آشنایی با گل ساکسی فراگا معروف به آژینه

سبک زندگیباغچه

- 97/09/18
آشنایی با گل ساکسی فراگا معروف به آژینهگل ساکسی فراژ با نام فارسی رایج ساکسی فراگا یا ( آژینه ) و نام انگلیسی مادر هزاران ( اشاره به تکثیر آن ) Mother of thousand و نام علمی Saxifraga sarmentosa شناخته می شود .این گل از خانواده ی Saxifragaceae بوده و خاستگاه آن کشور های چین و ژاپن می باشد . گل ساکسی فراژ با آژینه گیاهی است رونده از خانواده ی ساکسی فراگاسه است ، مانند توت فرنگی شاخه های رونده نازکی دارد که با تماس با خاک ، ریشه می دواند .برگ های ریز و تقریبا گرد و کرک دار و رگ برگ ها با رنگ کرمی و شیری در متن سبز زیتونی جلب نظر می کند ، ساقه گل دهنده و گل ها نسبتا ریز هستند . از طریق جدا نمودن گیاهک های کوچکی که به روی ساقه رونده می رویند تکثیر می شوند ، هوای سرد را به خوبی تحمل می کند . برخی این گیاه را به اشتباه با بگونیا رکس اشتباه می گیرد در صورتی که تقارن برگ های بگونیا کاملا متمایز با سایر گل ها می باشد . گل ساکسی فراژ با گیاهچه های آویزانش می تواند منظره ی دلفریبی به سبد آویزان ببخشد ، به علت شکل و رنگ خاص برگ ها برای کاشت گروهی همراه با گیاهان دیگر بسیار مناسب است .

روش نگهداری گل ساکسی فراگا یا فراژ معروف به آژینه



نور مناسب گل ساکسی فراگا یا فراژ معروف به آژینه


نزدیک پنجره با نور نیم آفتاب و نیم سایه احتیاجات نوری گل ساکسی فراگا یا فراژ معروف به آژینه را بر آورده می سازد ، مراقب اشعه ی مستقیم خورشید باشید .

دمای مناسب گل ساکسی فراگا یا فراژ معروف به آژینه


دمای مناسب گل ساکسی فراگا یا فراژ معروف به آژینه ، حداقل درجه حرارت در فصل زمستان 8 درجه سانتی گراد و حداکثر درجه حرارت در فصل تابستان 15 درجه سانتی گراد است .

آبیاری مناسب گل ساکسی فراگا یا فراژ معروف به آژینه


در فصل تابستان هفته ای سه بار و در فصل زمستان هر دو هفته یک بار گل ساکسی فراگا یا فراژ معروف به آژینه را آبیاری کنید . رطوبت سطح خاک گلدان را همیشه بازدید کنید تا گیاه دچار بی آبی نشود . مخصوصا گلدان هایی که از آن ها به عنوان سبد آویز استفاده می گردد. زهکش را همواره بازدید کنید .

رطوبت مناسب گل ساکسی فراگا یا فراژ معروف به آژینه


گل ساکسی فراگا معروف به آژینه به غبار پاشی چندانی احتیاج ندارد ، ولی در صورتی که درجه حرارت بالا رود غبار پاشی هفتگی در شادابی گیاه موثر است .

کوددهی مناسب گل ساکسی فراگا یا فراژ معروف به آژینه


هر ماه یک بار در فصل تابستان کمبود عناصر گل ساکسی فراگا یا فراژ معروف به آژینه خاک گلدان را با اضافه کردن کود های شیمیایی مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور جبران کنید . 3 گرم در ليتر هر 2 هفته 1 بار با كودهای مخصوص گياهان زينتی از فروردين تا مهر ماه کوددهی را انجام دهید.

خاک مناسب گل ساکسی فراگا یا فراژ معروف به آژینه


بهترین خاک برای پرورش و نگهداری گل ساکسی فراگا یا فراژ معروف به آژینه خاک لیمونی و کمپوست است . ليمونی يا كمپوست يا خاك هوموسی با كمی ماسه و شن و دوستدار خاكهای سبك و قليايی است.

تعویض گلدان گل ساکسی فراگا یا فراژ معروف به آژینه


به دلیل رشد زیاد گل ساکسی فراگا یا فراژ معروف به آژینه هر ساله تعویض گلدان با یک سایز بزرگ تر در فصل بهار الزامی است .

روش تمیز کردن گل ساکسی فراگا یا فراژ معروف به آژینه


در صورتی که برگ های گل ساکسی فراگا یا فراژ معروف به آژینه گرد آلود و کثیف است ، می توانید با غبار پاشی آن ها را تمیز کنید ، از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید .

