معرفی گیاه فلفل زینتی

سبک زندگیباغچه

- 97/08/30
معرفی گیاه فلفل زینتیفلفل زینتی گیاهی یک ساله و بومی جنوب افریقای شمالی وشمال امریکای جنوبی می باشد و تفاوتهای عمده ای با فلفل خوراکی داشته که به همین سبب نباید این دو را اشتباه گرفت. این گیاه از خانواده ی SOLANACEAEاست و دارای سه گونه C.FRUTESCENS ، C.ANNUUM و C.CHINENSE می باشد. علت نام CHRISTMAS PEPPER به دلیل ان است که در جشن های کریسمس استفاده های زیادی می شود و می توان به عنوان گیاه آپارتمانی استفاده نمود و این گیاه در پزشکی وبه عنوان غذا در افریقا و کشور های دیگر نیز کاربرد دارد. میوه ی آن طعمی بسیار تند و آتشین دارد و در صورت خوردن مقادیر زیاد آن باعث سوزش پوست می گردد. از تماس با چشم هنگام دست زدن به فلفل اجتناب کنید .

اسم علمی فلفل زینتی Capsicum annuum، از خانواده solanaceae می باشد. گیاهان گلدانی فلفل زینتی را می توان در فصل تابستان، خارج از گلخانه نگهداری كرد. بومی نواحی گرم امریكا است. برگهای فلفل زینتی سبز نسبتا روشن و مستطیلی شكل می باشند. انواع گوناگون این گونه دارای میوه هایی به اشكال مختلف مستقیم یا آبشاری است. رنگ میوه های یك بوته ممكن است قرمز، زرد و یا سبز باشد.

آشنایی با روش نگهداری گیاه فلفل زینتی



نور مناسب گیاه فلفل زینتی


فلفل زینتی به نور کامل احتیاج دارد،افتاب کامل را تحمل میکند. این گیاه به نور متوسط تا زیاد نیاز دارد زیرا اگر گر نور محیط کافی نباشد میوه های فلفل زینتی زرد باقی می مانند و قرمز نمی شوند.

دمای مناسب گیاه فلفل زینتی


در تمام طول سال معدل درجه حرارت قابل تحمل 15 درجه برای گیاه فلفل زینتی است،دما حداقل 10 و حداکثر 21 درجه است. فلفل زینتی حرارت بالا و گرما را دوست دارد به نحوی که در مناطق سردسیر گیاهان گلدانی فلفل زینتی را می توان فقط در فصل تابستان، خارج از گلخانه نگهداری کرد.

آبیاری مناسب گیاه فلفل زینتی


بین دو آبیاری خاک باید خشک شود. اجازه ندهید خاک گلدان باتلاقی شود،در زمان گلدهی و تشکیل میوه ابیاری به هفته ای یکبار کاهش دهید. خاک همیشه خیس را می پسندد در بهار و تابستان قبل از خشک شدن کامل خاک باید گیاه را آبیاری کرد و توجه داشت که خاک گلدان باتلاقی نشود. در زمان گل دهی و تشکیل میوه باید آبیاری کاهش داد. در زمستان هفته ای یک بار ان را ابیاری کنید.

رطوبت مناسب گیاه فلفل زینتی


لازم است با آب ولرم فاقد املاح و سبک غبار پاشی شود. غبار پاشی برای کنترل آفت کندی قرمز مفید است. بعد از تبدیل گل به میوه غبار پاشی را به هفته ای یکبار باید تقلیل داد. یک جزیره زیر گلدان ایجاد کنید ولی اگر در حیاط قرار دارد نیاز به رطوبت ندارد.

خاک مناسب گیاه فلفل زینتی


خاک هلندی بهترین خاک است. مخلوطی از دو قسمت كود دامی پوسیده، یك قسمت خاك باغچه و ماسه برای پرورش این گیاه مناسب و مطلوب می باشد.

کوددهی مناسب گیاه فلفل زینتی


کود آهن باعث تحریک گلدهی در این گل می شود . هر هفته با مایع غذایی و یا مواد جامد محلول در اب مخصوص گلهای زینتی طبق دستور گیاه خود را تغذیه مصنوعی کنید. کود مورد نیاز فلفل زینتی را می توان به میزان 3 گرم در لیتر، هر دو هفته یکبار، از اردیبهشت تا شهریور، مصرف نمود. پس از شروع گلدهی تغذیه مصنوعی تا پایان گلدهی متوقف گردد.

