منطقه تفریحی سد سلیمان تنگه دودانگه شهرستان ساری

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/08/08
منطقه تفریحی سد سلیمان تنگه دودانگه شهرستان ساریمنطقه دودانگه ساری به سبب دارا بودن چشم اندازهای زیبا و جنگل ‌های خزری و برخورداری از بزرگترین سد بتونی سلیمان تنگه از مناطق محبوب برای گردشگری محسوب میشود. دریاچه سد شهید رجایی یا همان سد سلیمان تنگه نیز یکی از مناطق گردشگری مازندران است که در روستای ورکی شهرستان ساری واقع شده است.
منطقه تفریحی سد سلیمان تنگه دودانگه شهرستان ساری
در این منطقه در مسیر سد، پارک کودک مانندی وجود دارد که محلی برای سرسره بازی و یادآوری خاطرات کودکی است. در ادامه مسیر و عبور از پیچ های جاده در نهایت به سد و طبیعت زیبای منطقه میرسیم، منظره ای جذاب و درعین حال خوفناک و باشکوه در جایی که از یک طرف به جنگلهای انبوه ختم میشود و از سمت دیگر به سدی عظیم و پر آب که در مقابل عظمت آن انسان حس حقارت و کوچک بودن پیدا می کند.

کاربری اصلی این سد تأمین آب کشاورزی زمینهای اطراف و تأمین آب آشامیدنی است. علاوه بر آن نیروگاهی نیز برای تولید برق در سد تعبیه شده ‌است. این منطقه همچنین بعنوان مکانی تفریحی و اقامتی مطرح است.

سد سلیمان تنگه در سال 1379 برای بازدید مسافرین و گردشگران آماده شد، محیط اطراف و رودخانه آن به منظور گردش و اقامت مخصوصاً برای تورهای گردشگری بسیار مناسب است. از امکانات گردشگری این محیط می ‌توان به اقامت شبانه در کنار رودخانه تجن و در دهکده آرامش، قایقرانی، اسکی روی آب، اتوبوس دریایی، پدال‌ رو در اسکله شیرین رود، بازدید از تاج سد با گرفتن بلیط در روزها و نیز ماهیگیری اشاره نمود.

وجود ویلاهای دو خوابه، چهار خوابه، اردویی، سالن ‌های اجتماعات سر پوشیده و روباز، رستوران ‌ها و سالن‌ های غذا خوری به سبک ‌های مختلف، زمین ورزش و پارک بازی، پیست تپه پیمایی و جنگل نوردی، آلاچیق از دیگر امکانات و پتانسیل‌ هایی است که در این مجتمع تفریحی، سیاحتی برای استفاده گردشگران تدارک دیده ‌است.
لازم به ذکر است که مطالعات ساخت این سد که در سال 1336 شروع شد با شروع عملیات اجرایی آن در شهریور سال 1370 ادامه پیدا کرده و در سال 1375 نیز به پایان رسید.

موقعیت مکانی


سد شهید رجایی که از آن با عنوان سد سلیمان تنگه نیز یاد می ‌شود در 45 کیلومتری جنوب غربی ساری واقع در بخش دودانگه و در نزدیکی روستای افراچال می ‌باشد.
مسیر دسترسی به این منطقه از جنوب ساری به سمت جاده کیاسر و به سمنان آغاز می ‌شود و بعد از طی مسافتی حدود 65 کیلومتر به سد خواهید رسید.
مازندران، ساری، بزرگراه هفتاد آسیا، جاده فریم
advertising