معرفی گل زیبای اطلسی

سبک زندگیباغچه

- 97/09/17
معرفی گل زیبای اطلسیگل اطلسی با نام علمی “Petunia x hybrida” گیاهی نسبتاً سریع الرشد، یکساله و بومی آمریکای جنوبی است. گل ها شیپور مانند، قرمز رنگ با حاشیه سفید و چین دار بوده و در فصل تابستان تا پاییز ظاهر می شوند. نوع بومی آن در ایران هر چند با گلبرگ کمتر لیکن از عطر دلپذیر ی برخوردار است. گل اطلسی ساقه ای کرکدار و پرشاخه دارد. گل اطلسی، شیپوری شکل و مخملی است. بیشتر به رنگ های سفید، قرمز، بنفش، و دو رنگ دیده می شود. این گل خوشبوست و شب ها عطر آن بیشتر است.

گل اطلسی به دلیل آسیب پذیری در برابر باد و باران بهتر است در گلدان نگهداری شود اما در صورت نگهداری مناسب میتوان آن را در فضای آزاد هم کاشت. خیلی ها از نگهداری صحیح گلها اطلاعات دقیق و درستی ندارن. یکی از این اطلاعات به ظاهر ساده اما بشدت جالب اینه که اگه گلهای پژمرده شده گل اطلسی رو بکنید، سرعت رشد و گلدهی این گل بشدت زیاد میشه و گلهای بیشتری خواهد داد پس اگه گل اطلسی دارید زودتر دست بکار بشید و گلهای پژمرده رو از روی بوته های اطلسی بردارید.

آشنایی با روش نگهداری گل زیبای اطلسی



نور مناسب گل اطلسی


گل اطلسی به مکانی روشن و پر نور با حداقل 5 ساعت نور مستقیم آفتاب در طی روز نیاز دارند و هر مقدار که نور مستقیم بیشتری دریافت کنند قدرت رویشی آنان بیشتر خواند شد. این گیاه مخصوصا در واریته و نوع دائمی نیاز به آفتاب کامل داره اما در مکان سایه آفتاب هم به خوبی رشد میکنه. کمبود نور از جمله دلایل رنگ پریدگی ساقه ها ، بلند شدن ساقه و افزایش فاصله بین برگها و عدم گلدهی گیاه است.

دمای مناسب گل اطلسی


گل اطلسی دما را تا حدود 30 درجه سانتیگراد به خوبی تحمل می کند اما اگر دما به بیش از این افزایش یابد باید به آبیاری آن بیشتر توجه کرد تا از خشکی ناشی از گرمای زیاد آسیب نبیند همچنین اصولا در گرمای شدید هوا از میزان گلدهی آن کاسته می شود.این گیاه نسبت به سرما حساس است و دما بهتر است که به ریز ۱۵ درجه نزول نکند.

آبیاری مناسب گل اطلسی


اگرچه تا حدودی گل اطلسی به خشکی مقاوم است اما برای افزایش تعداد گلها و عمر گلها به آبیاری منظم نیاز دارد و خاک آن نباید خشک شود. این مسئله در مورد اطلسی های کاشته شده در گلدان از اهمیت بیشتری برخوردار است. بهتر است که قبل از آبیاری سطح خاک را بررسی کنید. اگر متوجه از بین رفتن رطوبت سطح خاک شدید آبیاری را انجام دهید و اجازه ندهید که خشکی سطح خاک به لایه های زیرین نیز نفوذ کند. متاسفانه اطلسی از بارانهای شدید صدمه می بیند بنابراین بهتر است که در هنگام آبیاری نیز آب را بر روی گیاه نپاشید.

گل اطلسی آب رو دوست داره و برای رشد بهتر به آبدهی صحیح احتیاج داره. کم آبی گیاه رو نابود و خشک میکنه، آبدهی زیاد به این گیاه هم خاک گیاه رو باتلاقی میکنه و ریشه گیاه رو از بین میبره. در نتیجه خود گیاه از بین خواهد رفت. پس در فصل تابستان به شرطی که گیاهتون (دائمی) باشه و توی حیاط یا تراس در معرض نور خورشید باشه آبدهی بصورت روزانه و در زمستان هفته ای دوبار کافیه.

رطوبت مناسب گل اطلسی


در تابستان صبح و شب که نور خورشید وجود نداره حتما گل اطلسی رو با آبپاشی کردن خنک کنید و رطوبت کافی رو بهش برسونید. این شرایط برای اطلسی سالیانه صدق نمیکنه. به این دلیل که این گیاه به نور خورشید حساسه. پس نباید در معرض نور خورشید قرار بگیره وبهترین مکان برای اون، پشت پنجره هست. به خاطرتون بسپارید که آبدهی اطلسی سالیانه یک روز در میان هست.

خاک مناسب گل اطلسی


خاک گل اطلسی معمولا خاک سنگینه و در خاک سنگین رشد به مراتب بهتری خواهد داشت. گل اطلسی حساس خاکی رو دوست داره که اولا تازه باشه و دوما قبلا گل اطلسی دیگه ای توی اون خاک نبوده باشه. خاکی غنی با زهکش مناسب که رطوبت منظم داشته باشد برای گل اطلسی بهترین است. زهکش نامناسب خاک و باقی ماندن آب در آن به مدت طولانی از جمله دلایل عدم موفقیت در پرورش اطلسی است. به همین دلیل و برای سبک شدن بستر کاشت و همچنین تقویت مواد غذایی در زمان تهیه مخلوط خاکی استفاده از خاک برگ ، کود پوسیده گاوی و همچنین پیت موس توصیه می شود. کمبود مواد غذایی موجب کاهش گلدهی و پریدگی رنگ برگها خواهد شد.

