رمان جنایی گزارش یک مرگ اثر گابریل گارسیا مارکز

خواندنیکتاب و رمان

- 97/08/21
رمان جنایی گزارش یک مرگ اثر گابریل گارسیا مارکزگزارش یک مرگ داستانی جنایی نوشته گابریل گارسیا مارکز با ترجمه لیلی گلستان روایتی روزنامه‌ نگارانه از کشته شدن جوانی به نام سانتیاگو ناصر به دست دو برادر است؛ مرگی که بعد از گذشت بیش از بیست سال هنوز دست از سر شاهدانش برنداشته، مرگی از پیش اعلام شده که همه از آن خبر داشتند.
این داستان شروع بسیار غافلگیر کننده‌ای دارد: سانتیاگو ناصر، روزی که قرار بود کشته شود، ساعت پنج و نیم صبح از خواب بیدار شد تا به استقبال کشتی اسقف برود. او در خواب دیده بود که از جنگل عظیمی از درختان انجیر می‌ گذشت که باران ریزی بر آن می‌ بارید.
یکی از دوستان سانتیاگو ناصر- راوی ناشناس داستان- هنوز کنجکاو این مرگ است و با کسانی که در جریان آن بوده‌ اند بعد از گذشت چند دهه به گفتگو نشسته و دیده‌ ها و شنیده‌ هایش را از آن روز نحس بازگو می‌ کند.
مارکز در گزارش یک مرگ، در مقایسه با دیگر داستان‌ هایش، با تقلیل تخیل در داستان روایتی از مرگ آدمی بی‌ گناه ارایه می‌ دهد و در طول داستان عشق، قتل، تعصب و انتقام در هم می‌ آمیزند. شخصیت‌ پردازی‌ هایی که مارکز در این داستان به دست داده، بسیار قابل توجه‌ اند.
advertising