معرفی صنایع دستی هرمزگان

گردشگریصنایع و سوغات

- 97/08/13
معرفی صنایع دستی هرمزگانصنایع دستی این منطقه بیش تر مصرف محلی دارند.معروف ترین صنایع دستی استان هرمزگان به شرح زیر است:


سفال گری


از جمله صنایع دستی كه در استان هرمزگان – و به ویژه در روستای لشتغان از توابع شهرستان بندرعباس رواج دارد، سفال‌گری است. تعدادی كوره سفال‌گری در این روستا دایر است كه تولید آن‌ها نوعی كوزه ‌آب‌خوری ته‌گرد است كه «جهله» نامیده می‌شود و مورد استفاده مردم محلی است.

گلابتون دوزی


صنعت دوخت طرح‌های زیبا و منقش بر روی پارچه‌ با نوارهای طلایی، گلابتون‌دوزی نام دارد و در تزئین لباس‌های محلی زنان به كار می‌رود. طرح اصلی آن از لباس‌های محلی زنان هند و بنگال اقتباس شده است.گلابتون دوزی1 لباس‌های گلابتون‌دوزی بیش‌تر جنبه مصرف محلی دارند،‌ اما در حال حاضر، به خاطر زیبایی نقوش و راحتی این لباس، مورد توجه زنان دیگر نیز قرار گرفته‌اند.
معرفی صنایع دستی هرمزگان

چادر شب بافی


صنعت بافت چادرشب در مناطق شمالی استان هرمزگان رواج دارد.صنعتگران این رشته،در تمام طول سال به فعالیت اشتغال دارند.

قالی بافی


قالى‌بافى از جمله صنايع دستى رايج در استان هرمزگان است. اين صنعت به ويژه در شهرستان حاجى‌آباد رونق دارد. عشاير اسکان‌يافته افشارى و رايينى به توليد و تهيه انواع قالى، قاليچه، رويه پشتى و چنته اشتغال دارند. اندازه فرش‌هاى منطقه اکثراً داراى ابعاد ۲×۳ متر مى‌باشد.

شک دوزی


در این صنعت دستی،لباس های محلی را با نوارهایی که از نخ های طلایی و نقره ای فلزی بافته می شوند،تزئین می کنند.

شیریکی پیچ


صنعت بافت شیریکی پیچ نوع دیگری از صنایع دستی استان هرمزگان که مرکز اصلی تولید آن بخش سعادت آباد می باشد.طرح و نقش شیریکی پیچ بسیار متنوع بوده و هر یک از اقوام از طرح های ویژه ای از آن استفاده می کنند.در بافت نقوش شیریکی پیچ،در واقع از فنی شبیه به فن قالی و گلیم استفاده می شودو این نقش ها دارای بافت گره ای هستند.


خوس ( خوص ) دوزی


در این صنعت دستی، لباس‌های محلی را با نوارهای نقره‌ای رنگی (خوس) كه از لابه‌لای پارچه توری گذرانده شده‌اند، تزئین می‌كنند.

بادوله دوزی


در این صنعت دستی،چند نوع زری دوزی را به هم می دوزندو از این راه،پارچه ای به دست می آیدکه «بادوله» نام می گیرد.

سبد بافی و حصیر بافی


از صنايع دستى منحصر به فرد استان‌هاى جنوبى ايران انواع سبد و حصير است که از شاخ و برگ و الياف درخت خرما، بافته مى‌شود و عموماً مصرف محلى دارد.

سوزن دوزی


اين صنعت دستى در بخش بشاگرد رواج دارد. ساخته‌هاى دستى سوزن‌دوزان هرمزگان، به علت نزديکى اين منطقه به استان سيستان و بلوچستان، تحت تأثير سوزن‌دوزى بلوچى قرار گرفته است.

صنایع دستی دریایی


در این صنعت دستی، از انواع پوست‌های نرم‌تنان دریایی ساخته‌هایی تولید می‌شود. این نوع محصولات به علت رنگ زیبایی كه پوسته‌های سخت كاوك و ماوك دارند، مورد توجه بسیاری از بازدیدكنندگان از این منطقه قرار می‌گیرند.
advertising