کتاب سه گانه کمدی الهی دانته آلیگیری

خواندنیکتاب و رمان

- 97/08/16
کتاب سه گانه کمدی الهی دانته آلیگیریهر گاه صحبتی از بهترین آثار ادبی جهان می شود بی شک یکی از نام هایی که با مواجه می شویم دانته و کتاب کمدی الهی است.بلاشک کتاب کمدی الهی دانته که شامل سه بخش به نام های دوزخ ،برزخ و بهشت است به عنوان مهم ترین اثر ادبی جهان شناخته می شود. سوای تمام شاهکارهای ادبی و لفظی که این اثر را فوق العاده خواندنی کرده، دیدگاه و دید تازه ی دانته از مسائلی که تا کنون هیچ فردی در طول تاریخ از آن ها اطلاع نداشته، سوای اشارات کتب دینی، این کتاب و دانته را به جایگاهی رفیع در طول تاریخ رسانده است.
نویسنده این کتاب یعنی دانته آلیگیری شاعری اهل ایتالیا بود که در اواخر عمر خود کتابی به رشته تحریر درآورد که توجه تمام دنیا را به خود جلب کرد. همان طور که از اسم کتب مشخص است، داستان این کتاب درباره ی سفر خیالی دانته به دوزخ ،برزخ و پس از آن به بهشت است.
در سفر دانته به دنیای پس از مرگ، دو راهنما او را همراهی می‌کنند؛ در دوزخ و برزخ راهنمای او ویرژیل ، شاعر رومی است که چند قرن پیش از دانته زندگی می‌کرده، و در بهشت راهنمای او بئاتریس پورتیناری است که دانته او را دوست می‌داشته و در کتاب زندگانی نو به شرح عشق خود به او پرداخته‌است. البته در برخی منابع ذکر شده که بئاتریس همانند ویرژیل که سمبول عقل و منطق بشری است جنبه سمبولیک داشته و مظهر عشق و فروغ الهی است؛ و اشاره دانته به عشق زمینی خود در کتابی با مضمون خدا و فروغ و حد اعلای کمال بعید به نظر می‌ رسد.
دانته در این کتاب از مراحل مختلف دوزخ، برزخ و بهشت می‌ گذرد و در این مراحل با شخصیت‌ های مختلف تاریخی برخورد می‌ کند، تا عاقبت در آخرین مرحله بهشت به دیدار خدا می‌ر سد.
advertising