برخورد صحیح با افراد بی ادب

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 98/04/12
برخورد صحیح با افراد بی ادبمتاسفانه تعداد افراد بی ادب که به آنها فحاش و بد دهن هم میگویند کم نیست واین به خاطر این است که افراد زود از کوره در میروند و کنترلشان را از دست میدهند .
چقدر خوب می‌شد اگر می‌توانستیم تمام آدم‌های بی‌‌ ادب را در جزیره‌ ای دورافتاده حبس کنیم تا دیگر لازم نباشد با آنها سروکله بزنیم. اما حالا که چنین امکانی وجود ندارد، باید خیال‌ پردازی را کنار بگذاریم و به‌ دنبال روش‌های منطقی‌ تری برای مقابله با افراد بی‌ ادب بگردیم. همراه ما باشید، در این مقاله درباره‌ی طرز برخورد با افراد بی ادب صحبت می‌کنیم.

۱. یادتان باشد گاهی خود شما هم فرد بی‌ ادبی محسوب می شوید!


همه‌ی ما بالاخره روزهایی داشته‌ایم که خیلی هم مؤدب نبوده‌ایم، اما آدم بدی هم محسوب نمی‌شویم. پس اگر روزی هم کسی در برابر شما بی‌ادبی کرد، به‌خاطر داشته باشید که او هم مثل شما آدمیزاد است و لزوما آدم بدی نیست. سعی کنید صرفا بر اساس بی‌ادبی او، درباره خوبی یا بدی‌اش قضاوت نکنید.

۲. حتی اگر رفتار او خصومت شخصی به‌ حساب می آید، آن را به خودتان نگیرید


خیلی طبیعی است که وقتی کسی گستاخانه حرف می‌زند، ناراحت شویم؛ مخصوصا اگر درباره‌ی شخصیت خودمان انتقادی کرده باشد، اما این‌که در برابر این بی‌ادبی چطور عکس‌العمل نشان دهیم امری اختیاری است که به تصمیم خودمان ربط دارد. انتخاب کنید طوری با او رفتار کنید که متوجه شود مشکل از اوست نه از شما!

۳. دلیل بی‌ ادبی او را بفهمید


افراد دلایل مختلفی برای بی‌ادبی دارند. شاید روز بدی داشته‌اند یا عجله دارند و فکر می‌کنند وقت تعارف‌و‌تکلفات معمول را ندارند. شاید حتی متوجه نشوند رفتارشان چقدر بی‌ادبانه بوده است! دلیل واقعی بی‌ادبی آنها را تنها درصورتی خواهید فهمید که از خودشان سؤال کنید! سعی کنید آرام بمانید و بپرسید: «به‌نظرم حرفت خیلی زشت بود. چرا داری این‌طور برخورد می‌کنی؟» پاسخ این سؤال ممکن است غافلگیرتان کند.

۴. بی‌ طرفانه مورد پیش‌ آمده را تحلیل کنید


خب، فردی به شما بی‌ادبی کرده است. تا این‌جا درست! اما بیایید با خودتان مرور کنید که چه گفته یا چه‌کاری انجام داده که آن را بی‌ادبی می‌دانید؟ منظوری پشت آن بوده؟ اگر بی‌طرفانه به خیلی از موارد بی‌ادبی نگاه کنید، می‌بینید که منظوری پشت آن پنهان نیست و در عین ناباوری خواهید دید که می‌توانید از کنار آن عبور کنید. در موارد استثنا که منطقی در پس این بی‌ادبی حس می‌کنید، بی‌طرف ماندن کمک‌تان می‌کند به‌جای تمرکز روی ظاهر قضیه، به ریشه‌هایی که باعث ایجاد این رفتار شده پی ببرید.

۵. داستان درست نکنید!


شما جزء آن دسته هستید که دوست دارید سر افراد بی‌ادب دادوفریاد راه بیندازید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است باید بگوییم لطفا این کار را نکنید! حال چه این موقعیت با کسی باشد که بی‌ادبی‌اش نهایت ندارد و به‌عمد این‌کار را می‌کند، چه با فرد بی‌ملاحظه‌ای باشد که از روی بی‌خیالی و بدون قصدوغرض حرفی می‌زند. درهرصورت حرمت خود را نگه دارید و اجازه ندهید رفتار گستاخانه دیگران، باعث شود رفتاری خارج از شأن خودتان انجام دهید.

۶. بگذارید و بروید! به همین سادگی


بی‌ادبی آزاردهنده است، اما سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه این است که خود را از آن محیط دور کنید تا از آن فرد به‌خصوص بارها و بارها آسیب نبینید. از محیط خارج شوید! حتی اگر آن فرد هنوز دارد حرف می‌زند! اگر آن فرد، غریبه است که اصلا لزومی ندارد دیگر او را ببینید. اگر هم دوست یا همکار است، کم‌کم متوجه می‌شود که در رابطه‌اش با شما با بی‌ادبی راه به‌جایی نخواهد برد. همین موضوع کمک می‌کند یاد بگیرد از دفعات بعدی رفتار مناسب‌تری با شما داشته باشد.

۷. به فرد مقابل پیشنهاد کمک بدهید


بعضی از بی ادبی‌ها از از بدرفتاری ناشی می‌شوند، اما خیلی وقت‌ها کسی که بی‌ادبی می‌کند از چیزی خسته یا کلافه شده و اگر شما قدرت این را داشته باشید که ناامیدی او را حل کنید، خواهید دید که گستاخی او در کسری از ثانیه به احترام تغییر خواهد کرد. اما مراقب باشید. تنها درصورتی پیشنهاد کمک بدهید که بتوانید در کوتاه‌ترین زمان آن را مهیا کنید. اگر تنها پیشنهاد بدهید و بعد پیگیری نکنید، حس کلافگی مخاطب‌تان بیشتر خواهد شد و ممکن است بی‌ادبی‌اش هم بیشتر شود.

۸. بی‌ ادبی را به‌ عنوان یک عادت در نظر بگیرید


بعضی‌ها کلا بی‌ادب هستند! یعنی فقط با شما نیست که برخورد بدی دارند، بلکه بی‌ادبی عادت هرروزه آن‌هاست. وقتی بی‌ادبی به عادت تبدیل شود، دیگر برای فرد سخت خواهد بود که رفتار بهتری از خود بروز دهد؛ حتی اگر از ته دلش بخواهد مؤدبانه‌تر برخورد کند.
بی‌ادبی‌های چنین افرادی را به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان خصومت شخصی درنظر گرفت. شکستن این الگوی رفتاری سخت است. در برخورد با چنین افرادی به موارد بعدی دقت کنید.

۹. فرد بی‌ ادب را مجبور به تغییر نکنید


اگر کسی بخواهد بی‌ادب باشد، شما نمی‌توانید او را مجبور به رعایت ادب کنید. درواقع، اگر او را مجبور به تغییر کنید، احتمال اینکه سر لج بیفتند و رفتار بدتری از خودش نشان دهد زیاد است. در بسیاری از موارد بهترین انتخاب این است که قبول کنید بی‌ادبی او تقصیر شما نیست و اجازه دهید خودش درباره‌ی رفتارش تصمیم بگیرند.

۱۰. با رفتار نیکو به جنگ بی‌ ادبی بروید


اجازه ندهید بی‌ادبی اطرافیان باعث شود شما هم مثل آنها رفتار کنید. بهترین خنثی‌کننده بی‌ادبی گاهی همین است که دوستانه و خیرخواهانه ظاهر شوید و به طرف مقابل فرصت دهید تا آرامش پیدا کند و رفتاری نزدیک به معیارهای شما از خود نشان بدهد.
advertising