خانه تاریخی منطقی نژاد شیراز عمارت دیدنی عصر پادشاهان قاجار

گردشگریآثار تاریخی

- 97/08/27
خانه تاریخی منطقی نژاد شیراز عمارت دیدنی عصر پادشاهان قاجار

خانه تاریخی منطقی نژاد موزه آواها و نواها


خانه تاریخی منطقی نژاد، یکی از عمارت های تاریخی و دیدنی عصر پادشاهان قاجار در شیراز هست. این خانه دیدنی که نام دیگر آن خانه هنر است، در زمان حال موزه هنرهای اسلامی را در خود جای داده، در منطقه ثروتمند نشین این شهر تاریخی در گذر مجاور ضلع جنوبی مسجد نو در خیابان احمدی واقع شده است.
خانه تاریخی منطقی نژاد شیراز عمارت دیدنی عصر پادشاهان قاجار
در ضلع جنوبی این خانه، شاه نشینی با تزئیناتی هم چون نقاشی در بدنه و سقف و آینه خانه با ازاره ای از آینه وجود دارد. دو اتاق در دو سوی شاه نشین وجود دارد که یکی دارای سقف نقاشی شده و بادگیر است و دیگری دارای تیرهای نقاشی شده سقف و شومینه گچبری است. در این نقاشی ها طرح های گل و بوته و نیز تصاویری از چهره زنان و تصاویری از قصرهای سبک اروپایی دیده می شود.

ضلع شرقی و غربی خانه دارای اتاق های متعدد و نیز بخش های اندرونی خانه می باشد. تزیینات این بنا دربرگیرنده دریچه های مشبک چوبی، به صورت ارسی با شیشه های رنگی، طاق های مقرنس کاری شده، درهای منبت و معرق کاری شده و گچبری است.در خانه منطقی نژاد یکی از چشمگیرترین آینه سراهای ایران زمین دیده می شود که هر ساله مخاطبان بسیاری را به دیدن خود دعوت می کند.

این بنا در سال 1383 مورد مرمت قرار گرفت و در سال 1384 توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس به موزه آرشیو "آواها و نواها" تبدیل گردید که در برگیرندۀ بخش های مختلفی چون اتاق شنیداری، دیداری، آرشیو صوتی، تصویری، گالری ساز، گالری اسناد دست نوشته های استادان موسیقی، کارگاه ساخت ساز سنتی، تالار موسیقی و ... می باشد.
advertising