با افراد بد دهن و فحاش چگونه رفتار کنیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/09/13
با افراد بد دهن و فحاش چگونه رفتار کنیم

طرز برخورد با افراد بی ادب


متاسفانه تعداد افراد بی ادب که به آنها فحاش و بد دهن هم میگویند کم نیست واین به خاطر این است که افراد زود از کوره در میروند و کنترلشان را از دست میدهند . بددهنی و هرزه گویی از خصایص زشت افراد فاسد، عاجز، ناتوان و بی منطق است . بددهنی و هرزه گویی، و بیان كلمات ركیك، یكی از خصایص زشت افراد فاسد، عاجز، ناتوان و بی منطق است. افراد سفیه بی خرد، در برخورد با مردم چون از منطق و كلام درستی برخوردار نیستند و از دادن جواب صحیح عاجز هستند، بی پروا دهان را باز می كنند و زبان خویش را حركت می دهند و با الفاظ ركیك، فحاشی می كنند.

افراد جاهل و نادانی كه با كوچكترین بهانه خشمگین شده، به دور از شرم و حیا، فحش و دشنام می دهند. و آبروی دیگران را مورد هجوم قرار داده و از بین می برند.همه ما در زندگی با افرادی روبرو می‌شویم که تحمل کردن‌شان مشکل است افراد بی ادبی که شروع به فحاشی می‌کنند و یا بدون منطق از شما انتقاد می‌کنند در صورت نداشتن برنامه‌ای برای برخورد با اینجور افراد، ممکن است خیلی زود از کوره در بروید و برای خودتان مشکل ایجاد کنید. بددهنی گر چه ممکن است در لحظه‎های اول آدم‎ها را آرام کند، اما عواقبی دارد که بالاخره دامنشان را می‎گیرد و از سوی دیگر، ناسزاگو ها پس از مدتی دیگر با به زبان آوردن حرف‎های ناخوشایند آرام نمی‎شوند و فحش دادن حالشان را بدتر می‎کند.

طرز رفتار و برخورد با آدم بد دهن و فحاش



در برخورد با آدم بد دهن و فحاش عصبانی نشوید


وقتی کسی به ما بی ادبی می کند، اولین واکنش ما محافظت از خودمان است. اگر دربرابر میل اولیه تان برای دفاع از خود مقاومت کنید، از اتفاقی که خواهد افتاد غافلگیر خواهید شد. به جای «چرا با من اینطور رفتار می کنی؟» سعی کنید بگویید، «به نظر میاد روز سختی داشتی.» به جای «من کاری نکردم. با من اینطوری حرف نزن!» بگویید، «به نظر میاد ناراحت شدی.» مشکل او را به مشکل خودتان تبدیل نکنید. مشکل خودش است، نه مشکل شما. به محض اینکه کلمه «من» را استفاده کنید، دینامیک روانشناختی به طور قابل توجهی تغییر می کند. آنوقت آن مسئله به چیزی بین شما و او تبدیل می شود. با استفاده از کلمه «تو» یا «شما» توپ را در زمین آن فرد نگه می دارید و مشکل فقط متوجه خود او خواهد بود.

در برخورد با آدم بد دهن و فحاش فضا را عوض کنید


اگر در جمع دوستان هستند و فضای فحش دادن به استاد و یا مدیر مدرسه و دانشگاه و فلان مسئول فراهم شد شما با هوشیاری و دقت این فضای گناه آلود را به سمت یک مساله علمی یا معنوی سوق دهید و یا با بیان خوبی‌های استاد از ایشان دفاع کنید . هر چند گاهی دفاع کردن از ایشان کار سختی است و ممکن است دوستان به حرف انسان توجه نکنند یا ناراحت شوند ولی تحمل این سختی به پاداشی که در مقابل آن است می‌ارزد.

در برخورد با آدم بد دهن و فحاش برای او دلسوزی کنید


حتی اگر انتقاد او مسخره یا خودخواهانه هم بود باز از او تشکر کنید. اگر فهمیدید که آن توصیه بیشتر از اینکه سازنده باشد قصد تحقیر شما را داشته است، احتمالاً آن فرد ناراحتی داشته است و برای اینکه خودش احساس بهتری نسبت به خود پیدا کند مجبور شده اینکار را بکند. برای او دلسوزی کنید و حرفش را به خودتان نگیرید. اگر عصبانی یا ناراحت شوید، مثل این است که بخواهید مرد 90 ساله ای که قصد دعوا با شما را داشته است، کتک بزنید. اول اینکه هر اتفاقی هم که بیفتد، نمی توانید برنده شوید. دوم اینکه، چکار دارید می کنید؟ حالت دفاعی به خودتان نگیرید. فقط بگویید، «خیلی ممنون. به حرفت فکر می کنم.»این فرد به این دلیل به شما بی احترامی می کند که دوست دارد خودش احترام جلب کند. با تشکر از او بخاطر نظری که داده، چیزی که می خواسته را به او می دهید و جنگ را تمام می کنید. همیشه باید به خاطر داشته باشیم که تا می توانیم جلو زبانمان را بگیریم. بنابراین دفعه بعدی که خواست با انتقادش عصبانی و ناراحتتان کند، یادتان باشد اگر به او جواب ندهید هیچ چیز را از دست نمی دهید.

در برخورد با آدم بد دهن و فحاش با او برخورد شدید کنید


برخی افراد هستند که نه با نصیحت به خود می آیند و نه ابراز ناراحتی به خود می آیند با این افراد بهتر است یک رفتار جدی داشت مثلا تذکر داده شود که اگر دست از این طرز صحبت کردن بر ندارد هرگز با او معاشرت نخواهیم کرد. و این هشدار در حد یک حرف باقی نماند و جدا عمل شود.

در برخورد با آدم بد دهن و فحاش او را نصیحت و خیرخواهی کنید


متاسفانه برخی افراد در جامعه هستند که برای تخلیه عصبانیت و ناراحتی‌های خود کنترل زبان را از دست داده و هر حرف زشت و ناپسندی از زبانشان خارج می‌شود، در این زمان است که یک دوست دل سوز و انسان فهمیده و انسان فهمیده با بهترین زبان و از سر دلسوزی آن‌ها را از این عمل زشتشان آگاه می‌سازد . با زبان دوستانه‌ای که دارید به آن ها بگویید، فحش و ناسزا آن قدر زشت و ناپسند است که حتی اگر مخاطب‌شان انسان بت‌پرست باشد که گمراه‌ترین و بدترین انسان روی زمین است، نیز زشتی فحش را کم نمی‌کند.
advertising