باغ موزه هنر ایرانی موزه ای بی نظیر از ماکت بناهای تاریخی ایران

گردشگریآثار تاریخی

- 97/08/10
باغ موزه هنر ایرانی موزه ای بی نظیر از ماکت بناهای تاریخی ایرانباغ موزه هنر ایرانی ذر تهران، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصودبیگ)، خیابان دکتر حسابی با متراژی کمتر از یک هکتار واقع شده است و از لحاظ معماری مربوط به دوره پهلوی اول است. این بنا با تعمیراتی که از سال 1384 در آن شروع شده است در تاریخ 1386 با تغییر کاربری تبدیل به باغ موزه هنر ایرانی شد. باغ‌موزه، به محلی گفته می ‌شود که در کنار نگهداری و نمایش آثار هنری، فضایی را فراهم کند که موجب آرامش و انبساط خاطر بازدیدکنندگان شود.
باغ موزه هنر ایرانی موزه ای بی نظیر از ماکت بناهای تاریخی ایران
در این باغ سعی شده با توجه به پیشینه تاریخی ایران از دوره باستان تا‌کنون آثار به‌جای مانده به‌عنوان نماد در فضایی سبز که یادآور ایرانی کوچک است، گردآوری شود. قسمت های فعلی باغ عبارت است از : نگارخانه، پخش فیلم، کارگاه های هنری، فروشگاه محصولات فرهنگی و ارائه آثار حجمی مجسمه سازان ایران .
آثار هنری باغ‌موزه را می ‌توان به دو‌دسته‌کلی تقسیم کرد؛ دسته نخست شامل‌ماکت آثار باستانی، میراث گرانبهای نیاکان‌مان به اضافه آثار حجمی (چوب و فلز) برخی هنرمندان معاصر که به‌شکل دایمی ‌امکان تماشای آن‌ها میسر است.
اوایل دهه 50 تعدادی ماکت از معروف ترین بناهای تاریخی ایران توسط هنرمندان ایتالیایی ساخته می شود که سال 85، 12 تای آنها در این باغ موزه رونمایی می شوند که بسیار ظریف و دقیق ساخته شده اند. این آثار به دلیل ارزش هنری شان تنها ماکت محسوب نمی شوند؛ جنبه هنری هم دارند و سیر تحول تاریخی معماری ایران را از قبل از اسلام تا دهه اخیر به طور کامل نشان می دهند و قرار گرفتنشان در کنار هم در طول یک مسیر پیچ و خم دار حس گذر از لایه های مختلف تاریخی در بازدیدکننده ها به وجود می آورد و باعث می شود بازدیدکنندگان با صرف کمترین وقت و هزینه دور ایران را بگردند و حضور در حال و هوای شهرهای مختلف را حس کنند.

ماکت ‌های آثار تاریخی شامل ‌: هشت‌بهشت، چهل‌ستون، گنبد‌قابوس، شمس‌العماره، سی‌و‌سه‌پل، کاروانسرای مهیار، باغ‌فین کاشان، نقش رستم، برج‌آزادی، برج‌میلاد، مقبره دانیال ‌نبی ‌و قره کلیسا،‌آثار حجمی ‌هنرمندان انجمن مجسمه‌سازان ایران (توسط استاد جمشیدی از جنس چوب)،‌کافه ‌گالری (نمایش آثار هنرمندان تراز ‌اول کشور به‌صورت ادواری با طرح موضوع)، نمایشگاه عکس‌های تهران قدیم در حاشیه دیوار باغ به صورت ادواری (تعداد عکس‌ها 20‌عدد)، کارگاه استاد‌– شاگردی در کارگاه آفرینش هنری و…
غیر از ماکت ها، مجسمه های دیگری هم در گوشه گوشه باغ قرار دارند که اثر دست هنرمندان ایرانی و خارجی است. این آثار برگزیده های اولین دوره سمپوزیوم مجسمه سازی در چیتگر تهران در سال 85 هستند و ارزش هنری قابل توجهی دارند. کار هنرمندان اروپایی و آسیایی از هلند تا عراق و ایران در این مجموعه قرار می گیرند.
فضای باطراوت و بهاری باغ موزه خیلی ها را به آنجا می کشاند. شما می توانید همه روزه تا ساعت 9 شب از این مکان بازدید کنید.
advertising