هنر پته دوزی در کرمان

گردشگریصنایع و سوغات

- 97/08/13
هنر پته دوزی در کرمانیکی از رودوزی‌های زیبای ایران پته دوزی است و هنری است که اختصاص به زنان خوش ذوق در استان کرمان دارد و زیبایی خیره کننده و چشم نوازی دارد. این رودوزی زیبا را بر روی پارچه‌های پشمی یک رنگ که عریض نامیده می‌شود می‌دوزند نخ‌هایی که بکار می‌رود نخ‌هایی از جنس پشمی هستند و این نخها ظریف و رنگارنگ هستند و معمولاً به رنگهای عنابی، مشکی، سبز، زرد، نارنجی، قرمز و آبی سفید استفاده می‌شوند، طرحهای مختلف اعم از انواع بته جقه یا طرحهای هندسی یا بوته، سرو و ترنج را به تصویر می کشند.

پته به طور انحصاري در كرمان تهيه مي شود و دوخت آن در تمام شهرستانها و روستاههاي اطراف استان به ويژه كرمان و سيرجان و رفسنجان رايج است. طرحهای زيبای آن كار طراحان ماهر است. اين طرح ها و نقشه ها ريشه در تمدن و فرهنگ ايراني دارند. نام دیگر آن فطه دوزی یا سلسه دوزی است.

مصارف پته دوزی


1. رومیزی
2. سجاده
3. جلد قرآن
4. جانماز
5. پرده
6. کوسن
7. زیر لیوانی

يكي از نمونه هاي بسيار زيباي پته كه دوخت بسياربديع و بي نظيري دارد، روپوش مقبره شاه نعمت الله ولي است. تاريخ دوخت اين پته سال 1285 است. اين كار نتيجة دو سال كار مداوم 16 زن پته دوز كرماني بر پارچه اي به طول 355 سانتي متر و عرض 210 سانتي متر است.
advertising