کوددهی مناسب گل اطلسی


برای کوددهی به گل اطلسی می توان از کودهای مخصوص گیاهان زینتی بخصوص فرمولهای 10-10-10 و یا 8-8-8 هر 4-3 هفته یکبار استفاده کرد. کوددهی بیش از اندازه ویا استفاده از کودهای قوی تر از جمله دلایل رشد بیش از اندازه ساقه ها و کاهش گلدهی می باشد. کمبود آهن نیز دلیل زرد شدن برگها بخصوص برگهای گل اطلسی است.

تکثیر مناسب گل اطلسی


گلدان رو برگردونید با زدن چند ضربه به کف گلدان اونو به کف دستتون منتقل کنید. اگه ریشه ها بهم پیچیده بود، اونو با رسوندن رطوبت از هم به آرومی باز کنید. کمی ریشه ها رو کوتاه کنید تا رشد بهتری رو داشته باشه. گیاه رو چند قسمت کنید و در گلدان های مختلف بکارید. به این روش از تکثیر، قلمه یا تقسیم میگن.

یکی از متداولترین راه های تکثیر گل اطلسی کاشت بذر آن است. اما شما میتونید بذر گیاه رو از خود گل اطلسی بگیرید. خود گیاه اطلسی بعد از مدتی پیله هایی رو بوجود میاره که بذر گیاه رو در اون نگهداری میکنه. اجازه بدید پیله ها خشک بشن و از بذر خشک شده گل اطلسی استفاده کنید. بذرها در طی 15-5 روز جوانه می زنند و در حدود 6 هفته بعد این گیاهان را می توان به گلدان اصلی و یا بستر اصلی کاشت منتقل کرد.

بذرهای اطلسی بسیار ریز هستند و به نور برای جوانه زنی نیاز دارند بنابراین روی آنها را یا نپوشانید. اگر ریز بودن بذرها و در دست گرفتن آنان مشکل است می توانید از وسیله ای مانند نمک پاش با سوراخهایی ریز برای پاشیدن بذرها بر روی سطح بستر کاشت استفاده کنید.دمای 21 الی 25 درجه سانتیگراد برای جوانه زنی بذرها مناسب است. بعد از گیاهچه های کوچک 4-2 برگ داشتند می توان آنان را از بستر کاشت اولیه به مکانی دیگر منتقل کرد.

بعد از اینکه نشای گیاه رو منتقل کردید، به اون 3 هفته مهلت بدید و بعد از 3 هفته گیاه رو هرس کنید تا گیاه رشد جانبی رو داشته باشه. یادتون باشه هرس کردن تنها برای این مرحله ای که گفتم نیست. بلکه شما هر زمان احساس کردید گیاهتون علفی و دراز شده اونو سربرداری کنید تا رشد جانبی کنه.از مخلوط پیت موس، شن درشت و پرلایت می توان برای کاشت بذرها استفاده کرد.

قبل از قراردادن بذرها بر روی سطح بستر کاشت، ابتدا با غبارپاشی و ترجیحا آب گرم سطح بستر را به خوب مرطوب کنید و سپس بذرها را بر روی آن قرار دهید تا سبز شدن بذرها بهتر است که آبیاری را با کمک اسپری آب انجام دهید و به هیچ وجه اجازه ندهید که بستر کاشت خشک شود.برای حفظ رطوبت می توان نایلون پلاستیکی شفافی بر روی محیط کاشت قرار داد تا منجر به باقی ماندن رطوبت در محیط اطراف بذرها شود. محیط نیز باید روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب باشد.

هرس مناسب گل اطلسی


جدا کردن گلهای پژمرده بخصوص در مورد اطلسی های گلدانی، به گلدهی مداوم گل اطلسی کمک خواهد کرد همچنین برای بلند شدن بیش از اندازه ساقه ها می توان حدود ۱۰ سانتیمتر از طول ساقه بلند را باقی و مابقی را قطع کرد تا با این کار رشد ساقه های جانبی تحریک و گیاه بیشتر فرم و شکل بوته ای بگیرد و گلهادر سراسر بوته شکل بگیرند و نه فقط در انتهای ساقه ها.

آفت و بیماری گل اطلسی


بیماریهای مختلف ویروسی می توانند مشکلاتی را برای گل اطلسی بوجود آوردند و در مجموع موجب کوتاه قامت ماندن گیاه، بدشکل و بدرنگ شدن گلها ، بروز لکه‌هایی زرد رنگ بر روی برگها و پژمردگی اطلسی می شود. بیماری های ویروسی راه حل ندارد و تنها باید از شیوع آنان جلوگیری کرد. مبارزه با شته که عامل اصلی ویروسها است از جمله عوامل اصلی مبارزه با این بیماری محسوب می شود.

کپک خاکستری از بیماری های قارچی گل اطلسی است که در اثر آن لکه هایی قهوه ای رنگ بر روی برگ گل و ساقه شکل می گیرد و قارچهایی خاکستری رنگ بر روی قسمتهای مختلف گیاه شکل می گیرند. قارچهای مختلف می توانند موجب پوسیدگی ریشه این گیاه شوند که در اثر آنان ریشه بدرنگ و آبدار می شود و گیاه پژمرده شده و برگها کم رنگ می شوند.

از جمله آفات گل اطلسی می توان به شته اشاره کرد. لارو حشرات مختلف افت دیگری است که معمولا از برگ تغذیه می کنند و سوراخهایی را بر روی برگها بوجود می آورند. فعالیت معدنچی برگ نیز منجر به ظهور خطوطی نامنظم به رنگ کرم سفید بر روی برگه می شود که البته این آفت معمولا ضرر چندانی ایجاد نمی کند اما از نظر ظاهری باعث افت کیفیت گیاه می شود.
advertising