دریاچه ارواح در نوشهر استان مازندران

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/08/04
دریاچه ارواح در نوشهر استان مازندران

دریاچه ی ارواح


در نقطه ای بکر از شمال کشور، دریاچه ای بسیار زیبا و مرموز وجود دارد که شاید شما در اولین بازدیدتان از این دریاچه، این نام را برای آن شوخی عجیب به حساب آورید و آن دریاچه جایی نیست جز، دریاچه ی ارواح نوشهر. تا به حال به این فکر کرده اید که چه داستان مبهم و شاید اعجاب انگیزی ممکن است در پشت اسم این دریاچه وجود داشته باشد که اهالی به این دریاچه نام دریاچه ی ارواح را داده اند؟ آیا واقعا این دریاچه ی زیبا و اسار آمیز، جایگاه ارواح است؟
دریاچه ارواح در نوشهر استان مازندران
در ساکت ترین و بکرترین نقطه ی شهرستان نوشهر از استان مازندران، در میان درختان در هم تنیده ی جنگل های پهن برگ، عجیب تربن دریاچه ی ایران که در عین حال بسیار زیبا است قرار گرفته است. دریاچه ی ممرز یا ملا کلا که، به خاطر قرار گیری در این منطقه به این نام نیز خوانده می شود اما مشهور ترین نامش، دریاچ ی ارواح است. طول این دریاچه ی زیبا 70 متر است و عرض آن به 300 متر نیز می رسد. این دریاچه یکی از زیبا ترین دریاچه هایی است که شما در طول عمر خود از آن دیدن می کنید. این دریاچه ی مرموز همانند اسمش، ظاهری متمایز و مرموز نیز دارد. آن قدر این دریاچه متفاوت است که همین ظاهرش باعث شده است که نامش به عنوان یکی از میراث ملی طبیعی در این فهرست ملی ثبت شود. ظاهر این دریاچه به گونه ای است که در ابتدا شما فکر می کنید که درختان این دریاچه به صورت برعکس رشد کرده اند و ریشه هایشان به سمت بیرونی در آمده است. آب این دریاچه بسیار تمیز و زلال است و همین امر باعث شده است تا انعکاس درختان داخل دریاچه بر روی آب بر زیبایی های بصری این دریاچه بیشتر بیافزاید. آیا تا به حال اسم درختان مرده را شنیده اید؟ اگر که فکرمی کنید این اصطلاح یکی از دیالوگ های سری فیلم های هری پاتر است، سخت در اشتباهید زیرا درختان مرده، بازماندگانی از تنه درختانی هستند که درست در میان دریاچه قرار دارند و به درختان مرده مشهور شده اند. یکی از عواملی که بر وهم این فضا بیش از پیش می افزاید، وجود همین درختان مرده در وسط دریاچه ی ممرز یا دریاچه ی ارواح است.

جنگل عجیب و شاید ترسناک و وهم انگیزی که دریاچه داخل آن قرار گرفته است نیز در این اعجاب انگیزی بی تاثیر نیست. درختان انبوه سر به فلک کشیده این جنگل، هر کدام زیبایی خاص خودشان را دارند. شما در بازدید از این دریاچه می توانید دو عامل زیبایی و ترس را در کنار هم ببینید که چه زیبا مکمل یکدیگر شده اند و از این منظره زیبا لذت ببرید. هیچ وقت در فصل پاییز به این دریاچه سفر نکنید زیرا، با این که بسیار زیبا است اما به دلیل نا مناسب بودن مسیر دسترسی به این دریاچه، سفر در این فصل احتیاط بسیار زیادی را می طلبد. در زمستان هم اگر توانایی گذر از یک جاده ی برفی و گلی رادارید، حتما به این دریاچه سفر کنید. اما به نظرتان چرا لقب دریاچه ی ارواح را به این دریاچه داده اند؟ در ابتدا باید به شما بگوییم که این دریاچه ظاهری وهم انگیز دارد و بسیاری از محلی ها هنوز هم این دریاچه را محل استقرار ارواح می دانند. فضای بکر و ساکت این دریاچه ی زیبا با در اکثر روزهای سال یا صدای حیوانات وحشی و حشرات دیگر ادغام می شود و در اکثر روزهای سال هم مه گرفته است. این دو عامل را با ظاهر عجیب و غریب رودخانه تصور کنید، ترکیب وهم آوری است. مردم محلی به حق نام مناسبی را برای این دریاچه انتخاب کرده اند. درختان خشکیده ی وسط دریاچه هر کدام به مانند یک روح در وسط دریاچه، این وهم را بیشتر می کند و اگر شما چشمانتان را ببندید و سر از این دریاچه، بدون آگاهی در آورید، تصور خواهید کرد که در دردسر افتاده اید.

این دریاچه ی زیبا علاوه بر ارواح، جاذبه هایی دیگری چون امکان گشت و گذار با آفرود را برای شما نیز دارد. شما برای رسیدن به این دریاچه، باید در ابتدا راهی شهر نوشهر شده و با ورود به یک جاده ی فرعی در میان جنگل که تنها می توان با استفاده از خودروهای کمکی از آن عبور کرد، به دریاچه ی ممرز یا همان دریاچه ی ارواح برسید. در سفرتان به این دریاچه همه ی وسایل رفاهی که فکر می کنید احتیاج دارید را با خود برده و به همراه داشته باشید تا بازدیدی بی نقص و کامل از این دریاچه ی مرموز داشته باشید. طبیعت این دریاچه ی عجیب آن قدر زیبا و محسور کننده است که می تواند برای شما مکانی مناسب برای عکاسی نیز محسوب شود. در اطراف این دریاچه ی مرموز 2 راه برای اقامت شما وجود دارد؛ در ابتدا می توانید در خانه های محلی ،هتل ها و مهمانسراها اقامت کنید و در وهله ی بعد می توانید کمپی را برپا کنید و در جنگل های اطراف این دریاچه برای مدتی اقامت کنید. برای دسترسی به دریاچه ی ارواح شهرستان نوشهر، باید از مسیر نور به نوشهر بروید و در کیلومتر 12 آن، پس از گذراندن جاده ی ونوش، وارد جاده ی فرعی روستای چلندر و صلاح الدین کلای سفلی شوید.
advertising