معرفی گل زینتی آماریلیس

سبک زندگیباغچه

- 97/09/16
معرفی گل زینتی آماریلیسنام های انگلیسی آنAmaryllis است و نام علمی آن Hippeastrum spp است. خاستگاه آن پرو ، جنوب برزیل و آرژانتین است.آماریلیس گیاهی علفی و پیازدار است که بومی آمریکای جنوبی میباشد. گل آماریلیس امروزه در اکثر کشورهایی که آب و هوی مدیترانه ای دارند کاشته میشود.گل آمارلیس در زمستان گلهای خود را حفظ میکند ، گیاه زینتی محبوبی به شمار می آید. از آماریلیس به عنوان گل شاخه بریده، گیاه زینتی گلدانی و گیاه زینتی فضای سبز استفاده میشود. گلهای برجسته قیفی یا شیپوری شکل معمولا از زمستان تا بهار روی ساقه‌های گلدهنده بدون برگ ظاهر میشوند. در پایان فصل زمستان که گلدهی گل آماریلیس پایان مییابد ، برگهای گل آمارالیس شلاقی و براق نمایان میشود و تا تابستان آتی سبز میماند.

آماریلیس از گیاهان مناطق گرمسیری و بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است. دو رگه گیری و تلقیح مصنوعی در آماریلیس بسیار آسان صورت می گیرد و می توان با این عمل گل هایی به رنگ ها و شکل های گوناگون به دست آورد . گل های آن شیپوری شکل است و در انواع درشت، قطر آن به 20 سانتی متر می رسد. طول سلقه گل دهنده به 60 سانتی متر می رسد و در انتهای آن بسته به گونه، 2 تا 6 عدد گل وجود دارد. گل ها به رنک های سفید، قرمز روشن و قرمز تند بوده و گاهی خطوط سفید رنگی نیز روی آن دیده می شود.

تمام گونه های این جنس دارای سوخ به نسبت درشتی هستند که از هر سوخ به طور معمول یک و گاهی دو ساقه گلدهنده تولید می شود. اگر سوخ به حد کافی درشت باشد و تمام شرایط محیطی فراهم باشد، می تواند تا بیش از سه شاخهگل تولید کند. سوخ ها به سرما حساس هستند و در زمستان باید در انبار نگهداری شوند. این گیاه به دو دوره خشکی و رطوبت نیاز دارد که دوره خشکی آن زمانی آغاز می شود که برگ ها زرد شده و سوخ به خواب می رود و دوره رطوبت آن نیز زمانی است که سوخ رسد نموده و تولید برگ نماید. گلدهی بین این دو دوره صورت می گیرد.برگ های آن خطی یا نواری مانند به رنگ سبز تیره است. بیشتر به صورت گلدانی و به ندرت به صورت شاخه بریده استفاده می شود.

آشنایی با روش نگهداری گل اپارتمانی آماریلیس



نور مناسب گل زیبای آماریلیس


آماریلیس به نور متوسط نیاز داشته، پس از برذاشت گل، برگ ها در زیر نور آفتاب کامل رشد خوبی داشته باعث تولید سوخ های درشت و قوی می شود.

دمای مناسب گل زیبای آماریلیس


آماریلیس یک گیاه گرمسیری است و در دمای بالا و رطوبت کافی رشد می کند.

آبیاری مناسب گل زیبای آماریلیس


گل زیبای آماریلیس نیاز آبی متوسط دارد و باید در مرحله اول کاشت، سوخ به خوبی آبیاری و پس از خشک شدن سطح گلدان دوباره آبیاری شود. در طی دوره خفتگی، آبیاری باید به طور کامل قطع شود چون جهت گل انگیزی نیاز به یک دوره خشکی 2 تا 3 ماهه دارد.

خاک مناسب گل زیبای آماریلیس


خاک سبک با PH کمی اسیدی (5/6-6= PH) لازم دارد. آمیخته خاکی متشکل از خاک لوم باغچه، خاکبرگ پوسیده و کود دامی پوسیده به نسبت مساوی به عنوان بهترین خاک برای گلدان آماریلیس توصیه شده است. سوپر فسفات مورد نیاز به این خاک باید اضافه شود. ترکیب بستر گلدان بهتر است دارای خاک باغچه + خاک برگ+ شن و ماسه و پیت‌موس یا کود حیوانی پوسیده کهنه باشد. برای آماریلیس مناسب ترین بستر مخلوطی است از رس ، ماسه، کود حیوانی پوسیده و خاکبرگ. این مواد را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنید.

