دروازه جهنم در آخال ترکمنستان

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/08/28
دروازه جهنم در آخال ترکمنستان

دروازه دوزخ ترکمنستان تکه ای از جهنم


در دنیای اطراف ما طبیعت هایی وجود دارند که از فرط خارق العاده بودن و زیبا بودن، آن ها را به بهشت و یا تکه ای از بهشت توصیف می کنیم، اما تا به حال شنیده بودید که جاذبه ی یک شهر را به جهنم توصیف کنند؟ این جاذبه در کشور ترکمنستان قرار دارد و به اندازه ای ترسناک و هراس انگیز است که به دروازه جهنم (Door to Hell) ترکمنستان معروف است.

در استان آخال کشور ترکمنستان، دروازه ای وجود دارد که مردم محلی این نقطه به آن Jähennem derwezesi و یا دروازه جهنم می گویند. دروازه جهنم در واقع گودالی بسیار عمیق و بزرگ است که به طور دائمی در آتش می سوزد.

تاریخچه کشف دروازه جهنم


محققین شوروی سابق در سال1971 میلادی در کشور ترکمنستان ودر صحرای کرکوم ( Karakum ) که در فاصله هفت کیلومتری روستای دروازه قرار و منابع نفت و گاز طبیعی فراوانی دارد ، به دنبال کشف نفت ، به میدان گازی دست یافتند و تصمیم به استخراج گاز از این میدان بزرگ گرفتند . اما از بد حادثه ، تجهیزات و تاسیسات نصب شده توسط آنها ، به داخل گودالی بزرگ فرو رفته و از دیده ها پنهان شد .
پدید آمدن حفره آسیبی به محققین و کارگران میدان گازی وارد نکرد اما باعث نشت گاز متان شد که بسیار برای محیط زیست و سلامت ساکنین منطقه مضر بود .
برای حل این مشکل می بایست این مخزن گازی با صرف هزینه های گزاف مورد کنترل و بهره برداری قرار می گرفت اما محققین در آن زمان چاره ای دیگر اندیشیدند . آنها تصمیم گرفتند که با پرتاب نارنجک به درون حفره و آتش زدن گازهای متصاعد شده در منطقه ، تمام ذخیره حفره را در طی نهایت چند هفته بسوزانند . البته پیش بینی آنها درست از آب در نیامد و حرفه کشف شده در حال حاضر بیش از 40 سال است که شعله ور است و هنوز دارد می سوزد .
دروازه جهنم در آخال ترکمنستان

ویژگی های دروازه جهنم


دروازه جهنم ترکمنستان دارای عمق 20 متری است و حدود 5300 متر وسعت دارد، این دروازه دهانه ی بزرگی به قطر 70 متر دارد. هر ساله توریست های زیادی از سراسر دنیا برای دیدن این جاذبه به کشور ترکمنستان سفر می کنند. گرمایی که از این گودال متصاعد می شود به اندازه ای است که از فاصله ی 50 متری لبه ی گودال هم می توان این گرما را احساس کرد و گفته می شود که در این فاصله، دمای گرمایی که به اطراف می رسد، حدود 55 درجه ی سانتیگراد است.

تاثیرات دروازه جهنم بر محیط زیست


طمئنا وجود این همه گاز متان و البته ترکیبات گوگرد دار برای اهالی منطقه مضر است . حتی با وجود مشتعل بودن این حفره نیز بوی این گازها تا کیلومتر ها به مشام می رسد . بعلاوه اینکه سوختن این حجم عظیم گاز در طی چهل سال بطور حتم در گرم تر شدن زمین قابل تامل است .

مضاف بر همه اینها اکنون نگرانی هایی از جانب مقامات ترکمنستانی مبنی بر آسیب دیدن ذخایر گاز این کشور وجود دارد که البته با توجه به عدم امکان مهار این آتش ، راه حلی عملی برای خاموش کردن دروازه جهنم تا کنون ارائه نشده است .
در آوریل 2010 رئيس جمهور کشور ترکمنستان ، قربانقلی بردیمحمدف ،از این منطقه بازدید و دستور بسته شدن این گودل را صادر کرد اما هیچگاه عملی نشد.
advertising