باغ موزه نظری جاذبه تاریخی گردشگری همدان

گردشگریآثار تاریخی

- 97/08/09
باغ موزه نظری جاذبه تاریخی گردشگری همدانبرای کسانی که می خواهند آداب و رسوم همدان را در یک نگاه به نظاره نشینند و فرهنگ و تمدن این شهر باستانی را ورق زنند، پیشنهاد می دهیم سری به باغ موزه نظری بزنند؛ عمارتی از دوره قاجار که یادگارانی از دوره معاصر را در خود جای داده است.
در شهر همدان بناهای متعددی از دوره قاجار شناسایی‌شده است. یکی از بناهای شاخص دوره قاجار این شهر باغ عمارت نظری است. این بنا عمارتی مهم ازنظر معماری است. عمارت در داخل یک باغ قرار دارد. باغ نظری که احتمالاً درگذشته بزرگ‌تر از حالت فعلی بوده – این مجموعه را بانک شاهی در اواخر قاجار ساخته و از سال 1315 تا 1329 محل استقرار نمایندگان کنسول گری انگلیس در همدان بوده است. در ساخت این بنا به‌خوبی اثرات معماری غرب و اروپا را می‌توان مشاهده کرد. این بنا بعد از ملی شدن صنعت نفت توسط مرحوم مراد نظری، خریداری شد. مساحت باغ عمارت نظري 8 هزار و 100 مترمربع است و‌زیربنای عمارت مياني 800 مترمربع در دو اشکوب ساخته‌شده است. بر اساس مستندات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان همدان عمارت و كوشك اين مجموعه بخصوص براي آن‌ها كه به معماري كهن ايران علاقه‌مند هستند بسيار جذاب است. این عمارت به لحاظ برخی ویژگی‌ها بنایی منحصربه‌فرد است. اين باغ به «باغ عمارت نظري» معروف است و به اين دليل‌حائزاهميت است كه خيابان‌هاي خاص مشجر آن‌که به ميدانگاه مقابل كوشك مياني مي‌رسند در كنار سر در ورودي هشتي آن با پوشش گنبدي‌اش، جلوه‌اي از معماري و باغ آرايي سنتي همدان را درگذشته نشان مي‌دهد. این مقاله به سابقه تاریخی، روند شکل‌گیری، تغییر در ساختار معماری، تزئینات وابسته به معماری و تأثیرگذاری بر سایر خانه‌های شهر همدان پرداخته است.
باغ موزه نظری جاذبه تاریخی گردشگری همدان
پيش طاق ورودي ساختمان به طرز زيبايي با آجركاري خفته و راسته تزيين شده است و در كنار آن محوطه‌اي مدور موسوم به هشتي قرار دارد.
ورودي بنا داراي فضايي موسوم به جلوخان است كه سقف هرمي شكل شيرواني آن بر روي چهار ستون بلند چوبي با پوشش گچ و سر ستون‌هاي داراي گل و بوته باز شده استوار شده است.
طبقه فوقانی که چهارضلع آن به بالکن منتهی می شود با نرده های چوبی ظریف و ستون چوبی پوشیده شده از گچ است.
جاذبه هاي گردشگري همدان در موزه باغ نظري همدان در قالب نمايشگاه عكس به تصوير كشيده شده است.
از قسمتهای جالب توجه این موزه حدود 800 قطعه عكس جمع آوري شده می باشد كه درمناسبتهایی در معرض ديد بازديد كنندگان قرار گرفته است، مانند ایام دهه فجر و…
تصاويرباغ موزه نظری بيشتر در برگيرنده جاذبه‌هاي گردشگري استان همدان است و با هدف معرفي جاذبه‌هاي ناشناخته اين استان در حال برگزاري است.
جاذبه های گردشگری همچون، شهر زيرزميني سامن، مجموعه دستكند ارزانفود، تپه تاريخي نوشيجان، سراب گاماسياب، كتيبه آقا جان بلاغي اسدآباد و سراب گيان از جمله محل‌هاي معرفي شده در اين تصاوير هستند.
معرفي آثار زيبا، ديدني و جذاب به يادگار مانده از دوران مادها، هخامنشيان، ساسانيان، صفويه ، سلجوقيان، اشكانيان و قاجاريه به عنوان تلالويي از فرهنگ و تمدن ايرانيان در همدان از مهمترين اهداف برگزاري اين نمايشگاه است.
بر سردر این موزه عبارت، موزه ابن سینا همدان درج شده ، ولی با این وصف این موزه بنام باغ موزه نظری معروف است.
باغ موزه نظری یک موزهٔ مردم‌شناسی در همدان است . این موزه در سال 1388 خورشیدی به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان تاسیس شده است که گامی موثر در شناسایی آداب و رسوم ساکنین استان همدان بوده و جای تقدیر دارد.

عمارت باغ نظري در ميدان دانشگاه و خيابان عارف قزويني همدان واقع شده كه در محوطه اين باغ ساختماني زيبا و مجلل مربوط به اواخر دوره قاجاريه احداث شده است.سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان در این باغ مستفرست.
advertising