کوددهی مناسب گل زیبای آماریلیس


برای تغذیه گل اماریلیس هر دو هفته یکبار با کود کامل گیاه را کوددهی کنید (به مدت 3 تا 5 ماه).

زمان گلدهی گل زیبای آماریلیس


آماریلیس از گیاهان حساس و زمستان گل مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است که از بهار تا اواخر تابستان برگ ها رشد می کنند پس از آن برگ ها زرد شده و گیاه وارد یک دوره 3-2 ماهه شده و سپس در اواسط زمستان گل می دهد. ولی با کاشت آن در گلخانه می توان زمان گلدهی آن را تغییر داد.

تکثیر گل زیبای آماریلیس


از طریق کاشت بذر، جداکردن سوخک های اطراف سوخ مادری (پاگیاه) و نیز به وسیله قطعات فلسی سوخ (قاش برداری) قابل افزایش است. زمانی که کپسول های بذر آماده شدند باید سریعا کاشته شوند، در صورت نگهداری قدرت جوانه زنی را از دست میدهند .قبل از کاشت ، بذرها را به مدت 12 ساعت در آب قرار دهید وسپس در عمق ۱ سانتیمتری بکارید. گیاه بعد از گذشت 3 سال به سن گلدهی میرسد.بذرها پس از کاشت، گیاهانی به وجود می آورند که دارای سوخک کوچک هستند و بسته به گونه و شرایط محیطی، 2 تا 4 سال طول می کشد که این سوخک ها بزرگ شده به اندازه گلدهی برسند. زمان کاشت بذر اسفند ماه است.

روش معمول افزایش آماریلیس استفاده از سوخک های اطراف سوخ مادری است. این سوخک ها پس از کاشت به سوخ های درشت گلدهنده تبدیل می شوند. سوخ هایی قادر به گلدهی هستند که محیط آنها حداقل 20 سانتی متر باشد. بهتر است سوخ ها به صورت منفرد در گلدان هایی به قطر 17-12 سانتی متر کشت شوند. سوخ ها طوری در خاک قرار می دهند که بالای آن بیرون از خاک باشد. سپس گلدان ها را در دمای معمولی اتاق نگهداری و آبیاری می کنند. دمای کمتر از 15 درجه برای آن زیان آور است و دمای بالاتر از 20 درجه نیز طول دوره گلدهی را کاهش می دهد. در منازل می توان از اتاق های گرم به جای گلخانه و از اتاق های سرد به عنوان شاسی جهت پرورش آماریلیس استفاده کرد. در مناطق با آب و هوای گرم می نوان این گیاه را در هوای آزاد کشت کرد.

آفت و بیماری گل زیبای آماریلیس


گاهی آماریلیس در شرایط نامطلوب دچار بیماری می شود، مهمترین این بیماری ها، بیماری لکه برگی است.این بیماری که عامل قارچی دارد موجب ایجاد لکه های قهوه ای رو برگ می گردد. با استفاده از سموم قارچ کش عوامل بیماری زا را از بین ببرید.

نگهداری پیاز گل در محل خنک و خشک موجب پیشگیری از انتشار این آفت می شود.حشرات ریز دیگری به برگ ها حمله می کنند. در صورت مشاهده آفات برگ خوار گلدان را از اتاق خارج کنید و روی برگ ها حشره کش بزنید.

در مورد گل آماریلیس مراقب مگس پیاز نرگس و لاروها باشید. یکی از آفات مهم آماریلیس، کنه پیاز است. این حشره سفید رنگ، هشت پا دارد. کنه پیاز به پیاز گل خسارت می زند و موجب کم شدن رشد و زردی برگ ها می شود. ضمناً گل دهی گیاه متوقف می شود. برای حفاظت گیاهان از کنه ها، سمومی بنام کنه کش وجود دارند که می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

بیماری های ، لکه قرمز، ویروسی موزاییک و پوسیدگی ریشه و ساقه ، آماریلیس را تهدید میکند. در صورتی که به گل آماریلیس نور کافی نرسد، گلدهی صورت نمی پذیرد.
advertising