تکثیر مناسب گل ساکسی فراگا یا فراژ معروف به آژینه


خوابانیدن شاخه ها در گلدان های مجاور گلدان مادری و قطع آن پس از ریشه دار کردن ، گرفتن قلمه از ساقه در فصل تابستان در بعضی از گونه ها و یا از طریق تقسیم بوته در فصل بهار یا فصل پاییز .ساقه های خزنده با استولون های بلند گل ساکسی فراگا معروف به آژینه از دور تا دور گلدان آویزان می شوند. در قسمت انتهایی استولون های این گیاه، گیاهچه هایی وجود دارند كه آنها را به دو روش میتوان تکثیر کرد.

برای اینکار از اواسط فصل بهار تا اوایل پاییز می توانید گیاهچه ها را روی سطح خاك در گلدانی که قطر دهانه آن 9 سانتی متر باشد و حاوی كمپوست گلدانی با پایه پیت، قرار بدهید. بعد از گذشت یك ماه ریشه دهی صورت می گیرد. سپس ساقه های خزنده آن را با قیچی تیز از گیاهچه جدا كنید. همچینن می توانید گیاهچه ها را از اول از ساقه خزنده، جدا كنید و داخل گلدان بكارید. این گلدانها را دردمای 15 تا 18 درجه سانتیگراد و نور مناسب نگاه دارید و درمراحل اولیه تكثیر خاك را نسبتا مرطوب نگه دارید. وقتی كه گیاه شروع به رشد كرد، میزان آبیاری را بیشتر کنید.

تکثیر گل ساکسی فراگا یا فراژ معروف به آژینه از طریق خوابانیدن شاخه ها


ابتدا گلدان های کوچک زهکش دار را تهیه و در مجاورت گلدان مادری قرار دهید . سپس ساقه های دراز گل ساکسی فراگا معروف به آژینه چه را در خاک بخوابانید و روی آن ها خاک بریزید . با نمایان شدن برگ های جدید ساقه ها را قطع و ارتباط را با گیاه مادری قطع کنید .

آفت و بیماری گل ساکسی فراگا یا فراژ معروف به آژینه


اگر برگ ها بی رنگ وسطح زیرین آن ها مملو از تار عنکبوت است : کنه ریز قرمز عامل آن است ، گل ساکسی فراگا معروف به آژینه را با سم کنه کش هر دو هفته یک بار طبق دستور سم پاشی کنید تا علائم بر طرف شود .

اگر لکه های خاکستری روی برگ ها و قاعده آن ها به وجود آمده است : رطوبت بیش از اندازه است ، گل ساکسی فراگا معروف به آژینه را به محل گرم تر و خشک تری منتقل کنید ، اجازه دهید سطح خاک قبل از آبیاری خشک شود ، گیاه را با سم قارچ کش سم پاشی کنید .

اگر برگ ها می ریزند و گل ساکسی فراگا معروف به آژینه در حال تلف شدن است : آبیاری بیش از اندازه عامل آن است ،آبیاری را قطع کنید و اجازه دهید سطح خاک خشک شود ، آبیاری را با میزان کمتری شروع کنید .

اگر برگ ها نا هموار و بعضی از آن ها خشک می شوند : سن گیاه بالا است ، از آن به عنوان منبع تکثیر استفاده کنید .

اگر ساقه ها منحرف و گلدان حالت توپی بودن خود را از دست داده است : هوا خیلی گرم است ، گلدان را به محل خنک تری منتقل کنید .

اگر برگ های جدید ظاهر نمی شوند : گل ساکسی فراگا معروف به آژینه احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد ، طبق دستور عمل کنید .

اگر لکه های سوخته روی برگ ها مشاهده می شود : صدمه مربوط به مواد براق کننده شیمیایی است ، از این مواد استفاده نکنید . ممکن است عارضه مربوط به تابش مستقیم آفتاب به برگ ها باشد ، در این صورت گیاه را به محل دیگری منتقل کنید .

اگر برگ ها رنگ پریده اند : نور کافی نیست ، گل ساکسی فراگا معروف به آژینه را به محل روشن تری منتقل کنید ، توجه کنید که نور زائد هم همین علائم را به وجود می آورد .

اگر گل ساکسی فراگا معروف به آژینه خود را انداخته است: تشنگی مفرط عامل آن است ، گلدان را برای مدت 30 دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید.

اگر برگ ها بد شکل و چسبناک شده اند و حشرات سبز رنگ ریز روی آن هاست : علائم را با سم پاشی با سم حشره کش نفوذی هر 14 روز یک بار بر طرف کنید ، توجه کنید که گل ساکسی فراگا معروف به آژینه فوق العاده به سموم حساس است .

اگر زخم های پنبه ای شکل سفید رنگ روی برگ ها و ساقه ها تشکیل شده است : گل ساکسی فراگا معروف به آژینه به سم پاشی با سم حشره کش هر 14 روز یک بار نیاز دارد .
advertising