خصوصیات افراد نامناسب برای مشورت کردن

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/08/22
خصوصیات افراد نامناسب برای مشورت کردنمشورت کردن با دیگران، درباره‌ی زندگی و درباره‌ی کسب‌ وکار می‌تواند به تصمیم گیری درست و کاهش احتمال خطا کمک کند، اما به‌شرط اینکه شما از شخص و افراد شایسته‌ای مشورت بگیرید. گاهی افراد با اینکه نیتی جز یاری و همراهی ندارند، صرفا چون از همه‌ی جوانب قضیه مطلع نیستند، ممکن است بدون هیچ تعمدی راهنمایی اشتباه بکنند.

شخص مشورت ‌دهنده فاقد صلاحیت است


هرکسی دیدگاه‌های خودش را دارد، اما نه به این معنی که همیشه می‌توان به افکار و عقاید دیگران اعتماد کرد. اگر در دستاوردها یا سابقه‌ ی شخص مشورت‌ دهنده هیچ نشانی مبنی بر صلاحیت او برای اظهارنظر و مشورت درباره‌ی قضیه‌ی خود نمی‌بینید، بهتر است مشورت با ان شخص را نادیده بگیرید. اگر مشورت‌دهنده شخصی تصادفی است و حتی زمینه‌ی کاری‌ او با شما یکسان نیست، باید اعتبار مشورت دریافتی و مشورت‌دهنده را دوباره ارزیابی کنید. به‌ ویژه درباره‌ی مشورت کسانی که به مصلحت و منافع طرف مقابل نمی‌اندیشند، باید بسیار محتاط بود. کسانی که حواس انها به شما هست و به شما و موفقیت‌ شما اهمیت می‌دهند، بهترین افراد برای مشورت هستند. مشورت افرادی که وانمود به خیر خواهی می کنند ولی در واقعیت راضی به موفقیت شما نیستند را قبول نکنید.

مشورت دریافتی با موقعیت شما جور نیست


مشورتی که ربط چندانی به مورد و کار شما ندارد، معمولا راهنمایی خوبی نیست. افراد معمولا براساس تجربیات خودشان مشورت می‌دهند که آن هم شاید با موقعیتی که مشورت‌گیرنده درگیر آن است مطابقت نداشته باشد. پس هرگاه مشورتی دریافت کردید که بیشتر به تجربه‌ی خود مشورت‌ دهنده مربوط است، از خود بپرسید که آیا تجربه‌ی او با موقعیتی که من هم‌اکنون درگیران هستم هم‌ خوانی و مطابقت دارد یا نه.

مشورت ‌دهنده بدون اینکه گوش کند فقط حرف میزند


اگر مشورت ‌دهنده زیاد از «باید» استفاده می ‌کند مراقب باشید. مشورت ‌دادن خوب نیازمند اطلاع از شرایط طرف مقابل است و زمانی مشورت‌ دهنده می‌ تواند به ‌درستی از شرایط شما مطلع شود که وقت بگذارد و سؤالاتی از شما بپرسد. اغلب مشورت ‌دهندگان خوب، پیش از بیان سخنان حکیمانه‌ خود ، سؤالات روشن‌ کننده از شخص می‌پرسند.

اگر مشورت ‌دهنده جهت ‌گیری احساسی دارد


وقتی از کسی مشورت می‌گیریم، درواقع قصد داریم نظر بی‌طرفانه‌ی شخص دومی را بشنویم. اگر مشورت‌ دهنده به ‌لحاظ احساسی درگیر شده باشد، گاهی بهتر است که مشورت او را نادیده بگیرید.
فراوانی احساسی زیاد می ‌تواند نشانه‌ ی جهت‌ گیری مشورت‌ دهنده باشد. شاید او برنامه‌ای در سر دارد که با برنامه‌‌ی شما نمی‌خواند.

مشورت دریافتی با حس درونی شما مغایر است و مطابقت ندارد


اگر حس درون‌ شما با مشورت دریافتی مخالف است، شاید بد نباشد که به ندای درونی‌ خود اعتماد کنید. احتمال زیادی وجود دارد که حس‌ شما درست باشد. گاهی مشورت‌ها فقط باعث می‌شوند که در تصمیمات‌ خود تجدیدن نظر کنیم و از انجام آنچه بهترین است منصرف شویم. اما شاید گاهی بهتر باشد که به ندای درون خود گوش کنیم، چراکه بالاخره بهتر از هرکس دیگری خود را می‌شناسیم.

چگونه به مشاوره‌ ی غلط پاسخ بدهیم


اگر متوجه شدید که درحال دریافت مشورت درستی نیستید، باز هم می ‌توانید ادامه‌ ی صحبت‌های طرف مقابل را بشنوید. اشکالی ندارد به مشورتی که لزوما کمک ‌کننده نیست گوش کنید. مهم این است که وقتی می‌فهمید مشورتی مشکوک است، تحت‌تأثیر قرار نگیرید.
که اگر مشورت‌دهنده پافشاری کرد و شما در تنگنا قرار گرفتید، از او تشکر کنید و بگویید که برای فکر‌کردن و هضم صحبت‌هایش به زمان بیشتری احتیاج دارید. شاید طرف مقابل اصرار داشته باشد که به مشورتش گوش کنید، اما اگر می‌دانید که مشورت کردن با او بی‌فایده است، مؤدبانه و مختصر توضیح بدهید که سخنانش بسیار مفید بود، اما اکنون باید خودتان کمی بیشتر به قضیه فکر کنید. در چنین شرایطی خودتان را درگیر سروکله‌زدن نکنید، چراکه نتیجه‌ی خاصی برای‌تان نخواهد داشت. درعوض مؤدبانه خودتان را نجات دهید.
advertising