احرامی بافی هنر ماندگار خوزستان

گردشگریصنایع و سوغات

- 97/08/07
احرامی بافی هنر ماندگار خوزستانپارچه ای به نام « احرامی » یا « حرمی » با تار و پودی از پنبه ، معمولاً در اندازه های 70×100و 90×120سانتی متر تولید می شود . پارچه مذکور با عرض 70 سانتیمتر دارای 22 چله و با عرض 90 سانتیمتردارای 28 چله می باشد . پارچه احرامی دورنگ است که عموماً سیاه و سفید بوده ، اما به رنگهای سبز و سفید قرمز و سفید دیده شده است و یک صنعتگر بافنده می تواند روزانه 4 عدد احرامی به اندازه های 70×100 سانتیمتر را تولید نماید . این فرآورده ها در قدیم بیشتر مورد استفاده حجاج قرار می گرفته و در حال حاضر با تغییر کاربری به عنوان رومیزی ، سجاده ، جانماز و … مورد استفاده است .

احرامی‌بافی یا سجاده‌بافی یکی از رشته‌های بومی استان خوزستان است که قدمت آن به زمان پیدایش نساجی سنتی برمی‌گردد. احرامی نوعی زیر انداز شبیه گلیم است که از آن به عنوان سجاده نماز نیز استفاده می‌شود. مواد اولیه این رشته پشم و پنبه است که در حال حاضر در ابعاد مختلف و گاهی به طول 3 متر برای کاربردهای متفاوت تولید می‌شود. احرامی‌بافی یکی از دست بافته‌هایی بوده که ماسوره اساس کار آن است و ماکو با الیاف نخی در این نوع بافته به کار می‌رود و این که خامه پشمی رنگرزی شده به عنوان مواد اولیه آن استفاده می‌شود؛ این هنر برگرفته از جاجیم‌بافی بوده و جنبه‌های تزیینی و کاربردی دارد.

احرامی‌بافی از گذشته تاکنون از یک شیوه بافت تبعیت کرده و تغییر چندانی در آن صورت نگرفته است. در بافت احرامی از نقشه استفاده نمی‌شود و طرح‌ها، نقشه‌ها و رنگ‌بندی زاییده‌ی ذهن خلاق بافنده است و اغلب از یک شکل کلی پیروی می‌کند و به صورت طرح لوزی و یا طرح گلیم انجام می‌شود. امروزه در این بافت از رنگ‌های شفاف روشن و گاهی تند استفاده می‌شود.

هنرمندان احرامی‌باف در این مسیر توانسته‌اند با دست توانا و ذهن خلاق خود این هنر را به سوی کاربردی شدن پیش ببرند و محصولاتی همچون زیر انداز، سجاده، کناره، رو پله‌ای، رو مبلی، رو میزی، کیف، پشتی و رو تختی را به بازار عرضه کنند.

از مهم‌ترین مراکز بافت احرامی شوشتر، دزفول، بهبهان، سوسنگرد و مسجد سلیمان را می‌توان نام برد. سالانه حدود 100 نفر در مراکز آموزشی معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای گسترش و بقای این رشته آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.در حال حاضر زایران عراقی بهترین خریداران “احرامی بافی” در ایلام هستند.
advertising