چگونه یک فرد باکلاس باشیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/08/07
چگونه یک فرد باکلاس باشیم

باکلاس لباس بپوشید


۱. خود را زیاد درگیر مد نکنید
۲. خود را با ظاهری تمیز و آراسته متمایز کنید
۳. لباس غیر رسمی نپوشید
۴. جوری به ‌نظر نرسید که انگار شب قبل تا دیروقت مهمانی بوده‌اید
۵. قبل از خروج از خانه، کاملا مرتب و آراسته باشید
۶. لباس و پوشش شما متناسب با جلوه‌ ای باشد که می‌خواهید از خودتان نمایش دهید
۷. در همه حال خوش ‌ژست باشید

لباس شما باید شخصیت ‌شما را بالا ببرد، نه اینکه شخصیت جدیدی برای‌تان خلق کند یا تغییرش دهد. ظاهر عالی داشتن، نیمی از باکلاس بودن است. لباس‌هایی بپوشید و از زیورآلاتی استفاده کنید که خوشایند و مناسب بدن‌تان باشند و هرگز چیزی نپوشید که با آن احساس راحتی ندارید. اگر می‌خواهید برای مکانی رسمی یا نسبتا رسمی لباس بپوشید، بهتر است شرایط را به خوبی درک کنید. اگر کمی رسمی‌تر لباس‌ بپوشید، بهتر از این است که لباس‌ غیر رسمی به تن داشته باشید. با نشانه‌های به جا مانده از مهمانی شب قبل، جایی نروید. مثلا آثار آرایش به جا مانده از مهمانی شب را از صورت‌تان پاک کنید و دوش بگیرید.
ریمل‌زدن، شانه‌زدن، بستن دکمه‌ها، بستن بند کفش و… را در مکان عمومی انجام ندهید. یعنی کارهای لازم برای آماده شدن و کاملا آراسته بودن را پیش از خروج از خانه تمام کنید. بخشی از باکلاس بودن، داشتن ژستِ خوب و زبان بدن مناسب است. کمرتان را صاف نگه دارید، به جای اینکه به پایین نگاه کنید نگاه‌تان به جلو باشد و تا جایی که می‌توانید شانه‌های‌تان را پایین نیندازید. دست‌های‌تان را روی سینه ضربدری نکنید، آنها را طرفین‌تان نگه‌ دارید تا سینه‌تان فراخ باشد. اگر سرتان را بالا بگیرید، هم احساس باکلاس بودن می‌کنید و هم باکلاس به نظر می‌رسید. وقتی هم که می‌نشینید، قوز نکنید.

باکلاس صحبت کنید


۱. بد دهنی نکنید
۲. پشت سر دیگران حرف‌های خوب بزنید
۳. صدای شما بلندترین صدای جمع نباشد
۴. درباره‌ی میزان باکلاسی خود حرف نزنید
۵. در حضور دیگران، آروغ نزنید
۶. برای استفاده از تلفن همراه‌ خود، آداب خاص و مناسبی داشته باشید
۷. لحن‌ کلام شما ملایم باشد، حتی وقتی عصبانی هستید
۸. در مورد میزان درآمد خود و دیگران حرف نزنید

از بددهنی کردن در انظار عموم و حتی مهم‌تر از آن از بددهنی کردن نسبت به افراد خاص اجتناب کنید. اگر در غیاب افراد، خوبی‌هایشان را تحسین کنید، فردی مثبت و متین جلوه خواهید کرد، نه کسی که همیشه دنبال کمبودهاست. اگر مدام در حال غیبت کردن باشید، مردم فکر می‌کنند آدم بی‌کلاسی هستید، چون به حریم شخصی و حدومرز دیگران احترام نمی‌گذارید. آرام و ملایم حرف بزنید، حتی اگر در یک جمع شلوغ هستید؛ این نشانه‌ی باکلاس بودن است، چون این پیام را می‌رساند که به اندازه‌ی کافی اعتمادبه‌نفس دارید و مجبور نیستید داد بکشید تا توجه دیگران را به خودتان جلب کنید. اجازه دهید دیگران تشخیص دهند شما واقعا تا چه اندازه باکلاس هستید، نه اینکه خودنمایی کنید یا لاف باکلاس بودن بزنید.ایده‌آل این است که اگر شما باکلاس هستید، هرگز از کلمه‌ی «باکلاس» استفاده نکنید.
اگر تصادفا و غیرارادی آروغ زدید، ایرادی ندارد. دست‌تان را جلوی دهان‌تان بگیرید و عذرخواهی کنید. فقط وقتی تنها هستید با تلفن‌تان حرف بزنید تا حرف‌های کسی را قطع نکنید، مگر اینکه موردی فوری پیش آمده باشد. واقعا بی‌ادبی است که در یک جمع بگذارید تلفن‌تان هر دو ثانیه یکبار زنگ بخورد. اجازه ندهید کسی شما را در حال داد و فریاد زدن ببیند. البته سعی کنید در خلوت‌تان هم این کارها را نکنید! یادتان باشد اگر داد و بیداد نکنید، معمولا بهتر می‌توانید حرف‌تان را بزنید. در مورد میزان درآمد پدر و مادرتان، همسرتان، دوست صمیمی‌تان یا هر کس دیگری صحبت نکنید؛ این کار اصلا باکلاس نیست.هرگز از دیگران در مورد میزان درآمدشان سؤال نکنید.

