رمان همیشه شوهر اثر فئودور داستایوفسکی

خواندنیکتاب و رمان

- 97/11/14
رمان همیشه شوهر اثر فئودور داستایوفسکی

نویسنده رمان همیشه شوهر


رمان همیشه شوهر توسط داستایوفسکی، نویسندهٔ اهل روسیه نوشته شده‌است.
«همیشه شوهر» در پائیز سال 1869 یعنى چند ماه بعد از «ابله» و درست قبل از «آزردگان» نوشته شده است. بین این دو اثر بزرگ، گرچه ارزش نخستین این دو اثر در زمان خود داستایوفسکى معلوم نشد، داستان «همیشه شوهر» اهمیت درجه‌ى دوم را دارد. در آن اوقات داستایوفسکى دوره‌ى خلاقیت تند و شدید خویش را آغاز کرده بود؛ و در اندیشه‌ى خود در کار پرداختن داستان بزرگ «کارامازوف‌ها» بود.

انتشارات و مترجمان رمان همیشه شوهر


برای رمان همیشه شوهر دو ترجمه به فارسی وجود دارد؛ ترجمه علی اصغر خبرزاده از زبان فرانسوی توسط انتشارات نگاه و ترجمه سعیده رامز از زبان روسی توسط نشر افکار به چاپ رسیده‌است.

خلاصه و درونمایه رمان همیشه شوهر


داستان این رمان درباره مردی است که همیشه شوهر است و به نظر نمی‌آید شخصیت اصلی داستان باشد. به جای این مرد، شخصیت اصلی قصه، مردی به نام ولچانینف است که شخصی مجرد، ثروتمند، کمی عیاش و البته مبادی آداب به چشم می‌آید. اوضاع و شرایط زندگی داستایوسکی هنگامی که این رمان را می‌نوشته، آشفته و درهم بوده و این وضعیت در زندگی شخصیت اصلی رمان نیز دیده می‌شود. این رمان در حزن‌انگیزترین دوران زندگى داستایوسکى نوشته شد. بیمارى او یعنی صرع هر روز شدیدتر مى‌شد؛ کاملا بى‌پول بود و تا گلو در قرض فرورفته بود. میل شدید به قمار بر او حکم‌فرمائى مى‌کرد. گاهى در سوئیس، گاهى در ساکس و گاهى در ایتالیا زندگى مى‌کرد و به‌قدرى از طلبکاران مى‌ترسید که جرأت نداشت به روسیه برگردد. مرگ اولین فرزند و این‌که زنش حامله بود، او را در نومیدى بى‌اندازه‌اى فرو برده برد.

در این رمان میبینید که وقتی همه چیز از درون و بیرون بهم گره خورده و گیجی بسیاری به بار آورده، شخص دچار مالیخولیا می‌شود و به طرز غریبی خاطراتی از گذشته را به یاد می‌آورد که به‌طور شگفت‌انگیزی موجب شرمش می‌شود. به این ترتیب، شخصیت اصلی این رمان دچار از خود بیزاری می‌شود.
در گیر و دار این از خود بیزاری است که یکی از رفقایش پس از 9 سال با وضعی آشفته به دیدنش می‌آید و ماجراهای تازه ای آغاز می‌شود…
advertising