چگونه قدرت نه گفتن را پیدا کنیم

پزشکی و سلامتروانشناسی

- 97/08/12
چگونه قدرت نه گفتن را پیدا کنیمدر جامعه کنونی ما بسیاری از مردم در نه گفتن دچار مشکلات زیادی هستند و سعی می کنند با تعارفات بی جا این را خاتمه دهند.هدف از نه گفتن این است ,که هر جا احساس نمودیم اگر این کلمه را به کار نبریم لطمه بسیاری می بینیم و در این گونه مواقع به جای اینکه به خود خسارت وارد نماییم کلمه (نه) را به راحتی به کار ببریم.که البته به مرور زمان با تکرار و تمرین برای ما راحت می شود. برای تقویت این مهارت راهکار هایی وجود دارد که اولا” باید شیوه نه گفتن را بدانیم و ثانیا” دلیل و فایده نه گفتن را بفهمیم.چگونه و چرا باید بگوییم (نه)!

راهکار های تقویت مهارت نه گفتن



1. من حق انتخاب دارم


در زندگی باید این ارزش را برای خود بگذاریم که بتوانیم فکر نماییم که در زمان حال چه تصمیمی می توانیم بگیریم این احترام به خود است.
که روزانه در بسیاری از افراد که بیشتر ریشه تربیتی ،از دوران کودکی دارد و همچنین کم بودن اعتماد به نفس نیز در آن دخیل است و خیلی از افراد برای پیدا کردن خود، اجتماعی ناچار می شوند در جایگاهی که خسارت زیادی تهدید میکند تن به پاسخ مثبت دهند و به مرور زمان این عادت غلط رفتاری میشود.باید این را بفهمیم که اگر توانستیم حق انتخاب را به خود بدهیم در روابط اجتماعی قاطعیت ایجاد میشود.

۲. با خود رو راست و صادق هستم


تصمیم بگیریم که عادت کنیم که به خود دروغ نگوییم , و با خود صادق و روراست باشیم. روراست بودن نسبت به احساس و افکار خود وبرای روزهایی که ما در آن نقش داریم و برای آن برنامه ریزی کرده ایم.

۳. نه گفتن باید واضح و رسا باشد


هر چقدر که با قاطعیت و واضح نه بگوییم جذابیت و اعتماد به نفسمان در مسائل اجتماعی بیشتر میشود.

۴. برای نه گفتن دلیل نمی آورم , توجیه نمیکنم , قسم نمیخورم


اگر در ارتباط با موضوعی تصمیم گرفتیم که نه بگوییم سعی کنیم تا آنجایی که در توان داریم برای کار خود دلیل نیاوریم.ممکن است در مقابل دلیلی که شما می آورید, دلایلی را بیاورند که شما را نسبت به تصمیمتان سست نماید. پس بهتر است که یاد بگیریم که دلیل نیاوریم و برای (( نه گفتن)) کار خود را توجیه نکنیم.
حتی بیشتر اوقات دیده شده است که قسم می خوریم.باید بدانیم که دیگران نیز ممکن است برا اینکه به هدف خود برسند و کلمه نه را ازما نشنوند, قسمهای محکم تری بخورند که ما را در شرایط انجام شده قرار دهند.

۵. بدون اما و اگر و بدون قید شرط نه بگوییم


در اکثر مواقع چون ما توان نه گفتن را نداریم سعی میکنیم با اما و اگر و یا قید و شرط به طرف مقابل نه بگوییم که این صحیح نیست و باید سعی کنیم بدون اما و اگر و بدون قید و شرط نه را بگوییم.

۶. نه میگوییم چون برای خود ارزش قائل هستیم


اگر این دیدگاه را داشته باشیم که برای خود ارزش قائل هستیم نظر و عقیده خودمان در زندگی بسیار مهم میشود و اگر در جایگاهی که نمیدانیم که چه کنیم باید مشورت نماییم, به مرور و با تکرار این کاربرای ما راحت تر و آسوده تر میشود.

۷. نه میگوییم تا نسبت به طرف مقابل خود شناخت پیدا کنیم


گاهی اوقات لازم است برای اینکه اطرافیانمان را محک بزنیم یک بار هم که شده , (نه) بگوییم, زیرا افرادی هستند که واکنش بسیار منفی و تندی را انجام میدهند و افرادی نیز هستند که با بی احترامی پاسخ میدهند و ممکن است حتی در آن لحظه نقاط ضعف ما را به رخمان بکشند و افرادی نیز قانع باشن و شرایط و موقعیت را درک و قدرت پذیرش این مسئله را داشته باشند. با این روش حتی میتوانیم ظرفیت افراد را نیز محک بزنیم.

۸. نه میگوییم تا شهامت ( شنیدن نه) را پیدا کنیم


ما با تمرین عملی که در رابطه با ابراز نه گفتن انجام میدهیم، تمرین مینماییم که اگر روزی فردی به ما نه گفت ، ظرفیت پذیرش آن را در خود داشته باشیم و جزء آن دسته افرادی نباشیم که سریع به هم بریزیم و احساس ضعف و کاهش اعتماد به نفس نماییم.بسیاری از افراد یاد نگرفته اند که اگر در جستجوی پاسخ به یک محرک بیرونی ,پاسخ منفی شنیدند کنترل روی افکار مخرب در آن زمان را داشته باشند و سریع برآشفته و نگران و غمگین نشوند.آن هایی که به طور حساب شده قاطعیت در نه گفتن دارند از مهارت اجتماعی بالایی بر خوردارند. نه گفتن,چندان سخت نیست ولی باید تمرین کنیم تا در مواقع حساس این مهارت را در خود تقویت نماییم.حتی ما در نه گفتن به یک فرد گاهه گاهی اوقات به لحن و آهنگ صدایمان نیز توجه کنیم. گاهی اوقات باید با عزم راسختری نه بگوییم.و این را بدانیم که نه گفتن به ما جسارت و جرائت ابراز وجود در اجتماع میدهد که بیشتر بتوانیم از حق خود دفاع نماییم.
advertising