باکلاس رفتار کنید


۱. با اصالت باشید
۲. متکی به خودتان باشید
۳. جسور باشید
۴. تظاهر به دانایی نکنید
۵. با دیگران همان‌ طور رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند
۶. برای پذیرش تغییرات مثبت و رشد فردی آماده باشید
۷. با مطالعه درباره موضاعات مختلف همیشه مطلع و آگاه باشید
۸. تشخیص دهید چه زمانی برای درخواست کمک مناسب است، اما رفتار شما ناشی از نا توانی و نا امیدی نباشد
۹. مسئولیت ‌پذیر باشید
۱۰. با ملاحظه و دلسوز باشید
۱۱. آداب معاشرت را رعایت کنید

اگر باکلاس هستید، به گونه‌ای زندگی کنید که باعث سربلندی و افتخارتان باشد. مطمئنا باید خودتان را بسته به شرایط سازگار کنید؛ مثلا حین صحبت با استادتان یا با بهترین و صمیمی‌ترین دوست‌تان. اما در مجموع و ذاتا باید همیشه خودتان باشید و اصالت‌تان را حفظ کنید. وقت و زمان در دسترس بودن‌تان را محدود کنید و در برخورد با دیگران برای خودتان حد و حدودی مشخص کنید تا آنها نیز از حریم شخصی‌تان آگاه شوند. به جای اینکه همیشه درگیر مشغله‌ها و برنامه‌های گوناگون باشید، زمانی را به خودتان اختصاص دهید تا خود واقعی‌تان را بهتر بشناسید؛ این شیوه خیلی باکلاس است . جسارت و بی‌باکی نشان‌دهنده‌ی پختگی، با فکر بودن و اعتمادبه‌نفس است. باکلاس بودن نیاز به تعادل فکری دارد و جسارت از اولویت‌های آن به شمار می‌رود. وقتی در گروه یا پیش کسی هستید و صحبت در مورد موضوعی پیش می‌آید که اطلاعی درباره‌اش ندارید، مصلحت این است که بگویید در حال حاضر اطلاعی در این مورد ندارید، یا اگر می‌خواهید خودتان ادامه‌ی بحث را در دست بگیرید، درباره‌ی آن موضوع سؤال کنید و ببینید چه کسی در این مورد اطلاع خاصی دارد. این طر رفتار نه تنها بلوغ و پختگی شما را می‌رساند، بلکه نشان می‌دهد تا چه حد روشنفکر هستید. وقتی چیزی را نمی‌دانید و این عدم آگاهی را تأیید می‌کنید، دیگران احترام بیشتری به شما خواهند گذاشت.
با همه‌ی افراد جوری رفتار کنید که گویی با شما برابرند، مگر اینکه خودشان ثابت کنند از شما پایین‌تر هستند. به همه با دید خوش‌بینانه نگاه کنید.همیشه و همیشه به بزرگ‌تر‌ها احترام بگذارید. بی‌ادبی کردن نسبت به بزرگ‌تر‌ها، بی‌بروبرگرد نشانه‌ی بی‌کلاس بودن است. در کلاس‌هایی ثبت نام کنید که مهارت‌های توسعه‌ی فردی و مهارت‌های جدیدی به شما بیاموزند. یادتان باشد، یادگیری هرگز پایانی ندارد. این که فکر کنید همه چیز را می‌دانید اصلا باکلاس نیست. اهل مطالعه باشید. این مسئله بخشی مهم از باکلاس بودن و حفظ کلاس و پرستیژ در گفتگوهاست. اینکه قبول کنید مشکلی دارید و سعی در برطرف کردنش داشته باشید، باکلاس است. عدم پذیرش مشکل، یعنی بی‌کلاسی.
اگر در خانه‌ای مهمان هستید، در تمیزکاری‌ها و جمع و جور کردن‌ها به میزبان کمک کنید. اگر اتومبیل دوستی را امانت گرفته‌اید، قبل از برگرداندن‌، باکش را از بنزین پُر کنید.اگر اشتباهی مرتکب شدید، مسئولیتش را بپذیرید، نه اینکه تقصیر را گردن کس دیگری بیندازید. افرادی که واقعا باکلاس هستند، نسبت به همه مهربان و رئوف هستند؛ چه مدیرعامل شرکت‌شان باشد و چه پستچی یا سرایدار. تا جایی که می‌توانید از عبارات مؤدبانه استفاده کنید، مثلا بگویید: «بله خانم»، «خیر آقا» و «متشکرم». با بزرگ‌ترها مؤدبانه رفتار کنید. اگر عطسه‌تان گرفت، دستمال جلوی دهان‌تان بگیرید.
advertising