رمان عاشقانه برباد رفته اثر مارگارت میچل

خواندنیکتاب و رمان

- 97/08/08
رمان عاشقانه برباد رفته اثر مارگارت میچلرمان بر باد رفته اثر جاودانه ای از نویسنده زن آمریکایی خانم مارگارت میچل است که در سال 1936 منتشر شد. این کتاب در همان سال های انتشارش عنوان پرفروش ترین کتاب را از آن خود کرد، کتابی که شناسنامه جنگ های داخلی آمریکا را در سال های 1861 تا 1873 در سینه خود حفظ کرده است و جنگ های بین ایالات شمال و جنوب آمریکا و مشکلات برچیده شدن نظام برده داری را در بستری عاشقانه روایت می کند.او به‌خاطر نوشتن این رمان، در سال 1937 برنده جایزه ادبی پولیتزر شد.
رمان مارگارت میچل به‌دلیل خلق شخصیت اسکارلت اوهارا، یک زن مستقل و با اراده که از بسیاری جهات شبیه خودش است بسیار منحصر به فرد است.
داستان بربادرفته درباره‌ دختری به نام اسکارلت اوهارا است. دختری با ظاهر جذاب و مغرور و بی‌ پروا از ارتباط با اطرافیان که برای رسیدن به خواسته ‌های خودش هیچ مرزی ندارد، زندگی و عشقش به جنگ پیوند می ‌خورد. پدرش یک زمین دار متمول جنوبی است. وقتی او خبر نامزدی اشلی(پسر یکی از زمین داران همسایه‌) با دختری ساده و بی‌ آلایش به نام ملانی را می ‌شنود حسادت زنانه ‌اش تحریک می ‌شود و به اشلی ابراز علاقه می‌ کند. او فکر می کرد با داشتن اشلی می تواند به واقعیت زندگی برسد و برای رسیدن به او از هیچ کاری ابایی نداشت و ...
از این ‌که داستان با ماجرای عشق اسکارلت به اشلی، خیلی زود آغاز می ‌شود، نقطه‌ی قوت داستان است که قلابی قوی به ذهن خواننده می ‌اندازد و او را دنبال خود می‌ کشاند. جنگ به‌عنوان بستر داستان، به ماجرای عشق اسکارلت و زندگی او کشیده می ‌شود. مشکلات بعدی در اثر تبعات جنگ بوجود می ‌آید: فقر، آتش‌سوزی، مرگ، فساد، مشکلات روحی انسان ‌ها.
نویسنده روی عناصر داستان کاملا مسلط بوده و این موضوع در کابوس ‌های اسکارلت در طول داستان مکرر دیده می شود و در پایان پرده از راز آن برداشته می شود.خرده واقعه ‌ها در باور پذیری داستان نقش بسیار مهمی به عهده دارند. نویسنده با تسلط کامل به مدیریت این خرده واقعه ها داستان را به خوبی پیش برده است.
advertising