آموزش کاشت خیار در خانه و نحوه پرورش آن در گلدان

سبک زندگیباغچه

- 97/09/12
آموزش کاشت خیار در خانه و نحوه پرورش آن در گلدانخیار گیاهی علفی و چند ساده است دارای ریشه هایی سطحی اما گسترده است. ساقه های خیار بسیار انعطاف پذیر اند و به هر سمتی کشیده می شوند. استفاده از قیم مناسب برای خیار بهتر است . ساقه ها را به سمت بالا هدایت می کند. کاشت خیار در خانه به این معنی است که شما می توانید در تمام طول سال به این میوه دسترسی داشته باشید. این میوه خوشمزه را می‌توانید در گلدانی در حیاط یا بالکن پرورش دهید. کاشت خیار در گلدان و پرورش آن در منزل بی‌نهایت آسان است و محصول فراوانی هم به شما می‌دهد. زمانی که خیار خارج از خانه کاشته می شود، فضای زیادی را اشغال می کند. اما شما می توانید گونه ای از خیار را در خانه، در یک گلدان مناسب بکارید که تولید میوه کند و به گرده افشانی هم نیازی نداشته باشد. گل های نر و ماده در خیار روی یک پایه قرار گرفته اند. در صورت استفاده از بذر های هیبریدی گیاه نیازی به بذر افشانی برای تولید گل و میوه ندارد.

انتخاب بذر مناسب برای کاشت خیار در گلدان


پیش از خرید بذر، توجه کنید که چه نوع بذر خیاری برای شما مناسب است. خیارهای گلخانه‌ای لازم است که در کیسه‌های مخصوص و در کنار شیشه باشند تا به خوبی رشد کنند. خیارهای شیار دار در مناطق آفتابی با خاک مناسب و جذب کنندۀ سریع آب رشد مناسبی خواهند داشت. به همین منظور نوع بذری که انتخاب می‌کنید بسیار مهم است. برای کاشت خیار در خانه از بذرهای هیبرید استفاده کنید که دارای ساقهای کوتاه تر باشد تا فضای کمتری را اشغال کند.

مراحل کاشت خیار در گلدان


بذر هیبرید خیار که نیازی به گرده افشانی ندارد را تهیه کنید. در هنگام خرید بذر خیار، گونه ای را انتخاب کنید که خوشه ی آن کوتاه باشد تا فضای کمتری را اشغال کند. ابتدا باید بذری را برای کشت خیار در گلدان انتخاب کرد که هیبرید باشد و دارای ساقهای کوتاه تر باشد تا فضای کمتری را اشغال کند.

یک گلدان بسیار بزرگ انتخاب کنید. خیار حتی در گونه های با خوشه ی کوتاه، نیاز به فضای زیادی برای رشد دارد. شما همچنین می توانید گلدان خیار را از جایی آویزان کنید تا فضای کمتری بگیرد. انتخاب گلدانی مناسب و پر کردن آن با خاک برگ، کمپوست و خاک باغچه است. کف گلدان را مقدار سنگ ریزه بریزد تا گلدان زهکش خوبی داشته باشد. گلدان مناسب برای کاشت خیار گلدانی است که قطر و ارتفاع آن حداقل 30 سانتی متر باشد.

هر گلدان برای 5 تا 6 بذر مناسب است. حال زمان کاشت بذر هاست بذر ها را در عمق 1 تا 2 سانتی متری خاک بکارید. فاصله ی بین بذر ها حداقل باید 2 سانتی متر باشد.

برای کمک به زهکشی و جلوگیری از خیس شدن ریشه خیار، چند سنگ کوچک (خرده ریز خاک رس یا شن) در ته گلدان قرار دهید. بعد از کاشت بذر ها خاک را در چند مرحله آبیاری کنید. دقت کنید که خاک خیلی آبدار نشود. برای رشد بهتر باید گلدان را به مدت 6 ساعت در نور مستقیم آفتاب نگهداری کرد.

گلدان خود را با مخلوطی از خاک و کمپوست پر کنید (50 درصد خاک، 50 درصد کمپوست) . شما می توانید از خاک باغ خود استفاده کنید، اما ممکن است برخی آفات به طور ناخواسته به خانه شما وارد شوند.

