رمان طنز مغازه خودکشی نوشته ژان تولی

خواندنیکتاب و رمان

- 97/12/05
رمان طنز مغازه خودکشی نوشته ژان تولی

نویسنده رمان مغازه خودکشی


رمان «مغازه خودكشی» نوشته ژان تولی نويسنده فرانسوی ست.این رمان معروف‌ترین اثر ژان تولی است که در سال 2007 منتشر شد. تولی، نویسنده طراح و کارگردان؛ و در سال 1953 متولد شده است. او این رمان را در 34 فصل نوشته است. «مغازه خودکشی» تا به حال به 20 زبان ترجمه شده است.رمان مغازه ی خودکشی از درخشان ترین آثار فانتزی سیاهی است که در دو دهه ی گذشته در جهان نوشته شده است. حضور متراکم مرگ، تلاش برای ساختن امید به زندگی، نبردی نمادین و مملو از شوخی های ظریف که در نهایت قرار است خواننده را میخ کوب کند.

مترجم و انتشارات رمان مغازه خودکشی


این رمان به ترجمه احسان كرم‌ ويسی در نشر چشمه منتشر شده است.

خلاصه و درونمایه رمان مغازه خودکشی


اين رمان از جنس كمدی تلخ است و به جنبه‌های تاريك زندگی به‌ ويژه مرگ، با زبانی طنزآلود پرداخته است. نويسنده در اين رمان، با مرگ و خودكشی درقالب يك كمدی سياه، شوخی كرده است. رمان درباره يك دكان فروش ابزار و ادوات خودكشی ا‌ست. همه ‏جور خنزر پنزری در آن يافت ميیشود. از انواع سم تا طناب‌های دار، از انواع سلاح‌های كمری مناسب برای انتحار تا ويروس‌های كشنده‌. يك فروشگاه منحصربه‌فرد در زمان و مكانی نامعلوم. زمان و مکان رخ دادن اتفاقات این رمان، نامعلوم است و ظاهرا دوره آخرالزمانی است که انسان‌ها بسیاری از منابع طبیعی را از بین برده‌اند. در این زمان که دیگر گُلی نمی‌روید و هوا هم بسیار آلوده است، خودکشی عادی و شادی غیرعادی است. به این ترتیب، مردم برای پایان دادن به زندگی نکبت‌بارشان به مغازه خودکشی می‌آیند که توسط خانواده تواچ اداره می‌شود. رمان گره خورده است به نام برخی از مهم ترین چهره های ادبی و هنری که خود را کشته اند؛ میشیما، مرلین مونرو، ونسان ونگوگ و... تقاضا بسیار زیاد است، تا این که روزی پسری وارد این مغازه می شود و با خودش تحولی به همراه می آورد. این روند پیش می رود تا سطرهای پایانی کتاب که ناگهان ضربه ای خرد کننده به مخاطب وارد می شود، ضربه ای که غیرقابل پیش بینی است

قسمتی از رمان مغازه خودکشی


وقتی به اتاق‌خوابش برگشت، زنش به بالشت تکیه داده بود و مجله می‌خواند. زن پرسید «کی بود؟»
«نمی‌دونم. یه بیچاره‌ای که تفنگش گلوله نداشت. چیزی رو که دنبالش بود از توی جعبه‌ی مهمات پیدا کردم و به‌ش دادم. دیگه می‌تونه مغزش رو بترکونه. داری چی می‌خونی؟»
«آمار پارساله: هر چهل دقیقه یک خودکشی، صد و پنجاه هزار اقدام به خودکشی که فقط دوازده هزارتاش به مرگ منجر می‌شه. باورنکردنیه.»
«آره همین‌طوره. چه‌قدر آدم هست که می‌خوان راحت بشن و موفق نمی‌شن… خوشبختانه ما واسه‌ی این کار این‌جاییم. چراغ رو خاموش کن عزیزم.»
advertising