آشنایی با گیاه رونده آپارتمانی گل کاغذی

سبک زندگیباغچه

- 97/09/17
آشنایی با گیاه رونده آپارتمانی گل کاغذیگل کاغذی با نام علمی: Bouguainvillea glabra نام انگلیسی : Bouguainvilla خانواده: Nyetaginaceae است . گیاهی است بومی برزیلی, که دارای گونه های مختلف می باشد. بهترین گونه این جنس که به صورت گلدانی در آپارتمان ها استفاده می شود. ارتفاع این گیاه در گلدان حداکثر در حدود 2 تا 3/5 متر است. برگ ها سبز نسبتا روشن و تخم مرغی شکل می باشند. گل کاغذی یک تاک درختچه مانند گرمسیری است که اگر در آب و هوای مناسب کشت شود، مدت 11 ماه از سال با گل های رنگارنگ شکوفا می شود. گیاه گل کاغذی به خاطر کاسبرگ‌های ظریف و کاغذ مانندش به این نام خوانده می‌شود. این گیاه رونده زیبا را در درون خانه هم می‌توانید پرورش دهید.

گل کاغذی در واقع گیاهی برای پرورش در بیرون از خانه است. به سرعت رشد می‌کند و پراکنده می‌شود و می‌تواند از سطوح بالا رود. این گیاه هم برای مناطق خشک و هم برای مناطق استوایی مناسب است. برای رشد گل کاغذی، آن را در آفتاب کامل، خاک خوب زهکشی شده و کمی اسیدی و آب و هوای نسبتا گرم و خشک بکارید. در طول فصل گل دهی، گل‌های کوچک آن به وسیله کاسبرگ‌های رنگی زیبا احاطه شده است. شاید تا به حال نمی‌دانستید اما قسمت رنگی که به صوت گل به نظر می‌آید در واقع کاسبرگ‌های گل هستند و گل قسمت کوچک زرد رنگ داخل این ساختار است. کاسبرگ‌ها به رنگ‌های صورتی، سفید بنفش و دیگر رنگ‌ها قابل یافت اند.

روش نگهداری گل زیبای آپارتمانی گل کاغذی



نور مناسب گل زیبای کاغذی


این گیاه برای رشد خوب و ازهمه مهمتر برای گلدهی به نور زیاد وحداقل 5 ساعت آفتاب مستقیم در روز نیاز دارد و در منزل نزدیک پنجره ی جنوبی جای مناسبی برای این گیاه است گیاهان رشد کرده در سایه و نور کم دارای رشد علفی زیاد و گلدهی کم میشود این گیاه به 4000 فوت کندل نور نیاز دارد. این گیاه به آفتاب کامل نیاز دارد. خیلی از پرورش دهندگان، گل کاغذی را در طول فصل تابستان در بیرون از خانه می‌گذارند تا آفتاب بیشتری به آن بتابد. گل کاغذی می تواند زمستان را در زیر زمین یا ناحیه کم نور دیگر سپری کند.

دمای مناسب گل کاغذی


گل کاغذی دماهای تقریبا بالا را تحمل می‌کند. این گیاه حتی هوای گرم مناطق استوایی را به خوبی تاب می‌آورد. پس در شهرهایی مانند اهواز و آبادان و … می‌توانید این گیاه را در حیاط هم بکارید. بهترین عملکرد گل کاغذی زمانیست که دمای شب کمتر از 16 درجه سلیسیوس (60 درجه فارنهایت) و دمای روز بیشتر از 38 درجه سلیسیوس (100 درجه فارنهایت) نباشد. اگر می خواهید گل کاغذی را در طول سال در بیرون از خانه نگه دارید، بهترین حالت این است که در سخت ترین شرایط دمای هوا 9 درجه و یا بالاتر باشد. اگر در منطقه سردتر و مرطوب تر زندگی می کنید باز هم می توانید گل کاغذی پرورش دهید. به شرطی که آن را در گلدان کاشته و در زمستان به داخل خانه انتقال دهید.

