معرفی گل زیبای زیپلین

سبک زندگیباغچه

- 97/09/07
معرفی گل زیبای زیپلینگل موسی در گهواره یا زیپلین که با نام انگلیسی موسی در نیزار یا Moses in the bullrushe و نام علمی Rhoeo discolor شناخته می شود . در فارسی رایج نیز به این گل رهوئو گفته می شود .گل زپلین از خانواده ی Commelinaceae بوده و خاستگاه اصلی آن کشور مکزیک است .گیاهی است زیبا از خانواده ی گل برگ بیدی یا کاملیناسه و زادگاهش مکزیک ، برگ های پهن و نیم گوشتی به طول سی سانتی متر که در حول یک محور روییده اند ، رنگ برگ ها سبز براق با رگه های ارغوانی و پشت آن ها ارغوانی تند ،در برابر سایه مقاومت خوبی نشان می دهند و گل های سفید و زیبایی در لا به لای برگ ها ظاهر می شود ،پس از مدتی پا جوش ها از کنار پایه مادری شروع به رشد می کنند که منبع تکثیر آن است . معنی نام انگلیسی ان اشاره به گلهای سفید و زیبا در لابلای برگها است.

آشنایی با روش نگهداری گل زیبای زیپلین یا گهواره موسی



نور مناسب گل زیبای زیپلین


نور کامل با تمایل به سایه نسبی بهترین شرایط نوری است ،مواظب تابش اشعه مستقیم آفتاب مخصوصا در ظهر و از پشت شیشه باشید.اگر نور کافی نباشد برگها رنگ پریده و گیاه خسته به نظر میرسد.

دمای مناسب گل زیبای زیپلین


درجه حرارت زندگی برای انسان بهترین محیط رشد گل زپلین است ،حداقل درجه حرارت قابل تحمل در زمستان 16 و حداکثر درجه حرارت در تابستان 21 درجه است .اگر هوا سرد باشد و درجه هوا پایین باشد حاشیه برگها به طرف داخل بر می گردند،رنگ انها تیره و می میرند باید گلدان را به محل گرم تری انتقال دهید.

آبیاری مناسب گل زیبای زیپلین


خاک را در هر حال مرطوب نگه دارید ، در تابستان 2 الی 3 بار در هفته و در زمستان یک بار در هفته آبیاری کنید . در صورت نزول درجه حرارت به 15 درجه سانتی گراد آبیاری را به هر 10 روز یک بار کاهش دهید ، از آب سبک بدون املاح و ولرم استفاده کنید .اجازه دهید بین دو آبیاری خاک خشک شود و در نیمه دوم سال آبیاری را کمتر کنید.

رطوبت مورد نیاز گل زیبای زیپلین


حداقل 2 بار در هفته در طول سال غبار پاشی کنید ، در صورتی که درجه حرارت بالا باشد عمل غبار پاشی را زیاد کنید ، در زمستان از آب ولرم استفاده کنید .رطوبت عادی اتاق و منزل برای گیاه زیپلین کافی است ولی خوب ایجاد جزیره در زیر آن یک آپشن محسوب می شود.
معرفی گل زیبای زیپلین

خاک مناسب گل زیبای زیپلین


خاک لیمونی با پیت ، خاک کمپوست بهترین محیط رشد برای پرورش گیاه زیپلین را تشکیل می دهد .

کوددهی گل زیبای زیپلین


با کود های مایع یا جامد محلول در آب های مخصوص گل های زینتی طبق دستور هر دو هفته یک بار گیاه زیپلین را تغذیه مصنوعی کنید ، نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده برای رشد گیاه زیپلین کافی است .

تکثیر گل زیبای زیپلین


گل زپلین را می توان از روش جدا کردن پا گیاه از پایین گیاه مادری در فصل بهار و یا فصل تابستان ، و یا روش تقسیم ریشه در فصل بهار تکثیر کرد . پس از ظهور گل پا گیاه نیز از کنار بوته مادری شروع به رشد می کند ، زمانی که پا جوش ها به ارتفاع 10 سانتی متری رسیدند گیاه را از گلدان خارج کنید و به آرامی پا گیاه را از گلدان خارج کنید و به آرامی پا گیاه را جدا نمایید ، گلدان های کوچک تر را تهیه و پا گیاه جدا شده از مادر را درون گلدان با پیت و شن کاشت کنید ، دو روز اول آبیاری انجام ندهید و گل زپلین را در سایه نگهداری کنید .در فصل تابستان باید گل زیپلین را به روش جدا کردن پا گیاه از پایین گیاه مادری تکثیر کرد. و در فصل بهار به روش تقسیم ریشه تکثیر را انجام دهید.

تعویض گلدان گل زیبای زیپلین


زمانیکه برگ های گیاه زیپلین پر پشت شده و نمی توانند روی پای خود بایستند ،گل زپلین احتیاج به تعویض گلدان دارد باید ان را به گلدان بزرگتری منتقل کرد.در صورتی که رشد گیاه سریع باشد،هر سال گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض کنید،در غیر اینصورت تغویض گلدان را به سال بعد موکول کنید.

تمیز کردن برگ های گل زیبای زیپلین


غبار پاشی جهت تمیز نمودن برگ ها کفایت می کند ، از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید ، زیرا باعث مسدود شدن روزنه ها و لکه های سوخته کوچک روی کلیه سطوح برگ های گیاه زیپلین می شوند .

آفت و بیماری گل زیبای زیپلین


اگر حشرات ریز و تار های عنکبوت در زیر برگ های گیاه زیپلین مشاهده می شوند : کنه ریز قرمز عامل آن است ، گیاه را با سم کنه کش هر 14 روز یک بار سم پاشی کنید تا علائم از بین بروند ، غبار پاشی در کاهش آفت موثر است .

اگر ساقه گیاه زیپلین پوسیده است : رطوبت خاک زیاد است ، اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو آبیاری خشک و سپس گیاه زیپلین آبیاری کنید ؛ زهکش را بازدید کنید .

اگر لکه های قهوه ای در مرکز حاشیه برگ های گیاه زیپلین مشاهده می شوند : در آفتاب غبار پاشی انجام شده است ، عبور اشعه آفتاب از قطرات به جا مانده روی برگ ها مانند عبور اشعه از شیشه است که صدماتی به برگ ها وارد می کند ، غبار پاشی را یا صبح انجام دهید یا عصر .
advertising