معرفی گل گوشواره ای یا کالسئولاریا

سبک زندگیباغچه

- 97/09/02
معرفی گل گوشواره ای یا کالسئولاریاگل گوشواره ای به خاطر گلهای گوشواره مانند زیبایی که دارد پرورش داده می شود و دارای شاخ و برگ و گل های زینتی زیبایی است. این گیاه می تواند برای یک فصل نگه داری شود. محدوده ی زندگی داخل خانه این گیاه از چند هفته تا یک ماه گلدهی است. گیاه گوشواره ای دارای دو گونه که هر دو متعلق به شیلی در آمریکای جنوبی هستند می باشد. این گیاه یک گیاه گلخانه ایست و در گلدان کشت و کار می شود.

گل گوشواره ای با نام علمی “CALCEOLARIA HERBEOHYBRIDA” و نام انگلیسی: Slipper plantگونه ای دوساله یا دایمی است و رقم های علفی آن به عنوان یک ساله کشت و کار می شود. در ایران گونه ای که بیشتر برای گلدان کاشته میشود C. herbeohybrida نام دارد اما نگهداری این گل بسیار سخت است و برای داخل خانه اصلا توصیه نمی شود.

برگهای گیاه تخم مرغی و پهن، کرکدار و به طول 8 تا 12 سانتیمتر بوده که بصورت متقابل روی ساقه قرار گرفته اند. برگ ها به صورت مجتمع در قسمت پایین گیاه قرار داشته و در فصل بهار از وسط آنها تعدادی ساقه گلدهنده به نسبت نازک به ارتفاع 60-35 سانتی متر بالا آمده و هر ساله دارای چندین گل زیبای انتهایی است.

گل ها به تعداد زیاد و به صورت دسته ای هستند. قسمت پایین گل ها به شکل جیب یا گوشواره باد کرده و آویزان است. گل ها از زرد و نارنجی تا قرمز مشاهده می شوند و می توانند دارای لکه ها یا خطوط قهوه ای رنگ باشند. این رنگها در فصل تابستان ظاهر می شوند. نیازهای دمایی گل گوشواره ای مهمترین موردی است که نگهداری آنرا با مشکل مواجه می کند و اگرچه گیاهی دو ساله است اما به دلیل نیاز به محیط سرد معمولا به شکل گیاهی یکساله نگهداری می شود.

آشنایی با روش نگهداری گل گشواره ای



نور مناسب گل گوشواره ای


گل گوشواره ای در زمستان نور کامل لازم دارد و در تابستان جهت کنترل دما و نیز جلوگیری از ریزش گل ها، شدت نور باید کم شود. گل گوشواره ای به محیطی روشن نیاز دارد اما باید به دور از نور مستقیم خورشید قرار گیرد. نور کم محیط نیز مانع از گلدهی گل گوشواره ای، ریزش غنچه های گل وکاهش رشد گیاه خواهد شد.

دمای مناسب گل گوشواره ای


دمای 10-7 درجه سانتیگراد در شب و 16-13 و نهایتا 18 درجه سانتیگراد در طی روز مناسب رشد گل گوشواره ای است . گل گوشواره ای محیطی خنک را دوست دارد و در واقع فرارسیدن فصل تابستان و گرم شدن هوا یکی از دلایل خشکیدگی، چروکیدگی و سوختن برگهای گیاه و از بین رفتن کل گیاه میشود.

آبیاری مناسب گل گوشواره ای


گل گوشواره ای نیاز آبی آن متوسط بوده و وقتی سطح خاک گلدان خشک شد باید آبیاری شود چرا که ریشه های گوشواره ای ظریف بوده و آبیاری بیش از حد به آنها آسیب می رساند.خیس ماندن خاک یکی از دلایل شیوع پوسیدگی ریشه های گیاه و از بین رفتن گیاه است و گوشواره ای نیز به این مسئله بسیار حساس است. در طول زمستان که اصولا مصرف آب گیاهان کاهش می یابد باید آبیاری این گیاه را نیز تا حدودی کمتر نمود.

رطوبت مناسب گل گوشواره ای


رطوبت هوا نیز به شاداب ماندن گل گوشواره ای کمک می کند. البته غبارپاشی گل گوشواره ای توصیه نمی شود زیرا موجب بروز لکه های قهوه ای بر روی گلها و از بین رفتن گلها شود. می توان یک زیر گلدانی را پر از سنگریزه کرد و سپس تا نیمه دیواره آن را آب ریخت و گلدان را بر روی آن گذاشت. مراقب باشید که انتهای گلدان گیاه با آب موجود در داخل زیرگلدانی در تماس نباشد حرارت محیط موجب تبخیر تدریجی آب و تامین رطوبت مورد نیاز گیاه خواهد شد.

