صنایع دستی شوش

گردشگریصنایع و سوغات

- 97/11/01
صنایع دستی شوششهرستان شوش دانیال (ع) با 5/6 کیلومتر مربع مساحت و 89060 هزار نفر جمعیت در 115 کیلومتری شمال غربی اهواز قرار دارد ، این شهرستان از مراکز تمدن قدیم و از معروفترین شهرهای دنیا و پایتخت چند هزار ساله مملکت (عیلام) و همچنین پایتخت زمستانی امپراطوری هخامنشی بوده است.
با توجه به پیشینه شهرستان شوش که در گذشته دور مهد تمدن و فرهنگ (عیلامیان) بوده این شهرستان پیوسته بستر مناسبی برای رشد و شکوفایی هنر و صنایع دستی در زمینه های مختلف به شمار می رود ، همچنین تعدد و تکثر فرهنگی و قومی در این شهرستان موجب شده تا صنایع دستی از تنوع چشمگیری برخوردار باشد .
با ما همراه باشید تا با صنایع دستی شوش بیشتر آشنا شوید.

سفالگری


شوش را مهد سفالگری می‌دانند. از نخستین نمونه‌های یافت‌شده سفال در ایران به تمدن تاریخی شوش می‌رسد. سفال‌های پیش از تاریخ که در این منطقه وسیع یافت شده، در شیوه و سبک ساختن تقریبا با تغییر یکنواخت و در سطح فنی به طرز اعجاب‌انگیزی پیشرفته‌ است. هم‌اکنون یکی از صنایع دستی و سوغات‌های زیبای این منطقه، سفال‌های نقاشی شده است.

کپوبافی


کپوبافی بافتن سبدهای حصیری با برگ درخت خرما و تزیین آن‌ها با کامواهای رنگی است. از این سبدها به‌عنوان جای نان و لوازم خیاطی استفاده می‌شود.

معرق ساقه گندم


معرق ساقه گندم از از تلفیق ساقه‌های گندم رنگ شده در کنار هم روی زمینه‌ای از چوب یا نئوپان زیرکاری شده پدید می‌آید. از این معرق در تزیین میزها، کمد و وسایل چوبی استفاده می‌شود.

سرمه دوزی


سرمه دوزی یکی از رودوزی‌های شاخص و فاخر ایرانی است که با استفاده از نخی فلزی به نام سرمه روی پارچه هایی همچون مخمل، ماهوت، ابریشم، تافته، ترمه، اطلس و ساتن دوخته می‌شود. این نوع نخ حالت ارتجاعی دارد و به هر شکل ممکن حالت می‌گیرد. احتمالا توجه ايرانيان به آرايش يقه لباس‌ها و سمبوسه‌های لشگری و درباری و تزیین درفش‌ها آن‌ها را وادار به توليد اين نوع نخ‌های تزیينی کرده است.

تذهیب


تذهیب مجموعه‌ای از نقش‌های بدیع و زیبا است که در کتاب‌های مذهبی، علمی، فرهنگی، تاریخی و دیوان اشعار به کار می‌رود. این هنر اصیل و سنتی ایران هم‌اکنون یکی از سوغات محبوب شهر شوش است.
advertising