چهار یا پنج بذر خیار در عمق 12 میلیمتری بکارید. در صورت امکان بذرها را با فاصله 12 میلیمتری از هم بکارید. اگر خیلی نزدیک به هم کاشته شوند مانع رشد یکدیگر خواهند شد.

بعد از چند روز بذر خیار شروع به جوانه زنی می کند تا زمانی که ارتفاع جوانه ها به 7 سانتی متر برسد صبر کنید. حال دو جوانه که قوی تر از بقیه هستند را انتخاب کرده و بقیه را به آرامی از خاک بیرون بکشید. حال دو شانس برای داشتن بوته های قوی و پر میوه خواهید داشت.

بعد از اتمام کاشت، به بذرها به طور کامل آب بدهید اما به صورتی که خاک آبکی نشود. چند بار آب بدهید تا زمانی که آب از ته گلدان خارج شود. گلدان خیار خود را پشت یک پنجره آفتابی قرار دهید. برای رشد بهینه، گیاه باید حداقل 6 ساعت نور خورشید در روز دریافت کند.

اجازه دهید نهال خیار به اندازه 5 تا 7 سانتی متر بلند شود. 2 گیاه که از بقیه قوی تر به نظر می رسند را شناسایی کنید و بقیه را به طوری که خاک به هم نریزد به آرامی از خاک بیرون آورید.

اجازه دهید 2 گیاه باقی مانده تا ارتفاع 25 سانتی متر رشد کنند. اگر به نظر می رسد گیاه به اندازه کافی نور دریافت نمی کند جای آن را تغییر دهید.گیاه قوی تر را انتخاب کنید و دیگری را از ریشه بیرون آورید. این کار باعث می شود شما یک گیاه قوی و سالم که به خوبی میوه تولید می کند داشته باشید.

یک چوب یا یک داربست کوچک در نزدیکی بوته خیار قرار دهید. در این صورت گیاه هر روز به اندازه 3 سانتی متر بالا می رود که بستگی به میزان نوری که از خورشید دریافت می کند دارد.

پس از این بوته ی خیار به طور متوسط روزی 2 سانتی متر رشد میکند. برای اینکه گیاه خوب محصول بدهد باید ریشه ها به خوبی آب بخورند برای اینکار در هنگام آبیاری دقت کنید که آب از پایین گلدان خارج شده است . به گیاه خود آب بدهید به طوری که خاک مرطوب بماند. اطمینان حاصل کنید که آب از پایین گلدان تخلیه می شود . در این صورت شما می دانید که ریشه هم مرطوب شده است.

کاشت خیار در گلدان و پرورش خیار در آپارتمان ها به راحتی امکان پذیر است با رعایت همین نکات ساده درباره ی این کشت می توانید برداشت خوبی داشته باشید. بوته های خیار را بعد از 50 تا 70 روز بعد از کشت میتوان برداشت کرد.

آشنایی با روش نگهداری از خیار زمانی که در گلدان کاشته می شود



نور مناسب برای رشد خیار در گلدان


خیار به نور فراوان نیاز دارد پس برای کاشت خیار در گلدان آنرا در پرنورترین قسمت خانه قرار دهید.

دمای مناسب برای رشد خیار در گلدان


بوته‌های خیار بهترین رشد را در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد در گلدان و فضای منزل خواهند داشت. خیار برای رشد به آب و هوای نسبتا گرم نیاز دارد.

آبیاری مناسب برای رشد خیار در گلدان


نیاز آبی خیار بالا است به‌ویژه زمانی که گیاه به مرحله گلدهی و تولید میوه میرسد لازم است هرروز آبیاری صورت گیرد. آبیاری زیاد قبل از گلدهی باعث تاخیر در گل دادن می شود و آبیاری بعد از گلدهی باعث تسریع رشد میوه و افزایش میوه های می شود.

خاک مناسب برای رشد خیار در گلدان


مخلوطی از خاکبرگ، کم پوست و پرلیت یا خاک گلدانی ویژه گیاهان آپارتمانی برای کاشت خیار در گلدان مناسب است. خاک باغ یا باغچه به دلیل داشتن برخی آفات در خود برای کاشت گلدانی خیار توصیه نمی‌شود.
advertising