چگونه فرد مودبی باشیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/09/14
چگونه فرد مودبی باشیممؤدب بودن یعنی آگاهی از احساسات دیگران و احترام گذاشتن به آنها. شاید خیلی وقت‌ها متوجه ادب دیگران نشویم اما پررویی، گستاخی و رفتار بی‌ملاحظه را خیلی زود تشخیص می‌دهیم. مؤدب بودن روابط شما با دیگران را بهتر می‌کند، برایتان احترام می‌آورد، اعتمادبه‌نفستان را بالا برده و مهارت‌های ارتباطی‌تان را تقویت می‌کند. به وقت دیگران احترام بگذارید ،سعی کنید وقت‌شناس باشید. در صورت لزوم قاطع باشید. اما به حق دیگران برای قاطع بودن هم احترام بگذارید.غیبت نکنید ، سعی کنید نقاط مثبت دیگران را بگویید.

برای اینکه فرد مودبی باشید باید به دیگران سلام کنید


به درستی با دیگران سلام و احوالپرسی کنید، به چشمانشان نگاه کرده و طبیعی لبخند بزنید. نزدیکانتان را در زمان احوالپرسی در آغوش بگیرید و با همکارانتان دست بدهید. طوری رفتار کنید که دیگران دوست داشته باشند به شما نزدیک شوند. فقط به این دلیل که روز بدی داشته‌اید، دیگران را نادیده نگیرید.

برای اینکه فرد مودبی باشید باید هنگام صحبت با دیگران از تلفن همراه استفاده نکنید


چه حسی به شما دست خواهد داد و قتی زمانی که با فردی صحبت می کنید و یا برای جمعی سخنرانی می کنید متوجه شوید که کسی حواسش به شما نیست؟ همیشه حواستان باشد که افراد مودب حداقل وانمود می کنند که حرف دیگران برایشان جذاب است. چنانچه به هنگام تعاومل با دیگران دست به گوشی شوید این حس بی توجهی و بی تفاوتی خیلی سریع منتقل می شود. حواستان به این موضوع در جمع ها باشد.

برای اینکه فرد مودبی باشید باید از کلمات لطفا و ممنون زیاد استفاده کنید


همیشه از کلمات "لطفاً" و "ممنون" استفاده کنید . یادتان باشد از دیگران به خاطر کارهایی که برایتان انجام می‌دهند تشکر کنید و وقتی از آنها درخواستی دارید آن را بسیار محترمانه و با استفاده از کلماتی مثل "لطفاً" عنوان کنید. اگر کسی چیزی به شما تعارف می‌کند پاسخ دهید "بله ممنون" یا "خیر متشکرم."

برای اینکه فرد مودبی باشید باید دیگران را تحسین کنید


دیگران را تحسین کنید و بخاطر موفقیت‌هایشان به آنها تبریک بگویید، تحسین شما باید واقعی به نظر برسد. اگر حسادت کنید یا از موفقیت دیگران عصبانی باشید واقعی نشان دادن تحسین و تبریکتان بسیار سخت خواهد شد.

برای اینکه فرد مودبی باشید باید همیشه به اطرافیان خود توجه داشته باشید


افراد خیلی مودب تسلیت می گویند. آنها خیلی ساده سعی در ایجاد یک احترام متقابل می کنند و خود را در غم و شادی شما شریک می دانند. حتما فکر می کنید یک مقدار عحیب است. افراد مودب به خوبی تمامی نکات ریز و جزئی را در روابط و برخورد خود با دیگران زیر نظر دارند و هر گز اجازه نمی دهند که رنجشی از رفتارشان در دیگران ایجاد شود. هرچند که این کار کار سختی است.

برای اینکه فرد مودبی باشید باید به خاطر اشتباهات خود عذر خواهی کنید


بخاطر اشتباهاتتان عذرخواهی کنید . اگر چیزی گفتید یا کاری کردید که بی‌ادبانه و گستاخانه به نظر می‌رسید، از طرف مقابل عذرخواهی کنید اما دقت کنید که بیش ‌از اندازه این کار را تکرار نکنید.

