیل حفظ معماری سنتی و القاء حسی نوستالژیک، برخی اتاق های خانه توسلیان فاقد حمام و سرویس بهداشتی هستند، برای آسایش هرچه بیشتر مهمانان، حمام و سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی به صورت عمومی در محوطه اقامتگاه تعبیه شده است. شایان ذکر است اتاق های این مجموعه نیز فاقد تخت و تلویزیون هستند. مهمانان عزیزی که به دنبال فرصتی برای دوری از زندگی روزمره و ماشینی هستند، می توانند در این اقامتگاه طعم زندگی به سبک سنتی را تجربه کنند.

اقامتگاه خانه توسلیان نطنز در نزدیکی آتشکده ساسانی واقع است و دسترسی مهمانان به این جاذبه گردشگری به راحتی امکان پذیر است. فاصله اقامتگاه بوم گردی توسلیان تا شهر اصفهان نیز حدود 133 کیلومتر می باشد.
advertising