کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم کتابی خواندنی در حیطه روانشناسی اثر سارا میتلند

خواندنیکتاب و رمان

- 98/01/22
کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم کتابی خواندنی در حیطه روانشناسی اثر سارا میتلند

نویسنده کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم


کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم اثر سارا میتلند، نویسنده بریتانیایی است که تحصیلکرده در دانشگاه آکسفورد می باشد.

مترجم و انتشارات کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم


مترجم این کتاب سما قرایی می باشد و انتشارات هنوز آن را به چاپ رسانیده است.

خلاصه و درونمایه کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم


این کتاب از سری کتاب‌های مدرسه زندگی – The School of Life – است که از جمله بنیان‌گذاران آن آلن دوباتن – نویسنده و فیلسوف سوئیسی – است. موسسه مدرسه زندگی هدف خود را «یافتن پاسخ‌هایی برای پرسش‌های اساسی زندگی» تعریف کرده است. پرسش‌هایی مانند اینکه: چگونه شغل رضایت‌بخشی پیدا کنیم؟ آیا اصلا می‌توانیم از گذشته‌مان سر دربیاوریم؟ چگونه روابط خوبی با دیگران برقرار کنیم؟ چگونه جهان را تغییر دهیم؟
سارا شیفته سکوت نیز می‌باشد و حتی کتابی درباره سکوت نوشته است. اما بعد از اینکه کتاب سکوت را منتشر کرد، دوست داشت کتابی هم درباره تنهایی بنویسد. او دلیل خود را برای نوشتن کتابی درباره تنهایی چنین بیان می‌کند: کتاب را نوشتم، چون به‌نظرم مفهوم تنهایی با مشکلات اجتماعی و روانی جدی و مهمی گره خورده و باید برای آن‌ها راه‌حلی بیابم؛ نوشتم چون دوست دارم ترس مردم از تنهایی بریزد و می‌خواهم کمک‌شان کنم که با میل و رغبت از تنها بودن لذت ببرند. ولی در اصل این کتاب را نوشتم چون هم نوشتن را دوست دارم و هم تنهایی را؛ یک تیر و دو نشان.
در این کتاب وقتی از تنهایی صحبت می‌شود منظور تنهایی اختیاری است. تنهایی که فرد آزادانه آن را انتخاب کرده باشد نه یک تنهایی اجباری. زیرا شواهد علمی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تنهایی اجباری برای سلامت فرد خطرناک است. به عنوان مثال زندانی شدن در سلول انفرادی.
در کتاب موضوع تنهایی به خوبی از دیدگاه‌های مختلف بررسی می‌شود و نویسنده نشان می‌دهد که وقتی فردی تنهایی را آزادانه انتخاب می‌کند، ممکن است واکنش‌های مختلف و یا حتی تندی از سوی جامعه و یا افراد نزدیک خود دریافت کند. همین واکنش‌ها شاید دلیل اصلی فرار از تنهایی باشد. اما سارا میتلند به ما نشان می‌دهد که تنهایی مزایای خاص خودش را دارد و هر فردی می‌تواند از تنهایی نهایت لذت را ببرد.

در پشت جلد کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم، آمده است:


چرا در زمانه‌ای که به استقلال، آزادی شخصی و فردگرایی بها داده می‌شود، هنگامی‌که می‌خواهیم تنها باشیم عده‌ای فکر می‌کنند اجتماع‌گریز یا حتی گوشه‌گیر هستیم؟ نویسنده‌ٔ کتاب پیشینهٔ نگرش مردم را به موضوع تنهایی بررسی می‌کند. او با ارائهٔ راهکارهایی کمک می‌کند تا ترس‌مان از تنهایی بریزد و تشویق‌مان می‌کند که دریابیم وقت گذاشتن برای خودمان چه فواید و منافعی دارد. تنها بودن شاید باعث می‌شود که استعدادها و توانایی‌های‌مان را بهتر کشف کنیم و زندگی پربارتری داشته باشیم.
advertising