برای اینکه فرد مودبی باشید باید مناسب با موقعیت لباس بپوشید


مناسب با موقعیت لباس بپوشید ، از پوشیدن لباس‌های باز در مکان‌های عمومی خودداری کنید و به کسانیکه در چنین مکان‌هایی لباس باز پوشیده‌اند هم خیره نشوید. هیچوقت رسمی‌تر از موقعیتی که می‌خواهید در آن شرکت کنید لباس نپوشید.

برای اینکه فرد مودبی باشید باید با دقت به حرف دیگران گوش کنید


یاد بگیرید با دقت به حرف‌های دیگران گوش کنید ، وقتی طرف‌مقابلتان حرف می‌زند، خوب توجه کنید. وسط حرف دیگران نپرید یا بی‌توجهی نکنید.

برای اینکه فرد مودبی باشید باید غیبت نکنید و پشت سر دیگران حرف نزنید


بعضی اوقات مقاومت در برابر حس غیبت سخت می شود. در مورد کارهایی که دیگران کرده اند، لطمه هایی که به شما وارد آورده اند، دلخوری هایی که پیش آمده و … معمولا در تماس های تلفنی از این دست موضوعات مطرح می شوند . وقتی کسی جلوی افراد مودب غیبت دیگری را بکند آنها با مغذرت خواهی مجلس را ترک می کنند. آنها اصلا هم نگران این نیستند که فرد غیبت کننده با اینکارشان پشت سرشان چه خواهد گفت. بالاخره هر کسی که غیبت می کند احترام کسی را ندارد و غیبت همه را می کند.اگر هم واقعا از کسی ناراحت هستید پیش روی او مطرح کنید. اینطور صادقانه هم خواهد بود. این همان کاری است که افراد مودب می کنند.

برای اینکه فرد مودبی باشید باید زیاد در مورد خود صحبت نکنید


وقتی افراد بسیار مودب می خواهند راجع به خودشان حرف بزنند از طرف توصیه می خواهند. سوالاتی را بپرسید که نشان می دهد برای تخصص و دانش طرف مقابل ارزش قایل هستید. به طرف مقابل حس خوبی دست می دهد چون به طور تلویحی به او می گویید به نظر او اعتماد دارید. نه سیخ می سوزد نه کباب. و کاملا هم مودبانه است.

برای اینکه فرد مودبی باشید باید بهداشت شخصی را رعایت کنید


مراقب بهداشت شخصی‌تان باشید ، دندان‌هایتان را مرتب مسواک بزنید، لباس‌هایتان را هر روز عوض کنید و از اسپری بدن و عطر استفاده کنید.

برای اینکه فرد مودبی باشید باید تعاملات اجتماعی قوی داشته باشید


افراد بسیار مودب استاد تعاملات اجتماعی هستند. منظور این است که بی اینکه از طرف مقابل حرف بکشند و با سوالاتشان او را بمباران کنند او را می شناسند. آنها سوالاتی می پرسند که سیر تحول درونی شما، مسیر شغلی تان، علایق و سلایقتان را خودتان برای آنها بگویید. شما برای آنها فوق العاده اید و به شما اجازه می دهند حس کنید که فوق العاده اید.

برای اینکه فرد مودبی باشید باید وقت شناس باشید


وقت‌شناس باشید. اگر با کسی قراری دارید، حتماً سروقت یا حتی چند دقیقه زودتر برسید. اگر می‌بینید که ممکن است دیرتر برسید، حتماً فردمقابل را از آن مطلع کرده و عذرخواهی کنید. هیچوقت دیر کردن خود را توجیه نکنید. به وقت دیگران احترام بگذارید و آن را هدر ندهید.
advertising