زعفران محبوب ترین سوغات خراسان رضوی

گردشگریصنایع و سوغات

- 97/08/04
زعفران محبوب ترین سوغات خراسان رضویزعفران یکی از ارزشمندترین و گران‌ترین محصولات کشاورزی ایران است و با عنوان طلای سرخ شناخته می‌شود. این محصول کشاورزی ارزشمند امروزه بیشتر در شهرستان‌های زاوه، تربت حیدریه، تایباد، باخرز، گناباد و بجستان در استان خراسان رضوی و شهرستان‌های قائنات، فردوس، سرایان و بیرجند در استان خراسان جنوبی کشت می‌شود که البته اخیرا کشت آن در استان‌های فارس و کرمان و لرستان نیز رواج یافته است.زعفران، اصلی‌ترین سوغات استان خراسان است و بهترین زعفران دنیا را در این استان پیدا خواهید کرد.
استان خراسان رضوی با تولید حدود 75/5 درصد از کل تولید کشور، مقام اول را داراست.
این گیاه از خانواده زنبقی ها می باشد. گل زعفران، گلی با گلبرگ های ارغوانی و کلاله ای قرمز رنگ و قیفی شکل می باشد، که کلاله ی آن پس از خشک شدن، مورد استفاده قرار می گیرد. این کلاله سه شاخه ی رنگین دارد که دارای رایحه‌ای دل‌انگیز و مزه ی فوق العاده ای بوده و برای چاشنی غذا، رنگ غذا، صنایع رنگ سازی، نساجی، صنایع چرم و دارویی کاربرد دارد.

خواص دارویی زعفران عبارتند از:


1. شادی آور
2. جوانسازی پوست
3. تقویت حافظه
4. کنترل کلسترول و چربی خون
5. درمان افسردگی
6. کاهش فشارخون
7. ضد سرطان بودن

زعفران مرغوب رنگ قرمز تیره دارد و در آب، دیر رنگ خواهد بود.
اشکال عرضه زعفران بصورت درشت (پوشال نگین)، ریز (سرگل)، دسته (دارای ریشه) می باشد که محبوبترین آن پوشال است. شما می توانید این محصول را از اکثر مراکز خرید مشهد تهیه و با خود به عنوان یک سوغات ارزشمند برای عزیزانتان به همراه بیاورید.
advertising