مسخ رمانی فانتزی اثر فرانس کافکا

خواندنیکتاب و رمان

- 97/08/23
مسخ رمانی فانتزی اثر فرانس کافکامسخ رمان کوتاهی اثر فرانس کافکا است که‌ همانند تمام آثار او توسط دوستش و پس از مرگش منتشر شده است. کافکا در این داستان به طور ظریفی به تغییر رفتار انسان‌ ها در موضع ضعف و قدرت می‌ پردازد. مسخ از مهم ترین آثار ادبیات فانتزی قرن بیستم است که در دانشکده‌ ها و آموزشگاه‌ های ادبیات سراسر جهان غرب تدریس می‌ شود.
داستان در مورد فروشنده جوانی به نام گرگور سامسا است که یک روز صبح از خواب بیدار می‌ شود و متوجه می‌ شود که به یک مخلوق نفرت‌ انگیز حشره‌ مانند تبدیل شده است. دلیل مسخ سامسا در طول داستان بازگو نمی‌ شود و خود کافکا نیز هیچ گاه در مورد آن توضیحی نداد. لحن روشن و دقیق و رسمی نویسنده در این کتاب تضادی حیرت انگیز با موضوع کابوس‌ وار داستان دارد.
قسمت ابتدایی داستان اشاره به انسان‌ های عصر مدرن است که بدون هیچ تفکری، روزمرگی‌ های خود را تکرار می‌ کنند؛ وقتی شخصیت اصلی داستان صبح می‌ بیند که به یک حشره بزرگ تبدیل شده است، بیشترین نگرانی‌ اش این است که سر وقت به کارش برسد؛ درحالی که با وضع فعلی‌ اش این مسئله نه مهم است و نه تحقق‌ پذیر. او حتی لحظه‌ ای با خود فکر نمی‌ کند که در شرایط فعلی، انتخابِ درست چیست و می‌ کوشد همانند هر روز، به کار روتین و روزمرگی‌ های هر روزه‌ی خودش بپردازد.
advertising