ماچوپیچو شاهکار معماری باستان در پرو

گردشگریآثار تاریخی

- 97/08/10
ماچوپیچو شاهکار معماری باستان در پروماچوپیچو در جاده ی فرعی و دور افتاده در نزدیکی ناحیه ای غیر قابل عبور در بالا دست رودخانه یورو بامبا و در نوک کوهی بین دو قله ناهمگون در کشور پرو قرار گرفته است. ماچو پیچو به معنی قله قدیمی می باشد. این شهر بزرگترین جایگاه اینکاها می باشد و معماری بسیار با شکوهی دارد که کاملا با محیط طبیعی بکر و زیبایی که آن را احاطه کرده مخلوط شده است.
ماچو پیچو به دو بخش کشاورزی و شهری تقسیم شده است که شامل میادین اصلی، معبد، قصر، انبار ها، کارگاه ها، راه پله ها و فواره های آبی می باشد که در حدود 20 هکتار را در بر می گیرد. در زمین های هموار آن کشاورزی انجام می شد تا از فرسایش خاک جلوگیری شود.
در ساخت بسیاری از عمارت‌های ماچوپیچو از هیچ نوع ملاطی استفاده نشده است و معماران اینکا با محاسبات دقیق و برش ظریف سنگ‌ها، موفق به ساخت دیوارهای عظیمی شده‌اند که درز میان سنگ‌هایش کمتر از یک میلی‌متر است.
ماچوپیچو شاهکار معماری باستان در پرو
چشم نوازترین منطقه ماچو پیچو در ورودی ارگ قرار گرفته است که از مجموعه ای اتاق تشکیل شده و تا نوک کوه ادامه دارد و به یک اتاق مستطیل شکل بزرگ ختم می شود. دروازه نگهبانی از اتاقی با چندین پنجره ساخته شده که در جلوی دروازه اصلی قرار گرفته است و چشم انداز خوبی از بخش های کشاورزی و شهری و زمین های اطراف را به بیننده هدیه می دهد. در بخش فوقانی مجسمه هایی وجود دارد که اینکاها به خدایان خود پیشکش می کردند
مهمترین ویژگی ساخت و ساز اینکاها خانه های دوار آنان می باشد که برای ساخت آن از سنگ سخت گرانیت استفاده می شد. آنچنان تلاش و استعدادی در ساخت این خانه ها به کار رفته که آدمی را مبهوت خود می کند. شهر به شکل حرف U است . در قسمتی از این شهر قطعه سنگی موسوم به «سنگ اینتیهواتانا» وجود دارد که اطلاعات با ارزشی درباره دانش نجوم و ستاره‌شناسی اینکاها در اختیار کارشناسان گذاشته است. این سنگ به طور دقیق نقاط اعتدال پاییزی و بهاری (زمانی که روز و شب طول یکسانی پیدا می‌کنند) و دیگر پدیده‌های نجومی را نشان می‌داده است.

هرساله میلیون‌ها نفر برای بازدید از شهر تاریخی و اسرارآمیز اینکاها به کشور پرو سفر می‌کنند. بقایای شهر باستانی ماچوپیچو، مناظر اطراف، تراس‌هایی که کاربرد کشاورزی دارند و بسیاری ویژگی‌های دیگر سبب شده تا این شهر تاریخی به عنوان یکی از عجایب هفتگانه مدرن جهان شناخته شود و یکی از پر طرفدارترین عجایب هفتگانه ی جهان باشد. ماچوپیچو در منطقه ای خوش آب و هوا با مناظر زیبا قرار گرفته است و در فهرست اماکنی قرار دارد که باید یک بار پیش از مرگ آن را دید.

advertising