رمان شاهکار یا اثر نوشته امیل زولا

خواندنیکتاب و رمان

- 97/11/14
رمان شاهکار یا اثر نوشته امیل زولا

نویسنده رمان شاهکار


شاهکار رمانی است از نویسنده، روزنامه نگار و نمایش نامه نویس فرانسوی، امیل زولا، که در فاصله سال‌های 1885 تا 1886 به چاپ رسید. شاهکار (یا “اثر”) نمودار سرخوردگى زولا از جنبش امپرسیونیسم بود. زولا که در اوایل کار خود از هواخواهان پر و پا قرص و حامیان پرشور این جنبش بود، هنگامى که دوستانش به جاى درونمایه تمام هم و غمشان را معطوف به رنگ و نور و تکنیک کردند، علاقه اش سستى گرفت و حس کرد که سزان و دیگران جز یک مشت هنرمند ورشکسته نیستند.

شاهکار در میان سلسله رمان هاى “روگون ماکار” تنها داستانى است که تا حدودى رنگ و بوى سرگذشت نامه ى شخصى دارد. در این کتاب بسیارى از دوستان زولا مثلا بایل، والابرگ، الکسیس، سولارى، بابا تانگى، (خود زولا در قالب شخصیت ساندور) و سرانجام بسیارى از خصایص سزان را در شخصیت اول داستان یعنى کلود لانتیه ى نقاش می توان باز شناخت .


مترجم و انتشارات رمان شاهکار


شاهکار اثر امیل زولا با ترجمه علی اکبر معصوم‌بیگی توسط موسسۀ انتشارات نگاه برای سومین بار به چاپ رسیده است.

خلاصه و درونمایه رمان شاهکار


شاهکار داستان مرد جوان نقاشی است که در یک شب بارانی با دختری روبرو می شود که در باران مانده و پناهی ندارد او را به خانه می برد و صبحگاه دختر از خانه اش می رود در تمام این مدت کلود نقاش دختر را از یاد نمی برد و دختر هم اورا ، کلود که تمام تلاشش خلق شاهکاری در نقاشی است ، از طرفی درگیر عشق دختر جوان می شود.

آنها یکدیگر را پیدا می کنند و ازدواج می کنند اما همچنان کلود تلاش می کند تا شاهکاری خلق کند و در این راه پروایی از فدا کردن فرزند و همسرش برای به دست آوردن آرمانی که معتقد است جهان را دگرگون کند ندارد.
advertising