تعویض گلدان گیاه فلفل زینتی


سعی کنید زمانی گلدان را تعویض کنید که ریشه ها از زیر آن بیرون زده باشند ، افزایش سایز گلدان باعث ریزش گلها و عدم گلدهی میشود. در اوایل بهار باید گیاه را به گلدان 12 سانتیمتری منتقل نموده و خاک گلدان را بازدید کرد.

تمیز نمودن برگهای گیاه فلفل زینتی


تامین رطوبت به وسیله غبارپاشی برگها را تمیز میکند،از مواد شیمیایی براق کننده استفاده نکنید.

تکثیر مناسب گیاه فلفل زینتی


کاشت بذر در بهار و انتقال نشا به گلدان اصلی . بذرهای فلفل زینتی را می توانید را در اواخر زمستان و اوایل بهار در طرف کم عمقی، حاوی کمپوست مخصوص بذر بکارید و خاک را مرطوب نگاه داشته و روی آن را با شیشه یا پلاستیک بپوشانید. بعد از رشد نشاءها آنها را به گلدان اصلی حاوی کمپوست گلدانی منتقل کنید. اگر در طول پرورش گلی ظاهر نشد گیاه را به گلدان کوچک تر منتقل کنید. در شرایط ایده‌آل و نور کافی 18-22 هفته زمان برای رسیدن به میوه از بذر لازم است. در صورتی که نور کم باشد یا رسیدگی محدود باشد ممکن است این زمان کمی بیشتر طول بکشد.

آفت و بیماری های گیاه فلفل زینتی


اگر رنگ میوه ها زرد باقی مانده و قرمز نمیشوند : نور کافی نیست،گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید،گیاه نور مستقیم را به راحتی تحمل میکند.
اگر برگها پر پشت ولی گلها ظاهر نمیشوند : گلدان ها خیلی بزرگ است،گیاه دوست دارد ریشه هایش در هم باشد،گیاه به گلدان های کوچکتری نیاز دارد.
اگر شاخه ها دراز و بد شکل هستند : هوا خیلی گرم است ، گیاه را به محل سرد و با جریان ملایم هوا منتقل و غبارپاشی روزانه را با اب فاقد املاح و اب ولرم فراموش نکنید،در بهار شاخه ها را حدود 5 سانتی متر کوتاه کنید.
اگر تمام برگها زرد و سقوط میکنند : هوا خیلی گرم است،یا ابیاری زیاد از اندازه است،شرایط را بازدید کنید و گیاه را به محلی با جریان ملایم هوا منتقل کنید و اب زیر گلدانی را خارج کنید،اجازه دهید سطح خاک بین دو ابیاری خشک شود،سپس ابیاری کنید.
اگر برگهای جدید بد شکل و حشراتی با مواد چسبناک در سطح انها مشاهده میشود : گیاه را با سم حشره کش هر هفته یکبار سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.
اگر رشد گیاه متوقف است : هوا سرد است ، گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.
اگر برگها پژمرده شده و سقوط میکنند : نور کافی نیست ، گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید.
اگر برگها سیاه میشوند : هوا سرد است و یا صدمه مربوط به مواد براق کننده شیمیایی است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید و از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نگردد.
اگر برگها زرد میشوند : گیاه خیلی تشنه است،فورا ابیاری کنید،خاک را در بهار و تابستان همیشه مرطوب نگه دارید،بعد از تشکیل میوه ها در زمستان ابیاری را کمتر کنید.
اگر برگ ها زرد و سطح زیرین انها مملو از تار عنکبوت است : عامل ان کنه ریز قرمز است،سطح زیرین برگها را با پارچه نرم و یا اسفنج تمیز نموده و یا هر دو هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند،غبارپاشی و تامین رطوبت در کاهش افت موثر است.
اگر حشراتی اطراف گلدان ها در پرواز هستند : با سم حشره کش گیاه را سمپاشی نموده تا حشرات از بین بروند.
اگر غنچه ها باز نشده میریزد : کمبود رطوبت یا کمبود نور یا خاک ضعیف عامل آن است. شرایط را بازبینی کنید.
advertising