خاک مناسب گل گوشواره ای


گل گوشواره ای به خاکی غنی و مرطوب با زهکش مناسب نیاز دارد. بنابراین بکارگیری خاک برگ برای افزایش میزان مواد غذایی و غنی کردن، پرلایت و کوکوپیت (الیاف نارگیل) برای حفظ رطوبت و همچنین شن برای افزایش زهکش بستر کاشت توصیه می شود همچنین خاکی که کمی حالت اسیدی (5/6-6) دارد به رشد گل گوشواره ای کمک می کند بنابراین در مخلوط خاکی می‌توان از پیت موس نیز استفاده کرد زیرا این ماده به اسیدی شدن بستر کاشت کمک می‌کند.

کوددهی مناسب گل گوشواره ای


در طی رشد می توان هر 4-3 هفته یکبار به گل گوشواره ای کود داد اما در زمان گلدهی گل گوشواره ای را کود ندهید زیرا موجب کاهش عمر گلهای آن می شود. از مصرف نیتروژن به شکل آمونیوم در طول دوره پیش رسی در فصل سرما باید خودداری شود.

تکثیر مناسب گل گوشواره ای


کاشت بذر گل گوشواره ای معمولی‌ترین راه تکثیر این گیاه است .تکثیر این گیاه از طریق كاشت سطحی بذر درون گلدان و نگهداری در دمای 18 درجه سانتیگراد در اواخر تابستان یا بهار یا پاییز امكان پذیر است. برای گلدهی در بهار بذرها در شهریور و برای گلدهی در زمستان در اوایل مرداد و برای گلدهی در تابستان در اواسط فروردین کاشت می شوند. می توان گلها را بر روی گیاه باقی گذاشت تا میوه ها برسند و بعد از خشک شدن بر روی گیاه از بذر درون آنان استفاده کرد.

بذرها به شکل سطحی کاشته می‌شوند و روی انان پوشانده نمی شوند زیرا به نور برای جوانه زنی نیاز دارند و در صورت مدفون شدن در خاک درصد جوانه زنی آنان کاهش می یابد. قبل از قرار دادن بذرها ، بستر کاشت را به خوبی مرطوب کنید و سپس بذرها را بر روی سطحی مرطوب قرار دهید. برای آبیاری نیز از افشانه و غبارپاشی آب استفاده کنید تا بذرها در حین آبیاری جابجا نشوند. جهت حفظ رطوبت بستر و نیز رسیدن نور، ظرف کاشت با یک پوشش شفاف پوشانده شود.پس از اینکه گیاهان 3 تا 4 برگه شدند، آنها را در گلدان های 10 سانتی متر نشاء کرده و با بزرگ شدن گیاه، یکی دو بار گلدان را عوض نموده و به گلدان های بزرگتری منتقل نمایید.

زمان گل دهی گل گوشواره ای


به طور کلی، برای گلدهی در زمستان و بهار به 5-4٫5 ماه و برای گلدهی در تابستان به 4 ماه زمان نیاز است.

تعویض گلدان گل گوشواره ای


گل گوشواره ای به علت دو ساله بودن عمر گیاه نیاز به تعویض گلدان نیست.

هرس کردن گل گوشواره ای


برای تشویق گل گوشواره ای به گلدهی مجدد ، بعد از اتمام دوران گلدهی شاخه های گیاه را سرزنی کنید.

آفت و بیماری مناسب گل گوشواره ای


علت خشک شدن گل گوشواره ای : شل بودن برگ های گل گوشواره ای نشان دهنده ی این است که گیاه بیش از اندازه خشک است.
به شته ها که بزرگترین دشمن این گیاه هستند توجه زیادی داشته باشید زیرا می توانند در مدت زمان کوتاهی به یک اپیدمی تبدیل شوند و گل گوشواره ای را از بین ببرند.
کپک قارچی خاکستری، مگس سفید و کنه ی تار عنکبوتی هم می توانند برای گل گوشواره ای مشکل ساز باشند. برای از بین بردن ان از آفت کش های مناسب استفاده کنید.
advertising