معرفی سوغات خوانسار

گردشگریصنایع و سوغات

- 97/11/24
معرفی سوغات خوانسارخوانسار شهری از توابع استان اصفهان، ایران و مرکز شهرستان خوانسار است. این شهر تاریخی نیز به نگین صحرای ایران معروف است.تاریخچه شهرستان خوانسار به پیش از اسلام می‌رسد. «خوان» به معنای چشمه و «سار» پسوند نشان دهنده کثرت است. در گذشته به علت کثرت چشمه‌های موجود در این منطقه این نامگذاری صورت گرفته‌است. مردم خوانسار لهجه خاصی ندارند، ولی دارای گویش مستقل خوانساری هستند که این گویش ریشه در زبان فارسی قدیم داشته و از قبل از اسلام در این شهرستان رایج بوده‌است. طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت شهر خوانسار ۲۱۸۸۳ نفر بوده‌است. با توجه به موقعیت جغرافیایی آن، جاذبه‌ها و دیدنی‌های متعدد گردشگری طبیعی در این مکان وجود دارد که هرساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند و یکی از قطب‌های مهم گردشگری در منطقه محسوب می‌شود. در کنار جاذبه‌های گردشگری، این منطقه سوغات و صنایع دستی محبوب بسیاری دارد که مسافران می‌توانند برای دوستان خود به هدیه خریداری کنند. با ما همراه باشید تا با سوغات و صنایع دستی این باغ شهر زیبا بیشتر آشنا شوید.

عسل


عده‌ای معتقدند که نام خوانسار به معنای مکان تولید عسل است. چراکه وجود گیاه گون در این منطقه شرایط مساعدی برای پرورش زنبور عسل و تولید عسل انگبین فراهم کرده است. عسل خوانسار در ایران به‌عنوان یک فراورده طبیعی بسیار شهرت دارد و نقش مهمی در صنعت اصفهان ایفا می‌کند. گفته می‌شود که قدمت زنبورداری در این منطقه به پیش از دوران صفویه می‌رسد. خوانسار به‌عنوان قطب پرورش زنبور عسل در سطح کشور دارای بیش از ۴۲ هزار کلنی فعال زنبور عسل است که این عسل طبیعی از خوانسار به اروپا نیز صادر می‌شود. سالانه چندین هزار تن در این مکان تولید می‌شود که باتوجه به کیفیت بالای آن سوغاتی محبوب در میان گردشگران است.

گز


گز اصفهان شهرت بسیاری دارد و سوغات اصلی این منطقه را گز می‌دانند. یکی از محصولات بومی خوانسار نیز گز است که با درصدهای مختلفی از شهد گز انگبین تولید می‌شود. به همین دلیل این گز را گز انگبین می‌گویند. این گز به دلیل حذف شکر سفید از ترکیبات و جایگزین کردن شهد طبیعی توانسته علاوه بر حفظ اصالت و کسب کیفیت برتر در این عرصه شهرتی حتی فراتر از مرزهای کشور به دست آورد. شهد انگبین از درختچه‌ای به همین نام در نواحی خوانسار و برخی نواحی چهارمحال و بختیاری به دست می‌آید.

قالی ساروق


خوانسار مهد یکیی از اصلی‌ترین قالی‌های ایران به نام ساروق است. این قالی از گذشته‌های دور شهرت بسیاری داشته است، چراکه به‌صورت ذهنی بافته و در آن از گره‌هایایلیاتی و رنگ‌های روناس طبیعی استفاده می‌شود. این قالی اصیل ایرانی با قدمت ۲۴۰ ساله در روستاهای ویست، ارجنک و کهرت تولید می‌شود. قالی ساروق در فهرست آثار ملی به‌عنوان یک اثر ناملموس به ثبت رسیده است.

محصولات باغی


خوانسار باتوجه به موقعیت جغرافیایی خود محصولات باغی باکیفیتی را تولید می‌کند. گردو، بادام، آلو، برگه زردآلود، ترخینه و تنباکو از محصولات مرغوب این منطقه هستند. تنباکوی طبیعی این منطقه در کنار تنباکوی کاشان شهرت بسیاری دارد.

قلم زنی


قلم‌زنی روی اشیای فلزی به ویژه مس، طلا، نقره، برنج یکی از هنرهای سنتی ایران به شمار می‌رود که قدمت کهنی دارد. در حقیقت با ایجاد خطوط و نقوش به وسیله قلم با ضربهچکش و روی اجسام فلزی نقوش و طرح‌های زیبایی را ایجاد می‌کنند.

منبت کاری


منبت‌کاری نیز یکی از هنرهای سنتی و اصیل ایرانی است که در آن به ایجاد طرح‌های زیبا و نقش برجسته روی چوب می‌پردازند.
advertising