دروازه قدیم تهران در قزوین

گردشگریآثار تاریخی

- 97/09/10
دروازه قدیم تهران در قزوین

دروازه قدیم تهران


یکی از آثار تاریخی شهر قزوین دروازه قدیم این شهر است که با نام دروازه قدیم تهران در خیابان تهران قدیم (میدان هاشمی) شهر قزوین واقع شده و از بناهای دوره قاجاریه است که در سال 1347 خورشیدی مرمت و کاشی ‌کاری شد.

شهر قزوین در نیمه قرن سوم هجری قمری دارای 7 دروازه بوده است که امکان ورود به شهر را فراهم می‌ساختند. در دوره قاجاریه 9 دروازه در گرداگرد قزوین وجود داشتند که با حصار پیرامون شهر به یکدیگر می‌پیوستند و عبارت بودند از پنبه ریسه، راه (درب) کوشک، شیخ‌آباد، رشت، مغلاوک، خندقبار، شهزاده حسین، مصلی و تهران که هم‌اکنون از میان آن بناهای باشکوه، تنها دو دروازه تهران و راه کوشک باقی مانده‌ و بقیه در اثر خیابان‌کشی‌ها و عدم توجه به مرور زمان ویران شدند.

این دروازه پیش از این در خارج از شهر واقع شده بود و مردم و وسایل نقلیه از زیر طاق بزرگ آن عبور می نمودند. اما با توجه به پیش رفت شهر و بزرگتر شدن آن و همچنین گسترش جمعیت، این بنای تاریخی زیبا در میان یک میدان محفوظ شده است.
دروازه قدیم تهران در قزوین

معماری دروازه قدیم


ساختار بنای دروازه آجری و دارای یک سردر اصلی و دو راه ارتباطی در طرفین است. سردر میانی دارای عرض و ارتفاع بیشتر و قوس تیزه ‌دار است. این دروازه هشت گلدسته دارد. ورودی اصلی آن‌ها دارای رسمی ‌بندی و کاسه‌ بندی است. این دروازه همچون دروازه درب کوشک دارای کاشی ‌کاری‌های بسیار زیبایی است که تحسین سفرنامه ‌نویسان از آن، گویای عظمت و زیبایی شگفت آن‌ می ‌باشد.
advertising