آبیاری مناسب گل کاغذی


آبیاری باید کم باشد . بین دو آبیاری باید حتما خاک خشک شود وگرنه رشد رویشی زیاد شده و گل نمیدهد همچنین آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه های ظریف این گل میشود این گیاه به خشکی مقاوم است و هفته ای یکبارالبته با توجه به میزان بادو گرما ،آبیاری برای این گیاه کافیست. در طول فصل تابستان خاک گیاه را هر از گاهی مرطوب نگه دارید و در فصل زمستان آن را تقریبا خشک بگذارید. اگر در فصل زمستان شرایط خاکی خشک تری برایشان فراهم کنید در بهار سال بعد گل دهی بهتری خواهند داشت.
آشنایی با گیاه رونده آپارتمانی گل کاغذی

خاک مناسب گل کاغذی


گل کاغذی خاکی با زهکشی خوب و مقدار زیادی پرلیت نیاز دارد. گل کاغذی خاک خنثی را می پسندد و باید مخلوطی از خاک برگ تورب(پیت ماس)و ماسه به نسبت مساوی باشد. مقدار 2/ 1 خاک رس 2/ 1 کود پوسیده مناسب گل کاغذی است. اگر گل کاغذی را در گلدان می کارید، مخلوطی از خاک با PH مناسب انتخاب کنید.

کوددهی مناسب گل کاغذی


برای گل کاغذی کود دهی هر چند ماه یکبار باید انجام شود .در طول فصل تابستان و فصول رشد، گیاه را با کودی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز باشد، هر هفته یا هر دو هفته یک بار کود دهی کنید. کودهایی که مواد غذایی را آرام و به تدریج در خاک آزاد می‌کنند هم انتخاب‌های خوبی هستند. 2 گرم در لیتر هر هفته از فروردین تا مهر ماه.

تکثیر مناسب گل کاغذی


تکثیر از چند روش امکان پذیر است. قلمه چوبی در اسفند ماه در ماسه و در گلخانه یا پیوند در بهار یا قلمه خوابانیدن .برای تهیه قلمه از ساقه های یک ساله استفاده می شود که پس از قرار دادن در پودر ریشه زایی آنها را می کارند. برای تکثیر گل کاغذی در فصل بهار یک شاخه از گیاه را با قیچی تیز ببرید و در هورمون ریشه زایی قرار دهید و در خاک مناسب ریشه دهی بکارید. در صورتی که توانستید در جایی قرارش دهید که از پایین به خاک حرارت برسد و خاک گرم بماند. گیاه گل کاغذی تکثیر خیلی راحتی ندارد پس اگر در این کار شکست خوردید ناامید نشوید و یک بار دیگر امتحان کنید.

شکل ظاهری برگ و گل کاغذی


به صورت درخت و درختچه ، دارای برگهای سبز نسبتاً روشن و تخم مرغی شکل ، کاسه گل لوله ای و کوچک و فاقد جام گل ولی دارای براکتهای رنگین و زیبا و رنگ براکتها صورتی ارغوانی ،‌قرمز یا سفید ، براکته ها اطراف گلهای کرم رنگ را احاطه کرده اند.

هرس مناسب گل کاغذی


گل کاغذی برای اینکه خوش فرم باقی بماند نیاز به هرس مرتب دارد. در مورد مقدار و چگونگی هرس مواظب باشید و حواستان باشد که گل‌های این گیاه بر روی شاخه‌های بلندشان تشکیل می‌شود پس هرس زیاد این شاخه‌ها به معنی داشتن گل‌ کمتر در طول فصل است. این گیاه احتیاج به هرس دارد.معمولا در اواسط زمستان باید 1/3 شاخه ها را کوتاه نمود و شاخه های ضعیف را به کلی باید حذف کرد در تابستان میتوان این گیاه را در هوای آزاد و کاملا آفتابی قرار داد. در فضای خانه بهتر این است که با هرس به موقع ریشه و ساقه‌های گیاه، اندازه آن را کوچک نگه داشت. هرس گل کاغذی در پایان هر فصل و پرورش در نزدیکی دیوار یا داربست به منظور بالا رفتن آن انجام شود.

تعویض گلدان گل کاغذی


گل کاغذی رشد سریعی دارد و در بیرون از خانه در صورتی که شرایط محیطی‌اش مناسب باشد، به سرعت به اندازه یک درخت کوچک، یا در صورتی که هرس نشود به صورت یک بوته بالا رونده بزرگ در می‌آید که می‌تواند تا 4٫5 متر هم رشد کند. زمانی که گیاه بزرگ‌تر شد تعویض گلدان را هر دو سال یک بار انجام دهید.اگر گل کاغذی را در گلدان می کارید اطمینان حاصل کنید که ظرف سوراخ های زهکشی زیادی داشته باشد. زیرا گل کاغذی از پایه خیس متنفر است.

آفت و بیماری گل کاغذی


شته
شپشک های آرد آلود
سفید بالک
کنه های قرمز تارعنکبوتی
advertising