رمان واقع گرایانه یادداشت های کشتیرانی اثر آنی پرولکس

خواندنیکتاب و رمان

- 97/11/15
رمان واقع گرایانه یادداشت های کشتیرانی اثر آنی پرولکس

نویسنده رمان یادداشت های کشتیرانی


کتاب یادداشت‌های کشتیرانی اثر آنی پرولکس، رمان مدرن و جذابی است که جهان امروز ادبیات جهان و تحولات آن را به خوبی نشان می‌دهد. این کتاب اثری مهم است که هم جایزه‌ی پولیتزر را برای نویسنده‌اش به ارمغان آورد و هم برنده‌ی جایزه‌ی کتاب سال امریکا شد. یادداشت‌های کشتیرانی در سال‌های 2001 دستمایه ساخت فیلم سینمایی با عنوان "The Shipping News" یا «گزارش کشتی‌رانی» قرار گرفت.


نویسنده و مترجم رمان یادداشت های کشتیرانی


یادداشت های کشتیرانی را انتشارات نگاه با ترجمه مرضیه خسروی منتشر کرده است

خلاصه و درنمایه رمان یادداشت های کشتیرانی


پرولکس در این اثر قهرمانش را امروزی و ساده لوح برگزیده که در فراز و فرود زندگی ساده اش همسرش را از دست می دهد، تا آستانه‌ی فروپاشی‌اش می‌رود، بعد به لطف عمه‌اش به شهر زادگاهش بر می‌گردد و در آنجا زندگی نویی را با رابطه‌ای عاطفی وجدی آغاز می‌کند. دربارۀ سبک و محتوای کتاب گفتنی است که، نویسنده برهه‌ای از زندگی شخصیتی با نام خانوادگی کویل را به‌صورت سوم شخص و در سبک واقع‌گرا روایت می‌کند.

کویل نماینده تمام انسان‌ها سرخورده از محیط خانوادگی و اجتماعی خویش است که وارد جامعه می‌شوند، کسانی که هرگز حتی فرصت شناخت خود را هم نمی‌یابند چه رسد به محیط پیرامونی و اتفاقاتی که در عصر جدید با سرعت بسیاری در حال بروز و افول هستند. کسانی که همه چیز، حتی تحقیر و فقر و بدبختی و خیانت و... را امری طبیعی و حق خود می‌دانند و درصدد مطالبه حقوق خود برنمی‌آیند زیرا اصلاً از وجود آنها مطلع نیستند. در واقع اگر کویل در اواخر داستان به شناخت نسبی خود و پیرامونش دست می‌یابد نه به دلیل پرسشگری و اراده بر دانایی و توانایی از جانب خود بلکه دست حوادث و قضایاست که او را به این سمت و سو می‌کشاند.

زبان طنز کتاب که از سوی نویسنده بسیار به هنگام و درست به‌کار گرفته شده بر جذابیت داستان افزوده و فضاهایی متفاوت از آنچه خواننده انتظار دارد به او عرضه می‌کند. اما رمان "یادداشت‌های کشتیرانی" روایت ساده غم و شادی صرف نیست، رمانی است که در آن توصیفات و تشبیهات اشخاص و مناظر و اتفاقات به‌گونه‌ای کاملاً متفاوت از آن‌چه که در سایر روایت‌ها شاهد هستیم انجام می‌گیرد و ذهن خواننده را به وجوه دیگری از این آرایه‌ها سوق می‌دهد.
advertising