رمان عرفانی و زیبای جاناتان مرغ دریایی از ریچارد باخ

خواندنیکتاب و رمان

- 97/10/07
رمان عرفانی و زیبای جاناتان مرغ دریایی از ریچارد باخ

نویسنده رمان جاناتان مرغ دریایی


جاناتان مرغ دریایی حکایتی است در قالب رمان کوتاه که ریچارد باخ آن را نوشته است. این رمان در سال 1970 منتشر شده است. این داستان روایتگر یک مرغ نوروزی است که در باب زندگی و پرواز می‌آموزد.داستان جاناتان لیوینگستون مرغ دریایی پیش از این با سه فصل منتشر شده و در ایران نیز ترجمه های بسیاری از آن ارائه شده بود. چندی پیش نویسنده کتاب، ریچارد باخ ( بنا به دلایلی که خود در سخن آخر ویرایش جدید کتاب به آن اشاره کرده است)، اقدام به انتشار فصل چهارم این کتاب می کند و به این ترتیب داستان جاناتان به نحو چشمگیری متحول میشود.

انتشارات و مترجم رمان جاناتان مرغ دریایی


مترجم این نسخه از کتاب کاوه میرعباسی می باشد و انتشارات نی آن را منتشر کرده است.

مضمون رمان جاناتان مرغ دریایی


کتاب «جاناتان مرغ دریایی» یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های انگیزشی جهان است. این کتاب رمانی کوتاه، پرمغز، سرشار از انگیزه، تلاش، شور زندگی و امید است. شنیدن این داستان برای هر فردی از مرد و زن و در هر سنی منبع الهام‌ خواهد بود. کتاب جاناتان مرغ دریایی که به زبان استعاری نگاشته شده است در داستانی کوتاه زندگی و تلاش‌های مرغ دریایی بلندپروازی به نام جاناتان لیوینگستون را شرح می‌دهد.
نثر کتاب صوتی جاناتان مرغ دریایی شورانگیز و حماسی است. درعین‌حال این کتاب مضمونی عرفانی دارد و در باب خودشناسی انسان، عشق، رهایی و آزادی سخن می‌گوید. ریچارد باخ نیز مانند عطار نیشابوری برای بیان مفاهیم عرفانی از استعاره پرواز و پرندگان استفاده کرده است.
کتاب صوتی جاناتان مرغ دریایی الهام‌بخش افراد خاص جامعه است. این کتاب مخصوص افراد طرد شده جامعه است که قواعد همیشگی را نپذیرفته و افکاری متفاوت در سر دارند. این کتاب مناسب افرادی است که به دنبال معنای زندگی هستند و از طرد شدن و خلاف جهت آب شنا کردن ترسی ندارند. کتاب جاناتان مرغ دریایی انگیزه‌بخش افراد پرتلاش و ترغیب کننده هر فردی برای افزایش پشتکار است. عصیان و سرکشی جاناتان که پرنده‌ای است درون هر فرد حضور دارد نشانه پویایی زندگی و معنی والای آن است. شنیدن کتاب جاناتان مرغ دریایی به افرادی که رویایی در سر دارند توصیه می‌شود.

خلاصه رمان جاناتان مرغ دریایی


جاناتان، مرغ دریایی با سایر پرندگان تفاوت‌هایی دارید. هم خود او و هم دیگران متوجه این تفاوت هستند، او مانند سایر مرغ‌های دریایی فکر نمی‌کند، دوست ندارد تنها به فکر خوردن و خوابیدن باشد و تنها دغدغه‌اش پیدا کردن غذا نیست. او به پرواز فکر می‌کند. به شتاب، به آنچه برای دیگران معنایی ندارد. او رویای رهایی و آزادی در سر دارد، جاناتان به توصیه‌های بزرگان و پیرهای جمع مرغان دریایی بی‌توجه است، به نظر آن‌ها او به فکر زندگی نیست و این بلندپروازی به زیانش تمام خواهد شد؛ اما جاناتان به پرواز می‌اندیشد، پروازی بی‌عیب، پروازی بی‌نقص و برای رسیدن به بهترین پرواز هر روز بارها و بارها تمرین می‌کند. کتاب را یک خلبان نوشته است، ریچارد باخ که خود پروازهای بسیاری انجام داده به جزئیات پرواز آگاه است و درعین‌حال علاوه بر آگاهی تجربه شخصی نیز از پرواز دارد، او از این دانش و تجربه برای ایجاد استعاره‌ای قوی استفاده کرده است.
advertising