کتاب روان شناسی هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی

خواندنیکتاب و رمان

- 98/02/14
کتاب روان شناسی هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی

نویسنده کتاب هنر شفاف اندیشیدن


کتاب هنر شفاف اندیشیدن با عنوان اصلی The art of thinking clearly کتابی در زمینه تصمیم‌گیری، شناخت و اشتباه‌ها از جنبه‌های روان‌شناسی اثر رولف دوبلی است. این کتاب در سال 2013 نوشته شد. کتاب به زبان‌های مختلفی ترجمه شده و در کشورهای آلمان، سوئیس، انگلستان، کره‌جنوبی، هند، ایرلند، سنگاپور و همچنین ایران در لیست کتاب‌های پرفروش قرار دارد.

مترجم و انتشارات هنر شفاف اندیشیدن


این کتاب در سال 1394 توسط عادل فردوسی‌پور و همچنین بهزاد توکلی و علی شهروزی (دانشجویان صنعتی‌شریف)، ترجمه شد و نشر چشمه آن را در 325 صفحه منتشر کرد.

خلاصه و درونمایه کتاب هنر شفاف اندیشیدن


اگر بخواهیم خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن را در یک جمله بیان کنیم، بی‌تردید می‌توان گفت هنر شفاف اندیشیدن درباره خطاهای شناختی ذهن انسان است.
هنر شفاف اندیشیدن در 99 فصل تنظیم شده و می‌توان حدس زد که نویسنده، بیش از آنکه به تهیه یک فهرست جامع و مانع فکر کند، به خطاهای شناختی و قضاوتی ذهن انسان تکیه کرده و سعی کرده با بستن محتوا روی یک عدد جذاب و استفاده از تکیه گاه ها و لنگرهای ذهنی، جامع بودن، قابلیت خوانده شدن سریع و زیاد بودن فهرست خطاها را به خواننده القا کند.
کتاب هنر شفاف اندیشیدن در واقع یک گردآوری است. گردآوری دقیق و ظریف با مثال‌های زیبا و کاربردی از کتابهای متعددی که در زمینه تصمیم گیری نوشته شده‌اند. این را از فهرست طولانی منابع در انتهای کتاب هم می‌توان مشاهده کرد.
رولف دوبلی در این کتاب می‌کوشد براساس مطالعات، تحقیقات و تجربیات شخصی‌اش عمده‌ی این خطاها را شناسایی، بازخوانی و معرفی کند. همان‌گونه که خود در مقدمه‌ی کتابش ذکر می‌کند، فهرست خطاهایش کامل نیست و موارد دیگری را نیز می‌توان به آن افزود. او براساس مشاهدات علمی، نتایج آماری، استدلال‌ها و استنتاج‌های منطقی (در حوزه‌ی علوم اجتماعی)، با ذکر مثال‌ها و نمونه‌های ملموس، جهان‌بینی خود را درباره‌ی خطاهای شناختی مطرح می‌کند. به‌تأیید نویسنده‌، این کتاب کلید یافتن شادمانی و مسیرهای منتهی به خوشبختی و موفقیت نیست، تلقی و برداشت من این است که محتوای آن بیانگر نگرشی متفاوت به عملکرد انسانی ماست؛ یک شوک خلاقانه به ذهن در جهت زدودن انباشت‌های زایدش، شناسایی پیش‌فرض‌های ساختگی، اشتباهات متداول و موقعیت‌های کاذبی که به واسطه‌ی خطاهای ذهنی دچارش می‌شویم.
advertising